Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: te hete laptop  (gelezen 8243 keer)

Offline bordie

  • Lid
te hete laptop
« Gepost op: 2013/06/07, 15:24:43 »
Hallo,

mijn laptop voor dagelijks gebruik wordt de laatste tijd veel te heet naar mijn zin. Bij normaal gebruik (mails, facebook, youtube, kile) heeft de GPU een minimum temperatuur van 60°C. Bij het spelen van trackmania (in windows) gaat de temperatuur tot 70-80°C, en dit op een resolutie
van 800x600. Vroeger was het mogelijk probleemloos op 1200x800 te  spelen.
Het betreft een dell m1530 aangekocht in januari 2009 met de nvdia8600gt. Op verschillende fora is te vinden dat er heel wat problemen zijn/waren met de 8600gt, en dat deze vervangen werden zelf buiten de garantieperiode. Denkt u dat ik 2 jaar (volgens de wet, 3 jaar volgens dell) na het verlopen van de garantieperiode nog kans maak op een gratis herstelling, gegeven dat vista vervangen is door win7 en ook ubuntu geïnstalleerd is?

Zonee, andere tips om de temperatuur naar beneden te krijgen? (meest recente BIOS is reeds geïnstalleerd)




alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2013/06/07, 15:29:27 door bordie »
Ubuntu 14.04 LTS 64bit
XPS M1530 (2009) - intel T8100 - nvdia 8600m GT

Offline Kees3

  • Lid
Re: te hete laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/07, 15:30:46 »
Waarschijnlijk stof op het koelblok/ventilator. Als je niet bang bent kan je hem zelf uit elkaar halen en schoonmaken. Heb het zelf 1 keer gedaan voor hetzelfde probleem. Die van mij moest wel volledig uit elkaar (als in: scherm los, toetsenbord los, moederbord los, processor opnieuw monteren). 80 graden is voor een gpu trouwens geen probleem, die zijn meestal gegarandeerd tot over de 100.

Als er echt hardwareproblemen zijn heb je kans dat het ook na 2 jaar nog wel onder garantie valt. Als het inderdaad alleen stof ed is, zal het geen garantie zijn.

Offline bordie

  • Lid
Re: te hete laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/07, 16:33:49 »
Stof is geen probleem denk ik. Heb laptop al meermaals opengedaan en gereinigd.

Bedankt voor de reacties
Ubuntu 14.04 LTS 64bit
XPS M1530 (2009) - intel T8100 - nvdia 8600m GT

Re: te hete laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/07, 17:41:04 »
Er wordt gezecht "De laate tijd veel te heet".
Wat waren de temperaturen voorheen?

Re: te hete laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/07, 20:24:35 »
Ik laat gewoon even weten dat Dell helemaal geen problemen maakt over welk besturingssysteem erop staat. Ik heb zelf heel erg goede ervaringen met hun helpdesk, zeker de XPS (wel bellen in het engels naar Ierland). Bij mijn vorige probleem was het zelf snel opgelost omdat het probleem zich voordeet in zowel Windows als Ubuntu, geen troubleshooting moeten doen dus.

Offline cabra

  • Lid
Re: te hete laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/07, 20:30:01 »
ik denk eerder dat de koelpasta verstorven zal zijn,
nieuw erop en 30°minder,heb dat ooit eens voorgehad met een oude toshiba die beetje per beetje warmer werd
Medion Akoya S4214 - i5-3317U - 4GB RAM - intel HD 4000 - Adata mSATA 128GB SSD - WD 500GB HDD - W8

Esprimo mini PC - Xubuntu 12.04.02

Offline bordie

  • Lid
Re: te hete laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/08, 12:20:54 »
Er wordt gezecht "De laate tijd veel te heet".
Wat waren de temperaturen voorheen?

ongeveer het laatste half jaar tot jaar worden de temperaturen hoger. Voordien heb ik de temperaturen niet opgemeten. Ik kan enkel vast stellen dat 'de laatste tijd' bij normaal gebruik de laptop heel warm wordt en de ventilatoren na een half uur gebruik bijna niet meer af staan.
'Vroeger' was dit enkel het geval tijdens het spelen van spelletjes en bleef hij bij normaal gebruik relatief koel.
Ubuntu 14.04 LTS 64bit
XPS M1530 (2009) - intel T8100 - nvdia 8600m GT

Re: te hete laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/08, 12:29:15 »
Afhankelijk van het gebruik "op je schoot, in bed enz" kan het zijn dat het koelribje aan de binnenkant weer volledig volzit met stof.
Tenminste mijn ervaring met alle laptops die bij mij de revue passeren, en ja ook na een 1/2 jaar kan het weer bingo zijn.....
Het is afgelopen 1/2 jaar heel vochtig geweest dus het stof blijft dan ook beter plakken.

