Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?  (gelezen 14123 keer)

Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #25 Gepost op: 2008/06/29, 10:00:17 »
HTML, CSS en hier en daar wat JavaScript
en C++ aan het leren (nou bijschaven)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #26 Gepost op: 2008/07/01, 10:37:17 »
leuk idee om dit eens te peilen. Ik vind eigenlijk wel dat je C, Fortran, Pascal en Cobol in het lijstje mag opnemen. Wel wat ouder maar ze hebben toch jarenlang de dienst uitgemaakt in de automatisering.  Verder spreek ik nog diverse asemblers, PL1, Algol en diverse basics.
Op de pc heb ik alleen een beetje visual basic onder windows geprogrammeerd; de andere talen eigenlijk alleen op PDP's en Vaxen, alleen beroepsmatig.
De laatste tijd alleen nog 'flow' een taaltje wat met webMethods wordt meegeleverd.
mvg
koorknaap
Er is al veel uitgezocht. Je moet het alleen weten te vinden.
Ubuntu 9.10/ASUS M2N-VM DVI AMD 64X2 Dual Core 6400+/22" NEOVO (Arnos Instruments H-W22 DVI)+17" AOC LM725

Offline HP

  • Lid
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #27 Gepost op: 2008/07/01, 17:20:54 »
Vreemde uitkomst, meerdere mensen vinken meer dan 1 hokje aan, toch is het totaal percentage onder de 100%, dat kan niet. En als het wel kan dan slaat het nergens op.

En de aantallen kloppen op zich wel, maar dan wordt dus niet geteld bij 'Total' het totaal aantal mensen dat een stem uitbrengt, maar het totaal aantal aangevinkte hokjes. Leuke poll, maar er zit een bug in de poll software van punbb en die 'Total' slaat nergens op
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline Sh4wn

  • Lid
    • http://www.return1.net
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #28 Gepost op: 2008/09/16, 18:05:40 »
Tegenwoordig ben ik enorm fan van python, nu ik zo'n beetje alles met PHP wel kan. :) Ben veel actief geweest in de webwereld dus HTML/CSS/JS is ook geen probleem voor mij. Laatste tijd wat meer richting de desktop gegaan, eerst met C#, toen stapte ik van windows af en ben ik begonnen met C++, maar dat vond ik vaak te veel werk voor simpele dingen en nu dus python, wat ik echt een super taal vind. :)

Offline HP

  • Lid
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #29 Gepost op: 2008/09/16, 18:52:03 »
Citaat van: Sh4wn
en nu dus python, wat ik echt een super taal vind. :)
En heel erg nederlands bovendien want gemaakt door een stront-eigenwijze kaaskop: http://en.wikipedia.org/wiki/Guido_van_Rossum
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #30 Gepost op: 2008/09/16, 22:14:41 »
in HTML/CSS en PHP/SQL heb ik al best veel ervaring.

In python een heeeeel kelin beetje.
En momenteel ben ik met C# bezig.

Offline jespdj

  • Lid
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #31 Gepost op: 2008/09/28, 17:14:09 »
Ik ben Java software ontwikkelaar, dus ik programmeer zo'n beetje elke dag in Java.

Ik vind het vreemd dat je C# en C++ bij elkaar gezet hebt in je poll - dat zijn twee heel verschillende programmeertalen die niet heel veel met elkaar te maken hebben.

HTML en CSS zijn geen programmeertalen, maar talen voor de opmaak van webpagina's.

Als ik snel een klein programmaatje moet schrijven gebruik ik Ruby, een erg mooi taaltje wat veel lijkt op Python.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Offline stani

  • Lid
    • http://pythonide.stani.be
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #32 Gepost op: 2008/09/30, 16:14:46 »
Ik heb gekozen voor python omdat er zoveel bibliotheken voor bestaan: voor bitmap en vectoren afbeeldingen, internet pagina's, user interfaces, ... en goede integratie is met veel programma's zoals Gimp, Blender, ... Het voordeel van Python dat de ontwikkelsnelheid veel hoger ligt dan bij C of Java, wat natuurlijk een beetje ten koste gaat van de uitvoersnelheid. Maar met de krachtige machines en bibliotheken van tegenwoordig merk je daar niet veel van.

