Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geheugengebruik  (gelezen 2270 keer)

Offline vinum

  • Lid
geheugengebruik
« Gepost op: 2014/09/02, 12:12:24 »
ik heb een processor AMD A6-6400K en 12 Gb RAM-geheugen onder Ubuntu 14.04.
regelmatig krijg ik de melding van te weinig geheugen, als ik enkele zaken tegelijk wil uitvoeren.
als ik dan de systeemmonitor open, blijkt er van de processor steeds tussen de 60 en 100 % capaciteit in gebruik te zijn, terwijl het RAM-geheugen voor 5 à 8 % gebruikt wordt.
hoe kan dit worden verbeterd, of is dit normaal?

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: geheugengebruik
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/02, 12:34:34 »
  • Wat is de exacte melding
  • Welke 'zaken'  wil je tegelijk uitvoeren

Ik heb zelf maar 3 GB geheugen, en ik heb die melding nooit gezien. Weet je zeker dat het niet over schijfruimte gaat?

Re: geheugengebruik
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/02, 13:04:32 »
Een AMD A6 is niet zo krachtig omdat het een APU is. Mijn voormalige Lenovo Thinkpad E525 had eveneens een AMD APU dus ik spreek uit ervaring... Een lichtere werkomgeving helpt al aanzienlijk.

Offline vinum

  • Lid
Re: geheugengebruik
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/02, 16:30:31 »
ik ben bezig met het inscannen en opslaan van een reeks documenten (+/- 6000), dus staat mijn scan-programma (xsane), firefox, libreoffice-calc en verkenner quasi continu open.
als ik bezig ben, heb ik gewoonlijk ook muziek (totem) opstaan.
regelmatig gebeurt het dat het scherm grijs wordt en er niets meer reageert, zoals toevallig ook nu weer: de processorcapaciteit schommelt rond de 95 à 98% en het geheugen (12Gb!) komt niet hoger dan 8%.
de juiste formulering van de melding weet ik niet van buiten, maar het komt erop neer dat het geheugen te zwaar wordt belast.
ik ben geen expert, enkel een redelijk geroutineerd gebruiker, maar mij is verteld dat de computer (meestal) beter werkt, naargelang het ram-geheugen wordt uitgebreid.


Re: geheugengebruik
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/02, 20:30:37 »
Dat is niet altijd het geval. Het RAM-geheugen uitbreiden heeft weinig zin als de processor gewoon niet krachtig genoeg is voor hele zware taken, zoals bij jou het geval is. 12 GB RAM is ruim zat, ook voor zware taken. Maar de processor dus niet.

Offline vinum

  • Lid
Re: geheugengebruik
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/03, 15:29:17 »
bestaat er dan geen mogelijkheid om het systeem zo in te stellen dat het eerst het geheugen aanspreekt en daarna de processor?

Re: geheugengebruik
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/03, 19:22:33 »
Helaas dat gaat niet.
De processor voert de berekeningen uit.
De gegevens die nodig zijn voor die berekeningen en de uitkomsten worden in het RAM geheugen opgeslagen.
Het een kan niet zonder het ander.

Het is net als bij het schijven van een brief. Je kan niet eerst alleen het papier gebruiken en daarna pas de inkt. ;)

Als ik zoek naar de specificaties van je processor zou hij sterk zat moeten zijn.
Kijk eens welke programma's het meeste vragen van de CPU.
Dat kan je doen met de "Systeemmonitor" of met het commando:
top
Ik lees het verwerken van ~6000 te scannen documenten. Dat zijn er best veel. Verwerk je ze allemaal tegelijk?

Zijn de juiste grafische drivers geïnstalleerd? Zo niet dan word een groot deel van de grafische berekeningen door de CPU (processor) gedaan in plaats van de grafische processor die daar speciaal voor is ontworpen.

Offline vinum

  • Lid
Re: geheugengebruik
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/04, 10:38:41 »
die documenten moeten één na één worden ingescand, opgeslagen en (in calc) worden gecatalogeerd.
ik sla de mappen verschillende keren op: 2 x 1Tera extern, 250 Gig en 500Gig intern, dus aan de opslagruimte zal het niet liggen hé

Offline Moob

  • Lid
Re: geheugengebruik
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/04, 17:44:53 »
Zet je de ingescande documenten ook nog om in tekst of een doorzoekbare PDF ?  OCR kost ook namelijk wel de nodige rekenkracht.

Offline vinum

  • Lid
Re: geheugengebruik
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/04, 17:47:17 »
neen, dat laatste is niet nodig.

Re: geheugengebruik
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/04, 20:28:56 »
Heb je al gekeken of de juiste grafische drivers zijn geïnstalleerd?
Je kan kijken of er speciale drivers zijn met de tool "Extra stuurprogramma's".

Offline MKe

  • Lid
Re: geheugengebruik
« Reactie #11 Gepost op: 2014/09/04, 21:07:52 »
Een al dan niet te lichte processor heeft niets met het geheugengebruik te maken. Als ik je bericht zo lees krijg je een foutieve melding dat het geheugen volstaat. Ik zie niet helemaal in wat de processor daarmee te maken heeft. Zijn alle cores vol of gaat er 1 core naar 100%?  Merk je ook of je harde schijf veel gaat swappen? Dat zou een teken zijn dat het geheugen wel degelijk vol zit.