Aan de andere kant kan het idd ook zo wezen dat wanneer jij hem al meerdere keren uit elkaar gehaald hebt, de warmte geleidende pasta zijn werk niet meer goed doet of het koelrib niet goed op zijn plaats zit.

Wat het probleem ook is, je zal hem toch ff moeten openschroeven om te controleren, of het stof is? , of iets anders.

Want warmte geeft slijtage, en slijtage betekent kortere levensduur....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: te hete laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/08, 16:26:27 »
een klasgenoot van mij had een laptop met windows 8 die "idle" op 85 graden draaide, bij een beetje toepassing schoot hij naar de 100 waarnaar de beveiliging ingreep en de pc gewoon uitzette, hij heeft m helemaal uit elkaar gehaald, overal nieuwe koelpasta op en een weestandje bij de ventilator weggehaald (hij kon m niet bedienen via speedfan, anders had hij dat wel gedaan) om ze de ventilator harder te laten draaien, nu draait hij op een stabiele 65 graden, nog steeds te warm, maar hij valt ten minste niet meer uit.

mijn desktop hier draait op 38 graden (terwijl t buiten 25 is, dus dat is knap!)

Offline bordie

  • Lid
Re: te hete laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/09, 14:26:10 »
Afhankelijk van het gebruik "op je schoot, in bed enz" kan het zijn dat het koelribje aan de binnenkant weer volledig volzit met stof.
Tenminste mijn ervaring met alle laptops die bij mij de revue passeren, en ja ook na een 1/2 jaar kan het weer bingo zijn.....
Het is afgelopen 1/2 jaar heel vochtig geweest dus het stof blijft dan ook beter plakken.

Aan de andere kant kan het idd ook zo wezen dat wanneer jij hem al meerdere keren uit elkaar gehaald hebt, de warmte geleidende pasta zijn werk niet meer goed doet of het koelrib niet goed op zijn plaats zit.

Wat het probleem ook is, je zal hem toch ff moeten openschroeven om te controleren, of het stof is? , of iets anders.

Want warmte geeft slijtage, en slijtage betekent kortere levensduur....

onderaan de laptop heb ik het paneeltje waaronder de ventilator zit kunnen openvijzen. Op de beentjes van de ventilator zat inderdaad redelijk wat stof, dit heb ik verwijderd mbv een stofzuiger. Is het dit wat je bedoeld met het 'koelribje'.

Indien laptop nog te warm wordt zal ik hem eens binnensteken bij iemand met ervaring met hardware.

Bedankt voor de reacties!
Ubuntu 14.04 LTS 64bit
XPS M1530 (2009) - intel T8100 - nvdia 8600m GT

Re: te hete laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2013/06/10, 10:37:13 »

onderaan de laptop heb ik het paneeltje waaronder de ventilator zit kunnen openvijzen. Op de beentjes van de ventilator zat inderdaad redelijk wat stof, dit heb ik verwijderd mbv een stofzuiger. Is het dit wat je bedoeld met het 'koelribje'.

Indien laptop nog te warm wordt zal ik hem eens binnensteken bij iemand met ervaring met hardware.

Bedankt voor de reacties!

Heel vaak ziet een koeling in een laptop er "ongeveer" zo uit:


Waar hier het woordje FAN staat met dat rode streepje is de ingang van de Lucht,
die word vervolgens achter dat Zwarte kapje door de koelribben naar buiten geblazen.

Hier zie de stof tussen de koelribben zitten:


of zoals hier maar dan als het zwarte kapje weggehaald is :

Als je dat zwarte kapje kan weghalen is het lekker makkelijk schoonmaken want dan hoef je niet alles uit elkaar te halen.

