Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?  (gelezen 10068 keer)

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #25 Gepost op: 2015/08/15, 01:19:01 »
Ben begonnen met 8.04. Heb daarvoor wel ervaring opgedaan met suse en knoppix, maar dit was de eerste die permanent geinstalleerd bleef. Ben na de introductie van Unity gaan zwerven, kubuntu en Xubuntu, Bodhi en uiteindelijk alweer 1.5 jaar Arch. Ik gebruik op mijn werk nog wel Kubuntu.

Mint heb ik nooit kunnen waarderen, maar dat is dan weer mooi aan de keuzevrijheid, er zijn altijd andere oplossingen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #26 Gepost op: 2015/08/15, 07:24:05 »
Welke mijn eerste Ubuntu was? Ik zou het echt niet meer weten.

Ik ben begonnen met Suse 6.3 met 6 CD's en een prachtig boek. Maar het duurde me te lang voor nieuwere versies softwarepakketen in die distro beschikbaar kwamen. Ik kreeg ze zelf ook niet gecompileerd en dus stapte ik over naar Slackware.

Geweldig dat Slackware! Echt een distro om van te houden.

Toen het moment kwam om Windows vaarwel te zeggen besloot ik met Ubuntu verder te gaan. Daarin kon je ook zelf met succes compileren als het zou moeten, er was een geweldige community en daarmee was er alles om serieus met Ubuntu dag in dag uit bezig te zijn.

Om zoveel mogelijk uit de kracht van mijn vier computers te halen gebruik ik inmiddels alleen nog maar Xubuntu. Simpel en uiterst krachtig. Ik ben geen spelletjesmens, maar verder doe ik echt van alles met mijn PC's. Het begon met de laptop, waarop ik toch ook video wilde bewerken, en vandaar uit volgde de rest in snel tempo.

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #27 Gepost op: 2015/08/15, 09:29:39 »
Ik ben pas 2 jaar geleden serieus met *ubuntu begonnen toen ik begreep dat Win XP niet meer werd voortgezet.
Heb toen geprobeerd 12.04 Ubuntu te installeren maar dat werkte toch een beetje stroperig. ???
Daarom overgestapt op 12.04 Xubuntu wat prima werkte.
In 2014 overgegaan op 14.04 Xubuntu 32 bits met 1GB geheugen en dat later uitgebreid naar 3GB.
Daarna kwam ik via dit forum en diverse andere sites erachter dat ik weleens de 64 bits versie zou kunnen installeren.

Dus begin dit jaar alles opnieuw geïnstalleerd: Xubuntu 14.04 64 bits met de 3.13 kernel en alles naar mijn behoren via de site van Pjotr ingesteld en tot nu toe daar zeer tevreden mee. :)
Ook in die tussentijd weleens met Linux Mint 17 aan het experimenteren geweest maar dat is toch niet echt mijn ding.
Al ziet dat er wel heel mooi uit.
Maar ja ieder zijn meug. 8-)
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #28 Gepost op: 2015/08/15, 10:14:43 »
Mijn eerste Ubuntu was de 6.10, en twee weken later de 7.04. Ik probeerde die daags na een lezing van Richard Stallmann over Vrije Software. Installeerde vlekkeloos, internet werkte direct: op mijn thuisnetwerk zelfs merkelijk vlotter dan Windows XP. Ik was al verschillende jaren systematisch overgegaan naar vrije software op Windows - Firefox, thunderbird, (toen) openoffice, gimp... Als je die allemaal terug ontmoet op je nieuwe besturingssysteem, dan is de overstap niet zeer moeilijk meer als ook het besturingssysteem vlekkeloos meewil.

Ik had linux ook vroeger al geprobeerd met Mandrake Linux (nu Mandriva) (KDE desktop!). De eerste keer lukte het behoorlijk: ik slaagde erin mijn internet via de telefoon aan het werk te krijgen en deelde mijn thunderbird profiel met de Windowsinstallatie. Fonts waren toen nog een echte ramp in linux, ik was nog niet geheel over op vrije software en na enkele weken werd Mandrake steeds minder opgestart en verdween. Later probeerde ik het eens opnieuw. Ik had ondertussen een ADSL verbinding die ik met Mandrake niet aan de praat kreeg: toen was het avontuur meteen gedaan.

Het is de toegankelijkheid van Ubuntu die me heeft overgehaald. Ik ben toen meteen exclusief Linux beginnen gebruiken. Voor mij is Windows nu na 8 jaar een totaal vreemd besturingssysteem, en het zou me heel wat perikelen kosten weer over te stappen.

O Ja, ik heb steeds de standaard desktop van Ubuntu gevolgd. Ik ben nu dus een Unity gebruiker.
« Laatst bewerkt op: 2015/08/15, 10:19:55 door vanadium »

Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #29 Gepost op: 2015/08/15, 10:54:44 »
Mijn eerste was SuSe op diskettes. Ik denk dat dit omtreeks 2004 was. Kreeg het nog aan de gang ook.
Ik werd geinteresseerd in Linux omdat Ericsson (waar ik toen voor werkte) telefonie servers ging gebruiken die Linux als OS hadden.

Mijn eerste Ubuntu was 5.04.

(Unity bevalt mij uitstekend, maar gebruik ook MInt.)
« Laatst bewerkt op: 2015/08/15, 11:06:42 door henkoegema »
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline aartje

  • Lid
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #30 Gepost op: 2015/08/15, 12:49:14 »
Eerste Linux (na Minix...) was Slackware op ca. 25 floppen (1991?). Daarna een CD van AmericaTech(?) in de USA besteld
met Slackware. Daarna RedHat en ca. 2002 naar Suse  (KDE) overgestapt. Updaten vond ik wel heel lang duren
en daarom naar Ubuntu (6.08 ?, gnome) overgestapt. Daarna 8.04 (de beste !!!, niet de snelste), 10.04(instabiel met Intel graphics), 11.10, 12.04, 14.04 en sinds vorig jaar hoofdzakelijk Mint Mate (13 tot 17).
(Unity vind ik persoonlijk niks)
« Laatst bewerkt op: 2015/08/15, 12:52:51 door aartje »

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #31 Gepost op: 2015/08/15, 22:47:04 »
Mijn eerste was Kubuntu 6.06, die zat bij een linux tijdschrift, met daarin een beschrijving hoe hem te installeren

Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #32 Gepost op: 2015/08/22, 19:06:06 »
Ik begon met ubuntu bij 8.04 Hardy Heron.

Daarvoor al vanaf 2004 Debian gebruikt.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #33 Gepost op: 2015/08/23, 09:19:09 »
4.10 en 5.04 heb ik even geprobeerd uit nieuwsgierigheid, maar pas bij de 6.nogwat versies ben ik het serieus gaan gebruiken.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #34 Gepost op: 2015/08/23, 09:57:08 »
Ik heb eerst wat gedabbeld met SuSE en OpenSuSE Linux, maar Ubuntu heb ik pas voor het eerst bekeken met versie 5.04 dacht ik en er pas echt mee gaan werken vanaf versie 8.04. En voor mij was 10.04 LTS de laatste Ubuntu waar ik nog mee gewerkt heb als dagelijks OS. Daarna wou Canonical immers iedereen naar Unity dwingen en dat wou ik niet als desktopGUI. Dus werd het voor mij eerst Debian+MATE en uiteindelijk ben ik geëindigd bij Debian+XFCE4 en dat is nu al enkele jaren mijn vaste desktopOS. Ook op notebooks, trouwens.

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #35 Gepost op: 2015/08/23, 10:13:17 »
@Bloom. Uit nieuwsgierigheid, waarom niet Xubuntu?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #36 Gepost op: 2015/08/23, 10:18:29 »
Dat heb ik eerst geprobeerd, maar toen stond XFCE nog niet op het niveau van de Gnome2 desktop die ik met Ubuntu 10.04 gewend was. Vandaar ook dat ik eerst MATE probeerde. Ik wou ook af van het tweejaarlijks moeten installeren van de LTS-versie of urenlange systeemupgrades. Het rolling-releasemodel dat Debian gebruikt leek me heel aantrekkelijk, en vooral dat Ubuntu van Debian afgeleid was en dus dezelfde indeling en terminalbevelen zou gebruiken. MATE bleek toen teveel bugs te vertonen en XFCE had net versie 4.08 uitgebracht en dus probeerde ik dat opnieuw. Met Debian, dat ik nu al gewend was en leuk vond. En ik ben daarbij gebleven. Op het ogenblik draai ik Debian Testing ("stretch") met XFCE 4.12, geïnstalleerd volgens het blokkendoossysteem dat je in mijn onderschrift terugvindt.

