Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verandering van macadress  (gelezen 2119 keer)

ubuntuNewb

  • Gast
verandering van macadress
« Gepost op: 2007/07/27, 21:07:40 »
Eerst even mijn opstelling situeren
Mijn UbuntuComputer is verbonden met een router en die router is verbonden met het internet
Ik heb dual boot windows en ubuntu, en onder windows krijg ik een ander ip adres als onder ubuntu van de dhcp van mijn router

Na wat gaan zoeken in mijn routers dhcp kwam ik tot de constatie dat bij de Dynamic DHCP Clients List 2 mac adressen staan voor dezelfde ubuntu installatie op dezelfde computer. Windows client staat er niet bij, waarschijnlijk veranderd dat altijd als ik verander van os.

Nu hoe komt dat ubuntu mijn macadressen verandert? en wat kan ik daar aan doen? zonder een statisch ip in te stellen. Want nu is mijn portmapping wel een beetje nutteloos als mijn pc altijd van ipadres veranderd.. :-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
verandering van macadress
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/27, 21:11:57 »
Ubuntu verandert geen MAC-adressen, en Windows ook niet. Die zijn namelijk niet te veranderen (hardwarematig ingebakken). Wat wel kan, is dat ze gespooft zijn. Heb je ze ooit gespooft, bijvoorbeeld in Windows?

ubuntuNewb

  • Gast
verandering van macadress
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/27, 21:33:13 »
ja normaal zijn ze idd vast want die zijn uniek, daarom dat het mij verbaasde, en ik heb mijn mac adres nog nooit gespoofed. toch ni dak weet. Maar in windows kreeg ik vroeger altijd dezelfde ip van mijn router, maar sinds die dual boot met ubuntu is alles messed up, de beide lijken nu willekeurige adressen te krijgen .

ubuntuNewb

  • Gast
verandering van macadress
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/27, 21:41:21 »
kan het misschien zijn dat de router op computernaam en macadres checked? mss moet ik gewoon de ubuntu os dezelfde naam geven als mijn windows os, nu even zoeken hoe ik de computernaam in ubuntu kan veranderen..

ubuntuNewb

  • Gast
verandering van macadress
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/27, 22:12:43 »
Oplossing gevonden.
2 manieren
- download macchanger en verander uw macadres of je kan met het commando ifconfig [interface name] hw ether [new MAC address] het ook veranderen. Bij beide wel eerst eens ifconfig [interface name]  down doen
en na macadres te veranderen, terug up zetten natuurlijk

Je verandert natuurlijk niet je fysiek adres neem ik aan, maar gewoon een soort van virtueel adres dat ubuntu gebruikt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
verandering van macadress
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/28, 10:04:00 »
Goed zo! Spoofen in Ubuntu dus...  :-)

ubuntuNewb

  • Gast
verandering van macadress
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/28, 12:27:32 »
probleem is wel nog dat ik dit elke keer moet doen als ik ubuntu restart, waar kan ik het beste die commandos ergens in een opstartscript ofzo zetten?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
verandering van macadress
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/28, 12:35:06 »
Je moet wat toevoegen aan /etc/network/interfaces
Je hebt waarschijnlijk een aantal lijnen zoals deze:
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Voeg daaronder de volgende regel toe:
hwaddress ether 01:02:03:04:05:06

ubuntuNewb

  • Gast
verandering van macadress
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/28, 13:08:56 »
hmm da werkt niet. Ik heb nu dit:

auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp
hwaddress ether 0X:XX:XX:XX:XX:XX

auto eth1
iface eth1 inet dhcp

auto eth2
iface eth2 inet dhcp

auto ath0
iface ath0 inet dhcp

auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp

en ik heb gereboot, maar mac was niet veranderd. :)

ubuntuNewb

  • Gast
verandering van macadress
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/28, 14:07:05 »
ik moet altijd in de terminal nog  sudo /etc/init.d/networking restart
anders pakt hij het niet aan en als ik reboot dan moet ik dit commando terug uitvoeren voor men hw adres te veranderen. Misschien kan ik dit commando ergens zetten dat het uitgevoerd wordt wanneer ubuntu opstart ofzo?maar waar?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
verandering van macadress
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/28, 14:09:20 »
Kun je niet beter de MAC-adressen in Windows spoofen (of ontspoofen), en de MAC-adressen in Ubuntu gewoon met rust laten?