Zo hoort het eruit te zien.....


De spleetjes tussen de koelribben zijn erg klein waardoor zich daar een hele dikke laag stof gaat verzamelen.
Daardoor kan de lucht niet meer door de koelribben naar buiten en word de laptop te heet.
Heel vaak heeft de Fan een dubbel functie om ook de warme lucht in de laptop naar buiten te blazen en dit
gebeurt dan ook niet meer.

Als je de handel uit elkaar haalt kan je vaak de laag met stof zo pakken met een pincet en in zijn geheel eruit trekken.
Daarna nog met de stofzuiger en een kwast met zachte haren de boel nog even na kwasten en het is weer schoon.

Waarom dit verhaal ?

Omdat ik niet zeker weet wat je bedoelt met "beentjes van de ventilator"   :o

En om het duidelijk te maken voor toekomstige laptop gebruikers met hete problemen  =D
« Laatst bewerkt op: 2013/06/10, 10:43:57 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Kees3

  • Lid
Re: te hete laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2013/06/10, 13:16:34 »
Dat over de 100 graden zou ik absoluut niet willen hoor in mijn pc of laptop!
Ik vind dat niet normaal. Kijk, een AMD kan meer graden hebben dan een Intel, maar 100 graden of meer is echt niet goed Kees3!!

De temps die je geeft, vind ik niet abnormaal hoog. Mijn pc (in een klein kastje) geven dit ook aan. Die van mij is een AMD.
Schoonmaken kan je dus wel proberen; als er stof in de ventilator zit dan houdt dat zeker de werking tegen.
Hij is van 2009 dus al 4 jaar oud. En als hij nooit is schoongemaakt, tja..........dan heb je dus goede kans dat dit de oorzaak is.

Zoek de handleiding op hoe alles zit en kijk dan hoe of wat. Durf je het niet aan, dan zou ik overwegen om het te laten doen bij een pc dokter of zo.

Ik hou de temperaturen graag ook laag, maar een gpu (dus geen cpu) mag niet kapot gaan van 100 graden. Jij hebt het over AMD/Intel, dus dat is cpu. Voor beiden geldt natuurlijk dat lager=beter.

Ontopic: Genoemde temperaturen zijn inderdaad niet heel hoog voor een laptop. Mogelijke oplossingen zijn al genoemd, mooie uitleg van Gandyman.

Offline bordie

  • Lid
Re: te hete laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2013/06/10, 14:03:03 »
wat denke jullie van de kwaliteit van de koelpasta?



en



De fan is volledig stofvrij!
« Laatst bewerkt op: 2013/06/10, 14:04:41 door bordie »
Ubuntu 14.04 LTS 64bit
XPS M1530 (2009) - intel T8100 - nvdia 8600m GT

Re: te hete laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2013/06/11, 08:57:32 »
ja idd dat mag je wel schoonmaken en ff nieuwe erop doen.
zowel op de cpu als op de koelplaat, je moet altijd beide aanpakken.

En in tegenstelling tot wat veel mensen doen is het niet de bedoeling om heel veel koelpasta ertussen te proppen.
Als de 2 oppervlaktes schoon zijn een klein druppeltje op de cpu doen, met zeer lichte druk met de vingertop uitsmeren zodat er een dunne
film op zit en dan het koelrib erop zetten.
Bij het vastdraaien van het koelrib met lichte druk deze een beetje heen en weer bewegen zodat de koelpasta goed verdeeld word.

Het is een misvatting dat koelpast in een dikke laag ertussen moet zitten, zodat er overal gekoeld word.....
Dit gaat niet goed werken.

De koelpasta is ervoor om minescuul kleine krasje en oneffenheden op te vullen zodat je 100% raakvlak krijgt
Daarom zie je de laatste jaren die mooie gepolijste oppervlaktes.
 
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: te hete laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2013/06/11, 12:01:00 »
idd erg duidelijk.

Wat me wel opvalt is dat zowel op het oppervlak van de cpu als op het koelblok veel krassen te zien zijn.
Met die krassen is het ooit begonnen om die op te vullen.
Tegenwoordig zie je dat (zeker de duurdere) koelblokken en cpu heel mooi glimmen en dus gepolijst zijn,
waardoor het raak oppervlak groten/beter is.
BTW. we moeten niet vergeten dat er een foutje kan zitten hoe recht het oppervlak is.

