Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren en bijwerken ("updaten")  (gelezen 691 keer)

Niels_CCM_Moes

  • Gast
Installeren en bijwerken ("updaten")
« Gepost op: 2007/08/24, 09:06:37 »
Besten,

Ik ben best wel enthousiast over (xk)ubuntu.
Ik heb 7.04 geinstalleerd, en alles werkt direct (ik werk bij voorkeur met xfce, lekker vlug).
Nog wat gehannes gehad met de kennismaking van free, non free en dergelijke, maar daar werd ik via deze lijst ereg goed geholpen.

Edoch: ik heb deze distributie nu zeker vijf keer achter elkaar moeten installeren (op dezelfde machine).
Dat was omdat ik gelijk de updates liet uitvoeren.
In de grub verscheen toen naast de geinstalleerde kernel 2.6.20.15 een nieuwe kernel 2.6.20.16.
Vanaf dat moment zijn er grote problemen; niet meer willen starten, rare blauwe schermen; enkele keren fsck moeten uitvoeren zonder al te veel effect, HAL-initialisatie problemen, enz.
Kortom: opnieuw installeren!
Dit herhaalde zich enkele keren, waarna ik besloot mijn oude vertrouwde suse maar weer te gebruiken.
Toch blijft het knagen; dus suse (tweede os, op een aparte schijf bestemd voor ubuntu) er maar weer afgekieperd, en ubuntu 7.04 opnieuw geinstalleerd. Het werkt weer uitstekend, maar ik blijf van de totale update af, en kijk slechts naar synaptic om individuele applicaties bij te werken. Tot nu toe gaat het goed. Ook het initialisatie-probleem met de hardware abstraction layer (HAL) blijft weg.

Verder nog een tweede installatieprobleem.
Ik heb voor ubuntu een schijf van 320G.
Ik wilde 4G voor swap, 20G voor /, en de rest voor /home.
Dat werkt dus niet; om de een of andere reden wil de ubuntu partitioner niet verder dan 210G. De mededeling was dat het begin niet voorbij het eind mag liggen. Dus heb ik maar een aparte partitie /opt aangemaakt voor zelf te installeren applicaties. Zonde van de ruimte: 90G weggooien!

Maar een nieuw probleem: /opt blijkt niet te werken als executable directory; -rwxr-xr-x bestanden worden niet gevonden zelfs niet als ik vanuit de desbetreffende directory probeer te "runnen".
OK. Ik hoop dat ubuntu alle toekomstige programma's, die ik wil gebruiken, zal leveren, maar voor de zekerheid houd ik wel een dual-boot met suse in stand.

Tot slot: als ik google earth (non free) installeer en wil proberen, klap ik er uit en mij wordt het login-scherm gepresenteerd. Dus G-E maar weer er afgehaald.

Groet, Niels

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installeren en bijwerken ("updaten")
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/24, 09:24:42 »
Updates: ik denk dat je last hebt van deze akelige bug:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/130647#p130647

Maak van de overige vragen eens aparte onderwerpen? Dat houdt het overzichtelijk.  :-)

Groet, Pjotr.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Installeren en bijwerken ("updaten")
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/24, 09:51:19 »
Het probleem zou kunnen zitten in de nieuwe kernel die je binnenhaalt: 2.6.20.16.
Wat je zou kunnen proberen:
- haal de kernel-update binnen
- verifieer of de problemen naar voren komen
- start opnieuw op, maar kies in grub de vorige kernel, dus 2.6.20.15
Als je dan geen probleem hebt, ligt het zeker aan de kernel.