Scan je op zeer hoge resolutie? Een jpg van een paar mb neemt aanzienlijk meer geheugen als hij ingeladen is in het RAM. Dit kan in de gb's lopen.


Firefox is ook een geheugenvreter en daarin kunnen processen ook vaak op hol slaan. Ik heb regelmatig dat een script op een website ervoor zorgt dat een of meerdere cores van de procesor volledig gevuld is (een xeon ). Wat mij ook opviel is dat als je een cifs mount hebt, dat cifs ook regelmatig de cpu kan belasten en gewoon fulltime the cpu op 100% kan zetten. Ik heb dit gezien op een RHEL6 installatie.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/04, 21:09:48 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Ventje

  • Lid
Re: geheugengebruik
« Reactie #12 Gepost op: 2014/09/10, 23:58:30 »
Scan je op zeer hoge resolutie? Een jpg van een paar mb neemt aanzienlijk meer geheugen als hij ingeladen is in het RAM. Dit kan in de gb's lopen.

Hoe komt dat? Omdat de jpg gecomprimeerd is en in het geheugen  gedecomprimeerd wordt en daardoor veel meer ruimte inneemt?
Ik heb dit nu toevallig vandaag ook ondervonden: als ik een jpg van 1.4MB open met eog ( gnome image viewer), gebruikt eog plots ongeveer een Gb  RAM-geheugen  , en doordat ik maar 900MB heb, gebruikt hij ook veel swap, waardoor het systeem zo vertraagt dat ik de foto in de praktijk niet kan openen (na meerdere minuten is hij nog bezig) . Maar wat wel raar is: met libreoffice draw kan ik dezelfde jpg wel openen , in slechts enkele seconden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geheugengebruik
« Reactie #13 Gepost op: 2014/09/11, 00:05:03 »
@Ventje: pas deze snelheidstips eens toe:
https://sites.google.com/site/computertip/snelheid

Helpt dat onvoldoende, bouw je besturingssysteem dan eens om naar Xubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/alternatief

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: geheugengebruik
« Reactie #14 Gepost op: 2014/09/11, 09:11:26 »
Vinum, zou je het probleem misschien iets duidelijker willen maken? Je vertelt namelijk dat je meldingen krijgt dat het geheugen vol is, maar in een andere reactie zeg je dat het geheugengebruik niet boven de 8% uitkomt. Welke meldingen krijg je precies te zien en is je geheugen echt het probleem?

Kan je het volgende posten:
1: De exacte foutmelding, en welk programma die fout geeft (indien van toepassing)
2: De uitvoer van het commando free -m als je computer traag is of een melding geeft
3: Voer top uit en plaats hier welke processen veel CPU gebruiken

Verder: helpt het als je de bestanden niet op een externe schijf plaatst? Zet ze eerst eens op je interne schijf en verplaats of kopieer ze pas als je klaar bent.

Gebruik je wel USB, dan kan je tegen dit probleem aanlopen.
Een mogelijke workaround is het uitvoeren van deze commando's:
sudo -i
echo $((16*1024*1024)) > /proc/sys/vm/dirty_background_bytes
echo $((48*1024*1024)) > /proc/sys/vm/dirty_bytes
exit
Dit zou het probleem met USB moeten verhelpen, maar kan bij normaal gebruik je systeem vertragen. Daarom zijn dit de commando's die niet permanent de instellingen veranderen. Na een reboot zijn ze weer weg.

Offline MKe

  • Lid
Re: geheugengebruik
« Reactie #15 Gepost op: 2014/09/13, 10:46:05 »
Scan je op zeer hoge resolutie? Een jpg van een paar mb neemt aanzienlijk meer geheugen als hij ingeladen is in het RAM. Dit kan in de gb's lopen.

Hoe komt dat? Omdat de jpg gecomprimeerd is en in het geheugen  gedecomprimeerd wordt en daardoor veel meer ruimte inneemt?
Ik heb dit nu toevallig vandaag ook ondervonden: als ik een jpg van 1.4MB open met eog ( gnome image viewer), gebruikt eog plots ongeveer een Gb  RAM-geheugen  , en doordat ik maar 900MB heb, gebruikt hij ook veel swap, waardoor het systeem zo vertraagt dat ik de foto in de praktijk niet kan openen (na meerdere minuten is hij nog bezig) . Maar wat wel raar is: met libreoffice draw kan ik dezelfde jpg wel openen , in slechts enkele seconden.
klopt, jpg is een zeer sterke compressie. Bij fotobewerken gebruikt de cpu echter de ruwe data, d.w.z. de volle 32 bits per pixel. Dit loopt snel in de gigabytes. Aangezien vinum blijkbaar hele a4's aan het scannen is, zal zijn geheugen wel snel vol lopen denk ik.

Ik weet niet wat libreoffice doet, misschien leest deze het plaatje niet in zijn geheel in?
« Laatst bewerkt op: 2014/09/13, 10:48:14 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline MKe

  • Lid
Re: geheugengebruik
« Reactie #16 Gepost op: 2014/09/13, 15:36:28 »
Nee hoor, de TS heeft last met performance terwijl hij documenten aan het scannen is, daar gaat dit over.

Offline MKe

  • Lid
Re: geheugengebruik
« Reactie #17 Gepost op: 2014/09/14, 12:34:27 »
Weet ik niet, maar hij vroeg alleen een verduidelijking volgens mij.