Wat een interessante en leuke vraag is, of het gevaarlijk is teveel koelpasta te gebruiken ?
Buiten dat koelpasta in dikke klodders van meerdere millimeters niet goed werkt was de heldere opmerking
dat je zeer voorzichtig moet zijn met koelpasta's die metalen bevatten, omdat er wel degelijk de kans kan zijn
om kortsluiting te krijgen.

Als ik dan het plaatje bekijk van bordie waarbij de koelpasta rijkelijk dik over de cpu zit, zie je die kleine puntjes..
Dat zijn weerstanden en of condensatoren, in ieder geval electrische onderdelen waar spanning doorheen loopt.

Stel dat die koelpasta elektriciteit kan geleiden vrees ik dat jij vrij veel kortsluiting aan het maken bent op je cpu.
Als dit bepaalde waardes wijzigt waarop je cpu moet werken zou het kunnen zijn dat deze overdaad aan koelpasta
zelfs de oorzaak KAN zijn van de hoge temperatuur......

Ik zeg niet dat het zo is, maar het zou de oorzaak kunnen zijn.
Dus maak alles netjes schoon, eventueel met doekje en wasbenzine ( ik ben geen voorstander van oplosmiddelen zoals aceton)
en voorzie de cpu met een nieuw laagje koelpasta.

« Laatst bewerkt op: 2013/06/11, 12:05:12 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: te hete laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2013/06/11, 21:40:27 »

 in ieder geval electrische onderdelen waar spanning doorheen loopt.

Kleine correctie

Spanning loopt niet ergens doorheen, spanning staat over iets, en stroom loopt er door.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: te hete laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2013/06/12, 12:46:52 »

 in ieder geval electrische onderdelen waar spanning doorheen loopt.

Kleine correctie

Spanning loopt niet ergens doorheen, spanning staat over iets, en stroom loopt er door.

Recent een opleiding genoten ?  of nog van de oude stempel ?

Ik kan hierover een enorm verhaal vertellen, gaat echter te ver......

Ik zal het kort houden.  =D

Je kan idd over- of op iets spanning zetten, dat is slechts een woordkeuze, maargoe dat klopt.
Echter spanning verplaatst zich wel degelijk door een elektrisch apparaat/onderdeel heen,
(in wezen in dit ook niet waar want elektrische spanning gedraagt zich als een gas en verplaatst zich om iets heen - maar ik zou er niet te diep op in gaan )

Stroom loopt niet door het onderdeel heen !
Stroom is het resultaat van de hoeveelheid kortsluiting die je maakt, de manier waarop op dit moment elektriciteit gebruikt word is helemaal fout, op deze manier vermoord je de dipool namelijk.

Stel het is waar wat jij zegt, dan zou ik aan de + zijde (of aan 1 zijde) wel stroom meten maar omdat het verbruikt word zijnde resultaat van de actie, zou ik aan de andere kant dus de - zijde geen stroom meer meten.
Dit terwijl ik aan beide zijde van het apparaat dezelfde stroom meet.

Jij zegt "Spanning loopt niet ergens doorheen, spanning staat over iets"

Nog even dit als nadenkertje:
Dus ik pak een diode en zet op de anode 15 volt , indien jouw bewering waar is meet ik aan de cathode zijde niets.??
Terwijl ik toch vrij zeker weet als ik een diode pak en deze in de + lijn leg, het apparaat gewoon (met iets verlies) de aangeboden spanning krijgt.
Zelfde geld voor een weerstand maar een diode leek me iets duidelijker in dit voorbeeld...  =D

Maagoe ik ga hier echt stoppen en plaag je maar met wat dingetjes, dit forum is niet de plek om hierover uitgebreid te discen  ;)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: te hete laptop
« Reactie #17 Gepost op: 2013/06/12, 12:53:12 »
Voor de verandering moet ik Gandyman gelijk geven. Ook ik heb het zo geleerd op mijn ICT-opleiding.