Offline Kev

  • Lid
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #33 Gepost op: 2008/09/30, 19:29:21 »
Citaat van: stani
Ik heb gekozen voor python omdat er zoveel bibliotheken voor bestaan: voor bitmap en vectoren afbeeldingen, internet pagina's, user interfaces, ... en goede integratie is met veel programma's zoals Gimp, Blender, ... Het voordeel van Python dat de ontwikkelsnelheid veel hoger ligt dan bij C of Java, wat natuurlijk een beetje ten koste gaat van de uitvoersnelheid. Maar met de krachtige machines en bibliotheken van tegenwoordig merk je daar niet veel van.
Daar moet ik je echt dik gelijk in geven, Python heeft bij mij een leemte in kennis opgevuld. Het heeft mij eindelijk geleerd hoe het objectmodel echt ineen steekt.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #34 Gepost op: 2008/10/12, 14:37:52 »
Dit jaar ga ik een beetje C leren, en waarschijnlijk ook nog assembler. Verder heb ik een klein beetje kennis van bash, basiskennis van Python (welke momenteel mijn standaardtaal/tool is, mede dankzij de uitstekende IDE van Stani), Java. Heel wat ervaring met Object Pascal (Delphi, mijn oude standaardtaal), Turbo Pascal, Modula-2 en vroeger ook nog QBasic gebruikt. Daarnaast ook nog genoeg Matlab-kennis (al vind ik het maar een lelijke taal). En natuurlijk de klassieke webtalen: xHTML/HTML, CSS met een toefje PHP en JavaScript. En vermits we dan toch bij opmaaktalen gekomen zijn: ik ben vrij vlot in LaTeX (op gebied van gebruik, niet zo direct op het gebied van uitbreidingen schrijven).

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #35 Gepost op: 2008/10/12, 14:59:46 »
Citaat van: ILUsion
Dit jaar ga ik een beetje C leren, en waarschijnlijk ook nog assembler [...]
Bedoel je dat je dat op school gaat leren, of zelf thuis?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Kev

  • Lid
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #36 Gepost op: 2008/10/15, 12:53:06 »
Citaat van: ILUsion
Dit jaar ga ik een beetje C leren, en waarschijnlijk ook nog assembler. Verder heb ik een klein beetje kennis van bash, basiskennis van Python (welke momenteel mijn standaardtaal/tool is, mede dankzij de uitstekende IDE van Stani), Java. Heel wat ervaring met Object Pascal (Delphi, mijn oude standaardtaal), Turbo Pascal, Modula-2 en vroeger ook nog QBasic gebruikt. Daarnaast ook nog genoeg Matlab-kennis (al vind ik het maar een lelijke taal). En natuurlijk de klassieke webtalen: xHTML/HTML, CSS met een toefje PHP en JavaScript. En vermits we dan toch bij opmaaktalen gekomen zijn: ik ben vrij vlot in LaTeX (op gebied van gebruik, niet zo direct op het gebied van uitbreidingen schrijven).
Ik heb juist dit weekend nog een thesis geschreven over VLANs in LaTeX, met de juiste commando's kun je rechtstreeks uitvoeren naar een pdf-document. Ik gebruik het nu constant als ik voor mezelf handleidingen ofzo moet schrijven, of bepaalde stappenplannen moet uitwerken, die in een vast stramien lopen en die je kunt arrangeren met een soort leidraad.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #37 Gepost op: 2008/10/18, 11:44:55 »
Citaat van: profoX
Citaat van: ILUsion
Dit jaar ga ik een beetje C leren, en waarschijnlijk ook nog assembler [...]
Bedoel je dat je dat op school gaat leren, of zelf thuis?
Ik verwacht dat we op universiteit een soort assembler gaan moeten leren, maar mijn vrees is eigenlijk dat het slechts 'een soort' van assembler is. Een geheel academisch geconstrueerde variant met een eigen virual machine die hem uitvoert. Zodat die kennis niet rechtstreeks naar bv. x86-architectuur over te zetten valt (al heb ik daar wel een boekje over liggen).

En C is ook voor hetzelfde vak, vermits hun VM in C geschreven is (en tja, C is ook een taal die niet mag ontbreken in iemands cultuur, vind ik dan; net zoals Python amper kan ontbreken als je goede programmeerstijl wilt promoten).

Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #38 Gepost op: 2008/10/18, 11:48:40 »
Citaat van: Kev
Citaat van: ILUsion
Dit jaar ga ik een beetje C leren, en waarschijnlijk ook nog assembler. Verder heb ik een klein beetje kennis van bash, basiskennis van Python (welke momenteel mijn standaardtaal/tool is, mede dankzij de uitstekende IDE van Stani), Java. Heel wat ervaring met Object Pascal (Delphi, mijn oude standaardtaal), Turbo Pascal, Modula-2 en vroeger ook nog QBasic gebruikt. Daarnaast ook nog genoeg Matlab-kennis (al vind ik het maar een lelijke taal). En natuurlijk de klassieke webtalen: xHTML/HTML, CSS met een toefje PHP en JavaScript. En vermits we dan toch bij opmaaktalen gekomen zijn: ik ben vrij vlot in LaTeX (op gebied van gebruik, niet zo direct op het gebied van uitbreidingen schrijven).
Ik heb juist dit weekend nog een thesis geschreven over VLANs in LaTeX, met de juiste commando's kun je rechtstreeks uitvoeren naar een pdf-document. Ik gebruik het nu constant als ik voor mezelf handleidingen ofzo moet schrijven, of bepaalde stappenplannen moet uitwerken, die in een vast stramien lopen en die je kunt arrangeren met een soort leidraad.
Ik gebruik het ook vrij vaak, maar; mijn grote probleem is dat ik al een bepaalde opmaak standaard gebruik en niet de nodige kennis heb om van die opmaak een documentclass/package te maken zodat ik niet elke keer al die commando's moet kopiƫren uit een ander document (en even zeer dat ik een heleboel commando's heb die ik zelf geschreven heb, maar nu nog gewoon importeer, zodat ik altijd moet prutsen met op welk pad mijn commado's zitten).

Ik gebruik trouwens meestal pdfLaTeX om te compileren  (ik heb geen nut voor DVI/PS, en ik weet ook niet genoeg van de tussenstappen om de PDF even functioneel te maken als met pdfLaTeX, ook al mis je dan bepaalde functionaliteit zoals pstricks, dacht ik).

Offline Kev

  • Lid
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #39 Gepost op: 2008/10/18, 19:19:43 »
Citaat van: ILUsion
Citaat van: Kev
Citaat van: ILUsion
Dit jaar ga ik een beetje C leren, en waarschijnlijk ook nog assembler. Verder heb ik een klein beetje kennis van bash, basiskennis van Python (welke momenteel mijn standaardtaal/tool is, mede dankzij de uitstekende IDE van Stani), Java. Heel wat ervaring met Object Pascal (Delphi, mijn oude standaardtaal), Turbo Pascal, Modula-2 en vroeger ook nog QBasic gebruikt. Daarnaast ook nog genoeg Matlab-kennis (al vind ik het maar een lelijke taal). En natuurlijk de klassieke webtalen: xHTML/HTML, CSS met een toefje PHP en JavaScript. En vermits we dan toch bij opmaaktalen gekomen zijn: ik ben vrij vlot in LaTeX (op gebied van gebruik, niet zo direct op het gebied van uitbreidingen schrijven).
Ik heb juist dit weekend nog een thesis geschreven over VLANs in LaTeX, met de juiste commando's kun je rechtstreeks uitvoeren naar een pdf-document. Ik gebruik het nu constant als ik voor mezelf handleidingen ofzo moet schrijven, of bepaalde stappenplannen moet uitwerken, die in een vast stramien lopen en die je kunt arrangeren met een soort leidraad.
Ik gebruik het ook vrij vaak, maar; mijn grote probleem is dat ik al een bepaalde opmaak standaard gebruik en niet de nodige kennis heb om van die opmaak een documentclass/package te maken zodat ik niet elke keer al die commando's moet kopiƫren uit een ander document (en even zeer dat ik een heleboel commando's heb die ik zelf geschreven heb, maar nu nog gewoon importeer, zodat ik altijd moet prutsen met op welk pad mijn commado's zitten).

Ik gebruik trouwens meestal pdfLaTeX om te compileren  (ik heb geen nut voor DVI/PS, en ik weet ook niet genoeg van de tussenstappen om de PDF even functioneel te maken als met pdfLaTeX, ook al mis je dan bepaalde functionaliteit zoals pstricks, dacht ik).
Ik doe dat ook altijd met dpfLaTeX, gewoon veel handiger en met het url pakket kun je de inhoudstabel gewoon linkbaar maken.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

deKeijzer

  • Gast
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #40 Gepost op: 2008/10/20, 11:41:34 »
Ik gebruik bijna altijd python voor m`n projecten omdat het een fantastische taal is om mee te werken. Heel overzichtelijk en super snel mee te programmeren.
Voor webpagina`s gebruik ik wel PHP, maar dat komt doordat m`n host alleen PHP ondersteund en geen python..

Speedboy

  • Gast
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #41 Gepost op: 2008/10/20, 15:00:12 »
Citaat van: Speedboy
C++, Java, xhtml, css en ruby bij de andere talen.
Daar mag nu ook Python aan toegevoegd worden en binnenkort ook C.