Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie vergroten zonder gegevensverlies  (gelezen 1090 keer)

Offline John K

  • Lid
Partitie vergroten zonder gegevensverlies
« Gepost op: 2009/04/04, 13:27:58 »
Ik win mijn Ubuntu ext 3 partitie (dus waar Ubuntu op draait) vergroten met vrije ruimte. In Windows lukt dit wel, maar in Ubuntu? Gparted heeft geen optie hiertoe. Zijn er andere Linux partitionmanagers die dit aankunnen? Ik kan niet opnieuw installeren wegens super langzame internetverbinding.

Groeten John 

Offline siegi

  • Lid
Re: Partitie vergroten zonder gegevensverlies
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/04, 14:06:22 »
gparted zou dit toch moeten kunnen hoor. optie resize of in het nederlands verplaatsen/groote wijziggen.

Draai het dan wel vanaf een de gparted live cd. Want de partitie mag niet gemount zijn op het moment.
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Bedenk dat je ook best een backup neemt, zaken als uuid etc zouden ook wel eens kunnen veranderen...



Offline dobby9

  • Lid
Re: Partitie vergroten zonder gegevensverlies
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/04, 16:23:31 »
Het kan inderdaad met gparted.
maar het kan deksels lang duren
Of het goed is voor de harde schijf en controller dat weet ik niet
Heb er maar niet gedaan bij mijn schijf van 160 GB zou het 40 min duren

Offline track

  • Lid
Re: Partitie vergroten zonder gegevensverlies
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/04, 17:13:26 »
Ik heb het al enkele keren gedaan, uiteraard vanaf de live-CD.
En ik heb geen problemen gehad, en het heeft ook niet bijzonder lang geduurd.

Zelfs als er een keer iets mis was gegaan (hij was een keer vastgelopen en  gparted) weigerde) was het geen echt probleem.
Eerst een fsck draaien om alles weer recht te zetten en dan handmatig met resize2fs de inhoud van de partitie aanpassen
en alles was weer netjes.
(Doku zie man fsck rsp. http://linux.die.net/man/8/fsck  en man resize2fs rsp. http://linux.die.net/man/8/resize2fs )

Vriendelijke groet,

track

JimZ

  • Gast
Re: Partitie vergroten zonder gegevensverlies
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/04, 22:46:11 »
Het vergroten van een partitie gaat over het algemeen best snel (mits de beschikbare vrije ruimte erachter zit op schijf, verkleinen of de partitie aan de "voorkant" zogezegd uitbreiden is een ander verhaal omdat daarbij bestanden verplaatst moeten worden. Bij allen het vergroten is het een kwestie van de partitietabel aanpassen en het aantal inodes in de bestandstabel wijzigen en da's doorgaans zo gebeurd.

Gr,
Jim

Offline John K

  • Lid
Re: Partitie vergroten zonder gegevensverlies
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/05, 17:30:55 »
Bedankt voor jullie antwoorden, maar behoud ik mijn Ubuntuinstallatie op deze manier?

John K

Offline siegi

  • Lid
Re: Partitie vergroten zonder gegevensverlies
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/05, 17:31:44 »
Ze zal wel behouden blijven, maar het kan zijn dat je een paar dingen moet veranderen /etc/fstab en /boot/grub/menu.lst

Offline track

  • Lid
Re: Partitie vergroten zonder gegevensverlies
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/05, 17:38:35 »
Hey John,

als ik vertel  "en alles was weer netjes..."  dan houdt dat bij mij ook in dat zowel de Uby-installatie als de Win..
evenals ook alle bestanden en gegevens zijn onbeschadigd gebleven en op hun plek ook.  Alles klaar en goed dus !

Wat verwacht je nog meer ?  Of denk je dat ik maar een verhaal ophang ?

track