Re: te hete laptop
« Reactie #18 Gepost op: 2013/06/12, 14:25:46 »
@Gandyman. Je plaagt me niet hoor, ik ben van de oude stempel en heb het vroeger, begin jaren 80, zo geleerd.(Ben er wel 24 jaar uit nu)

Als we het over electronica hebben dan staat er spanning over iets en loopt er stroom doorheen. Stroom is een gevolg van weerstand en spanning oftewel U = I x R. De stroom I is dus U /R. spanning over de weerstand.

Als jij over je diode zou meten, zou je ongeveer 0,7 volt OVER de diode meten. Dit ligt uiteraard aan het type diode.

Inderdaad niet de plek om te discussieren hier.


@Vistaus. ICT opleiding is nou niet echt een elctronica opleiding.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/12, 14:29:55 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: te hete laptop
« Reactie #19 Gepost op: 2013/06/12, 20:04:38 »
@Vistaus. ICT opleiding is nou niet echt een elctronica opleiding.

Nee, maar dit leer je wel op een ICT-opleiding tegenwoordig. Realiseer je wel even dat ik pas 21 ben he, opleidingen veranderen door de jaren heen.

Re: te hete laptop
« Reactie #20 Gepost op: 2013/06/13, 22:20:03 »
@Gandyman. Je plaagt me niet hoor, ik ben van de oude stempel en heb het vroeger, begin jaren 80, zo geleerd.(Ben er wel 24 jaar uit nu)

Als we het over electronica hebben dan staat er spanning over iets en loopt er stroom doorheen. Stroom is een gevolg van weerstand en spanning oftewel U = I x R. De stroom I is dus U /R. spanning over de weerstand.

Als jij over je diode zou meten, zou je ongeveer 0,7 volt OVER de diode meten. Dit ligt uiteraard aan het type diode.

Inderdaad niet de plek om te discussieren hier.


Nogmaals het klopt wel wat je zegt, maar denk aan de diode, als ik die in de + lijn zet en er zou letterlijk gebeuren wat jij zegt zou het apparaat aan de anode zijde van de diode geen spanning krijgen.

Citaat
Inderdaad niet de plek om te discussieren hier.
Lol ik ben graag ondeugend :)

Ik ben ook van de oude stempel, echter ik kan je vertellen dat zoals het iedereen geleerd word het volledig fout is.
En dit word met opzet gedaan omdat ze de mensen dom willen houden.
Ik weet gelukkig niet alles, ik ben nu al zo gek als een deur en dan zou ik helemaal lijp zijn  :o
Maar ik weet genoeg en experimenteer bijna dagelijks met deze materie.
Ik heb schakelingen waarvan een electronica ingenieur gaat zeggen dat het niet kan werken, en toch werkt het ?

effin ik heb alweer genoeg onrust gestookt  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: te hete laptop
« Reactie #21 Gepost op: 2013/06/14, 10:39:21 »
Hahahahaha prachtig voorbeeld van hoe mensen voor de gek gehouden worden.

Hij had gehoopt dat je wel ff langskwam en tegen een kleine vergoeding (€ 100.- of meer)  dit liet herstellen.  =D

Nu zie je hoe dat graai beleid ervoor zorgt dat mensen gaan nadenken en voor zichzelf leren zorgen, die vent heeft er in ieder geval
voor gezorgd dat er 1 consument minder is, en daar mag je hem alleen maar dankbaar voor zijn  8-)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: te hete laptop
« Reactie #22 Gepost op: 2013/06/14, 15:00:45 »
Even booten van een Ubuntu cd en kijken wat er gebeurt.

2e issiue kan zijn dat de bios batterij inmiddels hemelen is en dan zal die vervangen moeten worden.
Klein hiaat, want die zit vaak gesoldeerd, en soms heb je mazzel dan zit hij met een stekkertje  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: te hete laptop
« Reactie #23 Gepost op: 2013/06/16, 10:02:23 »
Sja ? dan houd het op .....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: te hete laptop
« Reactie #24 Gepost op: 2013/06/17, 17:57:23 »
Citaat
@Vistaus. ICT opleiding is nou niet echt een elctronica opleiding.

Hier in Zweden dus wel, het programma wat ik volg heet Elektriciteit & Energie, in het tweede jaar mag je pas voor ICT kiezen (of elektricien).
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu