Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) draadloze verbindig met een Ubee EVW321B  (gelezen 11273 keer)

Offline RikRik

  • Lid
(OPGELOST) draadloze verbindig met een Ubee EVW321B
« Gepost op: 2013/07/30, 21:58:03 »
ik heb vandaag bij iemand de internetverbinding weer herstelt omdat deze persoon een nieuwe modem had gekregen van ziggo.  Enkele windows pc's en mobiels en het ging allemaal goed. M'n kennis had ook nog een oude acer waar windows xp op stond, ook met de acer ging het goed.   Omdat windows xp binnenkort niet meer ondersteund wordt, vroeg hij aan mij of ik een linux versie wist die goed op deze pc kon draaien.

Jazeker, Lubuntu zou een oplossing zijn.
Via een live usb Lubuntu gestart en het draait als een zonnetje, maar een draadloze verbinding geeft helaas wel problemen. Wifi werkt wel , maar op het moment dat ik het wifi wachtwoord intyp start het zoeksymbooltje, na enkele sec. komt het invulscherm weer terug om het wachtwoord in te vullen. Het wachtwoord wordt  niet geaccepteerd.  Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem moet oplossen?
« Laatst bewerkt op: 2013/08/02, 21:44:28 door RikRik »

Offline joop905

  • Lid
Re: draadloze verbindig met Acer Aspire one
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/30, 22:07:00 »
Misschien capslock aan toen je het invoerde?


Offline RikRik

  • Lid
Re: draadloze verbindig met Acer Aspire one
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/30, 22:43:10 »
Hoewel alle wifi verbindingen in de buurt worden gevonden, wordt het wachtwoord van de eigen modem niet geaccepteerd. bijlage ijzerwaar html

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: draadloze verbindig met Acer Aspire one
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/30, 23:15:39 »
Punt 1.6 in combinatie met de punten 2.1 en 2.2 zal dit waarschijnlijk oplossen:
https://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet

Eerst 1.6, daarna 2.1 en 2.2. Na elk punt de computer herstarten.

Offline RikRik

  • Lid
Re: draadloze verbindig met Acer Aspire one
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/31, 11:32:00 »
Geen succes Pjotr,
Ik had m'n eigen pc met een draadloze verbinding geprobeerd op de nieuwe ziggo modem van m'n kennis en ook met met mijn pc geen acceptatie van het wachtwoord. Mijn conclusie is dat de oorzaak niet de Acer is maar dat de nieuwe modem linux  op één of ander manier blokkeert. Met alle beschikbare besturingen geen probleem, android, Apple , Windows etc gaat allemaal goed.

 Alle tot nu toe geprobeerde  debian varianten werken niet met de Ubee EVW321B .   

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: draadloze verbindig met Acer Aspire one
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/31, 11:59:23 »
Niet te snel opgeven...  :)

- Wat voor beveiliging draait er op de router: WPA, WPA2 of WEP?

- Is de SSID (netwerknaam) zichtbaar of verborgen?


Offline RikRik

  • Lid
Re: draadloze verbindig met Acer Aspire one
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/31, 12:19:16 »
WPA2-PSK beveiliging
SSID (netwerknaam) is zichtbaar.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: draadloze verbindig met Acer Aspire one
« Reactie #8 Gepost op: 2013/07/31, 12:37:11 »
Dat is dus allemaal in orde.... Probeer eens tijdelijk een vereenvoudigd wachtwoord, dus alleen letters en cijfers (geen spaties, geen bijzondere tekens). Bijvoorbeeld: thuis2013

Lukt het dan wel om te verbinden?

Offline RikRik

  • Lid
Re: draadloze verbindig met Acer Aspire one
« Reactie #9 Gepost op: 2013/07/31, 18:52:03 »
wederom geen succes,Pjotr.   :|
Topic titel aangepast. 
debian varianten kunnen geen gebruik maken van de wifi mogelijkheden met een Ubee EVW321B
« Laatst bewerkt op: 2013/07/31, 18:56:11 door RikRik »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: draadloze verbindig met een Ubee EVW321B
« Reactie #10 Gepost op: 2013/07/31, 20:30:55 »
Hoe ver zit je ervan af? Met andere woorden: hoe sterk is het signaal ter plekke van de computer?

Offline RikRik

  • Lid
Re: draadloze verbindig met een Ubee EVW321B
« Reactie #11 Gepost op: 2013/07/31, 21:05:12 »
signaalsterkte is meer dan goed,  het probleem lijkt  op:
http://www.zoringroup.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=3819


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: draadloze verbindig met een Ubee EVW321B
« Reactie #12 Gepost op: 2013/07/31, 21:08:10 »
Probeer eens om de bestaande verbinding in de instellingen van Netwerkbeheer te verwijderen ("Verbindingen bewerken..."), en tracht daarna eens opnieuw om te verbinden?

Als dat niet lukt: probeer dan eens een handmatige invulling van de netwerkgegevens, zoals beschreven in de webkoppeling die je gaf.

Offline RikRik

  • Lid
Re: draadloze verbindig met een Ubee EVW321B
« Reactie #13 Gepost op: 2013/07/31, 21:27:35 »
Probeer eens om de bestaande verbinding in de instellingen van Netwerkbeheer te verwijderen ("Verbindingen bewerken..."), en tracht daarna eens opnieuw om te verbinden?

Bovenstaande al diverse keren geprobeerd.