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #37 Gepost op: 2015/08/23, 11:16:42 »
Duidelijk.Ik heb je beschrijving ook gebruikt om zelf een blokkensysteem te bouwen. Uiteindelijk is dat een opstapje geworden naar Arch, die bij mij net wat lekkerder draait.

Blokkendoos draaien is de beste manier om je computer te begrijpen. Ik ga niet weer terug naar een standaard systeem. :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #38 Gepost op: 2015/08/23, 13:15:33 »
Ik ga niet weer terug naar een standaard systeem. :)
[OffTopic]
Je kunt ook doen als ik, een standaard Xubuntu, er uithalen wat je niet nodig hebt en toevoegen wat je wilt.
Doe dit in een scripje en je hebt een goed reproduceerbaar systeem.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #39 Gepost op: 2015/08/23, 13:58:21 »
Ik heb gewoon een script geschreven waarmee ik alles purge en toevoeg wat ik wil hebben.

1 keer een terminal openen, sudo rechten halen en dan scriptje draaien maar
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #40 Gepost op: 2015/08/23, 14:04:19 »
Ja, zo doe ik dat ook! Dat werkt heel lekker.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Bloom

  • Lid
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #41 Gepost op: 2015/08/23, 14:20:36 »
Dat werkt niet voor applicaties die bij een metapakket horen. Dan wil het systeem nogal eens het hele metapakket deïnstallleren als je maar enkele applicaties daarvan had willen verwijderen.

Offline Nero

  • Lid
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #42 Gepost op: 2015/08/23, 15:02:29 »
Kan ik bijtreden.

Voorbeeld: ik heb ooit geprobeerd om Transmission te verwijderen wegens absoluut overbodig op een netbook. De ganse GUI werd gedeïnstalleerd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #43 Gepost op: 2015/08/23, 15:29:04 »
Als het puur een metapakket betreft, dan kan verwijdering daarvan geen kwaad: een metapakket van een werkomgeving zorg er alleen maar voor, dat alles wat bij die bepaalde werkomgeving hoort, wordt geïnstalleerd.

Daarna is het slechts een "blinde darm" die veilig kan worden verwijderd. Verwijdering van zo'n metapakket trekt niks mee.  :)

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #44 Gepost op: 2015/08/23, 15:48:23 »
Tja, ieder zijn meug, maar ik bouw liever iets dan dat ik iets moet slopen. Kwestie van principe. Het mooie is dat beide methodes werken :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #45 Gepost op: 2015/08/23, 19:14:23 »
Tja, ieder zijn meug, maar ik bouw liever iets dan dat ik iets moet slopen. Kwestie van principe. Het mooie is dat beide methodes werken :)
Het gaat er om, dat jouw computer doet wat jij wilt en zoals jij dat wilt, en als het even kan er ook nog uitziet, zoals jij dat wilt.
Tenslotte moet jij er mee werken :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #46 Gepost op: 2015/08/23, 23:33:19 »
Mooi gezegd.

Offline Kees3

  • Lid
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #47 Gepost op: 2015/08/24, 09:27:07 »
Mijn eerste Ubuntu was 5.10, daarvoor nog een aantal Fedora Core's gebruikt. Tot 14.04 met elke tussenversie meegegaan, ook omdat de LTS'en daarvoor bij mij steeds niet zo lekker werkten.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #48 Gepost op: 2015/08/24, 09:56:21 »
mijn eerste was 8.04LTS

Offline Nero

  • Lid
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #49 Gepost op: 2015/08/24, 11:35:56 »
Eerste Linux pogingen met Suse en Redhat, nog voor Fedora. Niet vol gehouden, vooral wegens gebrek aan compatibele programma's. Tussendoor nog wel Knoppix op een IBM Thinkpad 600, en deze is daarop blijven staan tot Ubuntu 6.06. Deze laatste uit frustratie met Vista (op een nieuwe laptop) blijven gebruiken. Daarna in hoofdzaak LTS versies. Wegens niet wennen aan Unity overgestapt naar Lubuntu tot met de versie 12.04 problemen ontstonden bij gebruik van GnuCash en Gnumeric. Een jaar of wat Mint, en nu eigenlijk enkel nog Debian. Voorkeur interface is wel bij LXDE gebleven.