http://www.klcconsulting.net/Change_MAC_w2k.htm

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
verandering van macadress
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/28, 14:44:57 »
De manier die ik voorstelde is met heel veel hits te vinden op google, en ook in de officiƫle handleidingen van Debian en Ubuntu. Dat zou dus moeten werken lijkt me :)
Je gebruikt wel eth0 als netwerkaansluiting?
Heb je geen spelfouten gemaakt?

bermond

  • Gast
verandering van macadress
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/28, 14:47:50 »
Hallo,

Een week of wat geleden had ik ik ook hier een onderwerp over een soortgelijkl probleem: namelijk 2 ip-adressen op een Dual-boot.

Ik heb ook een Dual-boot Windows-Ubuntu. En inderdaad ik kreeg 2 verschillende Ip-adressen toegewezen van de Dhcp-server van mijn ISP, dus geen router want die gebruik ik niet.

Dus ik krijg ook verschillende ip-adressen zonder dat ik een router gebruik onder Windows en onder Ubuntu.

Het heeft er mee te maken dat me kabelmodem meerdere mac-adressen beheerd, sowieso krijg je een ander mac-adres als je het kabelmodem via de USB met die pc aansluit ipv de tcp-ip kabel.
Windows gebruikers moeten vaak een computernaam opgeven, in mijn geval:cc196189-a. dit werkt onder windows en al ik die computernaam gebruik krijg ik een ip van de dhcp-server van @HOme, als ik mijn computernaam fout typ dan krijg ik onder Windows geen ip van mijn Dhcp-server. Onder Ubuntu hoef ik geen rekenschap te houden met mijn computernaam en krijg ik zo een ip-adres toegewezen, maar dit is dus een ander dan onder Windows.

ubuntuNewb

  • Gast
verandering van macadress
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/28, 15:52:39 »
Citaat van: Johanvd
De manier die ik voorstelde is met heel veel hits te vinden op google, en ook in de officiƫle handleidingen van Debian en Ubuntu. Dat zou dus moeten werken lijkt me :)
Je gebruikt wel eth0 als netwerkaansluiting?
Heb je geen spelfouten gemaakt?
nee geen spelfouten want da was copy paste en ook alsek networking restart doen daar dan werkt et. ma na ne reboot is da weer weg

ubuntuNewb

  • Gast
verandering van macadress
« Reactie #14 Gepost op: 2007/07/28, 15:54:06 »
Citaat van: bermond
Hallo,

Een week of wat geleden had ik ik ook hier een onderwerp over een soortgelijkl probleem: namelijk 2 ip-adressen op een Dual-boot.

Ik heb ook een Dual-boot Windows-Ubuntu. En inderdaad ik kreeg 2 verschillende Ip-adressen toegewezen van de Dhcp-server van mijn ISP, dus geen router want die gebruik ik niet.

Dus ik krijg ook verschillende ip-adressen zonder dat ik een router gebruik onder Windows en onder Ubuntu.

Het heeft er mee te maken dat me kabelmodem meerdere mac-adressen beheerd, sowieso krijg je een ander mac-adres als je het kabelmodem via de USB met die pc aansluit ipv de tcp-ip kabel.
Windows gebruikers moeten vaak een computernaam opgeven, in mijn geval:cc196189-a. dit werkt onder windows en al ik die computernaam gebruik krijg ik een ip van de dhcp-server van @HOme, als ik mijn computernaam fout typ dan krijg ik onder Windows geen ip van mijn Dhcp-server. Onder Ubuntu hoef ik geen rekenschap te houden met mijn computernaam en krijg ik zo een ip-adres toegewezen, maar dit is dus een ander dan onder Windows.
waarschijnlijk heb je in ubuntu ook een ander mac adres, net zoals ik

ubuntuNewb

  • Gast
verandering van macadress
« Reactie #15 Gepost op: 2007/07/30, 17:19:32 »
ok blijkbaar is men mac adress dan toch veranderd als ik in mijn router kijk. Maar als ik ifconfig doe dan krijg ik nog altijd het verkeerde mac adres te zien. heel vreemd