Als dat niet lukt: probeer dan eens een handmatige invulling van de netwerkgegevens, zoals beschreven in de webkoppeling die je gaf.

De oplossing in de link wil me niet lukken, ik heb een briefje met drie MAC codes:
1e een CM MAC een combinatie van cijfers en letters
2e een MTA MAC een combinatie van bijna dezelfde cijfers en letters
3e een RTR MAC  een combinatie van bijna dezelfde cijfers en letters

Normaal heeft een MAC alleen maar cijfers en wat zijn de verschillen tussen de drie codes.

BSSID = MAC address of Router  (welke van de drie? )
Device address = MAC address of your wireless chpset/dongle/pci wificard  (welke van de drie)

De Ziggo abonnees hebben met hun nieuwe draadloze modem, Ubee EVW321B, een zwaar probleem met de Ubuntu varianten
« Laatst bewerkt op: 2013/07/31, 21:31:16 door RikRik »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: draadloze verbindig met een Ubee EVW321B
« Reactie #14 Gepost op: 2013/07/31, 21:43:43 »
Zit er misschien zoiets lulligs in de instellingen van de Ubee als een MAC-adresfilter? Zo ja, schakel dat dan uit, want het biedt geen veiligheid en is alleen maar lastig:
https://sites.google.com/site/computertip/draadlozeveiligheid
(fabel 2)

Offline RikRik

  • Lid
Re: draadloze verbindig met een Ubee EVW321B
« Reactie #15 Gepost op: 2013/07/31, 21:55:51 »
Citaat
Fabel 2: MAC-adresfilter gebruiken

Zinloos, want een aanvaller kan eenvoudig zien welke MAC-adressen toegang krijgen. Vervolgens kan hij zijn MAC-adres vervalsen (spoofen) en krijgt hij alsnog toegang.

Met een MAC-adresfilter maakt u het alleen lastig voor uzelf, wanneer u met een andere (nieuwe?) computer wil gaan internetten. Of wanneer er iemand bij u thuis op bezoek is, die met zijn eigen flaptop even het internet op wil.

De modem is door mij aangesloten en geactiveerd met behulp van de telefonische technische dienst van Ziggo.
Volgens mij kan alleen Ziggo de eventuele mac filter uitschakelen, het is zeker dat alleen Ubuntu last heeft van dit  probleem. Mijn eigen tablet en telefoon kan gewoon gebruik maken van het draadloze internet bij mijn kennis.   
Kan je zelf een mac filter aan en uit schakelen?

Edit; een handige geavanceerde gebruikershandleiding gevonden:
https://static.ziggo.nl/images/20110426_Geavanceerde_gebruikershandleiding_internet_UBEE_v1.0_web_tcm14-15225.PDF
Morgen maar eens naar kijken..
« Laatst bewerkt op: 2013/07/31, 23:30:20 door RikRik »

Offline RikRik

  • Lid
Re: draadloze verbindig met een Ubee EVW321B
« Reactie #16 Gepost op: 2013/08/01, 10:33:35 »
Zit er misschien zoiets lulligs in de instellingen van de Ubee als een MAC-adresfilter? Zo ja, schakel dat dan uit, want het biedt geen veiligheid en is alleen maar lastig:
https://sites.google.com/site/computertip/draadlozeveiligheid
(fabel 2)

Ik had even gekeken in de instellingen van de modem, MAC filter staat op disabled.
En hoe nu verder? Heb je nog een idee Pjotr?. Bedankt dat je me helpt, ik vraag mij wel af of m'n kennis nog vertrouwen heeft in een linux besturing  :|

Offline joop905

  • Lid
Re: draadloze verbindig met een Ubee EVW321B
« Reactie #17 Gepost op: 2013/08/01, 10:52:23 »
Zo maar een gedachte
staat het toetsenbord wel in het Nederlands van die pc
 English (US, international with dead keys)

Offline RikRik

  • Lid
Re: draadloze verbindig met een Ubee EVW321B
« Reactie #18 Gepost op: 2013/08/01, 10:57:29 »
Heb ik uiteraard gecontroleerd Joop, ook mijn eigen pc is geblokkeerd. Ik heb enkele minuten geleden ziggo gebeld om te vragen of linux standaard met deze modem is geblokkeerd. Antwoord : met linux hebben we geen ervaring  :(

Offline RikRik

  • Lid
Re: draadloze verbindig met een Ubee EVW321B
« Reactie #19 Gepost op: 2013/08/01, 23:42:48 »
Het is heel zuur, er is geen oplossing gevonden voor het probleem. inmiddels draait windows 7 op het netbook,zonder problemen.
bedankt voor jullie hulp.

Offline RikRik

  • Lid
Re: draadloze verbindig met een Ubee EVW321B
« Reactie #20 Gepost op: 2013/08/02, 21:43:20 »
Ik kan het zelf nauwelijks geloven maar een draadloze verbinding met de Ubee EVW321B is goed mogelijk met de Ubuntu varianten.   Het zat me dwars dat het me niet wilde lukken, dus toch nog even geprobeerd met de acer netbook.
Nadat ik het kanaal van de modem had veranderd van auto naar kanaal 11, had ik zomaar een draadloze verbinding. Het probleem is dus opgelost, achteraf super eenvoudig.  Okk mijneigen laptop maakt nu verbinding met de Ubee EVW321B   :D