Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden verwijderen van 2e schijf  (gelezen 1153 keer)

Offline Melc2000

  • Lid
Bestanden verwijderen van 2e schijf
« Gepost op: 2019/09/04, 21:59:57 »
Ik heb sinds kort Ubuntu 18.04 geinstalleerd op mijn pc. Tot op heden ben ik zeer tevreden.  De pc is sneller en kan tevens weer wat oudere spellen spelen die ik op Windows 10 niet meer aan de praat kreeg.

Ik heb alleen het volgende probleem:  In mijn desktop zit een aparte schijf voor opslag van mijn bestanden.   Als ik hier bestanden wil verwijderen krijg ik de melding dat dit niet gaat omdat er geen prullenbak aanwezig is.
Logisch lijkt mij, maar als ik ze sleep naar de prullenbak in Ubuntu krijg ik een melding over rechten.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan aanpassen?

Ter info: Ik ben de enigste gebruiker op deze pc.

Mvg

Melc




Offline vanadium

  • Lid
Re: Bestanden verwijderen van 2e schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2019/09/05, 09:27:29 »
Wellicht een harde schijf die nog in het Windows formaat (ntfs) geformatteerd is. Kan je wel bestanden aanmaken op die schijf of kopiëren naar die schijf? Kan je een bestand verwijderen door op Shift+Delete te drukken? Die toetsencombinatie verwijdert een bestand definitief in plaats van het naar een prullenbak te verplaatsen.

Indien je enkel Ubuntu op die computer hebt, of wanneer je die schijf niet meer met Windows gebruikt, dan is het sterk aangeraden die te herformatteren naar ext4, het standaard bestandssysteem van Ubuntu.

Re: Bestanden verwijderen van 2e schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2019/09/06, 09:21:33 »
Werd deze schijf bij het laatste gebruik in W10 wel goed "afgesloten" ?

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Melc2000

  • Lid
Re: Bestanden verwijderen van 2e schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2019/09/06, 19:49:07 »
Kopiëren lukt ook niet. Ik ga mijn backup van deze schijf controleren en dan formatteren, ongetwijfeld  de oplossing zo ik lees.
Bedankt!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bestanden verwijderen van 2e schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2019/09/07, 08:46:00 »
Kopiëren lukt ook niet. Ik ga mijn backup van deze schijf controleren en dan formatteren, ongetwijfeld  de oplossing zo ik lees.
Bedankt!
Niet noodzakelijk. We hebben alleen te weinig informatie om een advies op maat te geven. Herformatteren naar ext4 is wel degelijk nodig al die harde schijf enkel met Ubuntu gebruikt wordt. Maar dan nog zal je de rechten moeten aanpassen om op die harde schijf als gewone gebruiker te kunnen werken.