Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 7 op imac G5  (gelezen 1471 keer)

deathride007

  • Gast
Ubuntu 7 op imac G5
« Gepost op: 2007/06/26, 09:27:12 »
Ik heb gisterenavond mijn imac G5 geherinstalleerd en daar 2 partities op gemaakt. Op de grootste heb ik osx gezet, en op de kleinste wilde ik ubuntu zetten.
Ik weet er nog niet veel van, maar ik dacht dat ik de manuele installatie moest doen omdat ik anders de gehele schijf terug wis en alles ubuntu maak. Hoe moet ik die partities instellen zodat osx op de ene partitie blijft en ubuntu op de andere.

Bij manuele installatie staat:

/dev/fda
/dev/sda1    0mb             unknown
free space   134mb
/dev/sda3    229256mb   5800mb     (dit is mac osx denk ik)
free space   134mb
/dev/sda5    21474mb     29mb        (hier wil ik ubuntu denk ik)
free space   0mb


wat moet ik doen om de osx partitie gerust te laten?

Nog iets raar: ik heb gisteren ubuntu 6 en 7 gedownload, en bij alletwee zei mac osx dat de iso beschadigd was. Ik heb de schijven dan toch gebrand, maar als ik opstart vanop cd is het eerste ubuntu logo met de progressbar bij alletwee de versies in rare kleuren. De rest werkt echter wel.




bedankt voor de hulp

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu 7 op imac G5
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/01, 20:17:04 »
Verwijder de kleinste partitie volledig en maak 2 nieuwe partities aan.
1 SWAP partitie van ongeveer anderhalve keer (1,5x) je ramgeheugen
en 1 EXT3 partitie voor de rest

Indien je Ubuntu 7.04 dan gebruikt als installatie kan je meteen een aankoppelpunt of mount point aanduiden, voor SWAP moet je dat niet doen, maar de aangemaakte EXT3 partitie moet je aankoppelen op: /

Hopelijk is het een beetje duidelijk.

En die os x partitie laat je gewoon met rust :) daar moet je niets mee doen.
Eventueel wel aankoppelen ergens op /media/osx ofzo zodat je bij je osx bestanden kan komen (indien dat ondersteund wordt door linux - ik denk van wel) maar zéker niet herpartitioneren naar ext3 ofzo! dus enkel aankoppelen (of gewoon niets doen)

Als je niet zeker bent van wat je doet, laat dan eens een schermafdruk zien van de installatie met de schijfindeling.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

deathride007

  • Gast
Ubuntu 7 op imac G5
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/01, 22:47:58 »
wow denk dat dit een beetje moeilijk is voor mij. ik heb een screenshot van het partitie venster genomen.
Moet ik die /dev/sda5 verwijderen? Ik zie ook niet echt knoppen om een partitie toe te voegen, of is dat new partition table.



als ik iets probeer ben ik bang dat al mijn files weg zullen zijn, misschien kan ik het wel met wat meer uitleg.

Bedankt voor de hulp

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu 7 op imac G5
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/01, 23:17:34 »
Inderdaad.

/dev/sda5 aanduiden en dan klikken op "Delete partition"

daarna zal je free space krijgen onderaan die je kan gebruiken om 2 partities aan te maken.

Dus kan klik je op de nieuwe free space en dan DENK ik dat je wel een knop krijgt om een nieuwe partitie aan te maken, maar ik ben niet zeker hoe die nieuwe installer werkt :) Als er geen knop komt, dan kom je het hier gewoon nog een keer vragen.. dan kijken we wel verder hoe het moet.

Als er wel een knop is, dan gebruik je die om een SWAP partitie te maken die ongeveer 1,5x zo groot is als je ramgeheugen en daarna maak je een EXT3 partitie en die maak je zo groot als de resterende grootte (als je de grootte niet veranderd neemt hij automatisch het grootst beschikbare als ik me niet vergis)
En voor de aangemaakte EXT3 partitie kies je bij mount point voor /
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

schoappied

  • Gast
Ubuntu 7 op imac G5
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/01, 23:25:24 »
Wellicht dat deze handleiding ook het een en ander kan verduidelijken?
https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/DualBoot

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu 7 op imac G5
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/01, 23:28:20 »
Citaat van: schoappied
Wellicht dat deze handleiding ook het een en ander kan verduidelijken?
https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/DualBoot
Mjah, maar dat is geschreven voor Edgy. Feisty heeft een nieuwere installer.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

deathride007

  • Gast
Ubuntu 7 op imac G5
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/01, 23:29:08 »
Ik heb die partitie gedeleted en dan een nieuwe partitie gemaakt, eerst dus die swap partitie. Ik heb 2 gb ram dus heb ik 3000 mb swap gepakt. Nu moet ik kiezen voor de Location for the new partition 'Beginning of End'. Wat neem ik het beste en wat betekent het ?

bedankt voor de snelle reactie

deathride007

  • Gast
Ubuntu 7 op imac G5
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/02, 00:15:24 »
ik heb dan maar begin gekozen en alles gedaan zoals jullie zegden. Nu geeft hij een fout als ik op volgende klik :
Er is geen NewWorld-opstartpartitie gevonden. De yaboot-opstartlader vereist een 'Apple_Bootstrap'-partitie van minstens 819200 bytes groot, die gebruik maakt van het HFS-Macintosh bestandssysteem.

deathride007

  • Gast
Ubuntu 7 op imac G5
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/04, 11:01:11 »
iemand een oplossing ?

schoappied

  • Gast
Ubuntu 7 op imac G5
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/04, 11:52:27 »
Sorry ik kan je niet helpen... iemand anders?
Gebruik je Gparted (een goed partitieprogramma?)
http://gparted.sourceforge.net/
download Livecd: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
documentatie: http://gparted.sourceforge.net/documentation.php

misschien heb je er wat aan. Ik ben helaas geen kenner, wellicht dat iemand anders je kan helpen....

Ik denk dat je bij forumlid CorvusCorax moet zijn... hij schijnt wel met apples te kunnen werken... weet overigens niet of ie de komende tijd bereikbaar is, maar je kan het proberen....