Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) VSftpd op Ubuntu server  (gelezen 11527 keer)

Re: VSftpd op Ubuntu server
« Reactie #25 Gepost op: 2009/04/03, 11:24:38 »
De tip van testcees is idd de makkelijkste om ff snel dingen op je server te veranderen of erop te zetten.

Vanuit windows naar een linux server WINSCP.
Vanuit Ubuntu naar een linux server krusader  of Winscp in wine.

Waar je ff op moet letten wanneer je op je eigen LAN een server of computer wilt benaderen is dat je in de HOSTS het IP adres + "naam vd server" zet van de computer/server waar je op wilt komen.
Dit geld voor zowel de HOSTS in windows als de HOSTS in Ubuntu.

Heb je op de betreffende webserver ook website's staan die je in je browser wilt bekijken zul je wederom in de HOSTS van die computer waar je vanaf browst de alles in de HOSTS moeten zetten.

Stel het ip adres van je server is 192.168.1.120

Dan dit in je HOSTS:

192.168.1.120 naam vd server
192.168.1.120 www.domein.nl
192.168.1.120 www.domein1.com
192.168.1.120 www.domein3.nl

enz enz enz
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: VSftpd op Ubuntu server
« Reactie #26 Gepost op: 2009/04/03, 12:00:55 »
Vanuit Ubuntu naar een linux server krusader  of Winscp in wine.

Gewoon via Nautilus toch? Goed geïntegreerd in de desktop met bladwijzers. Is de wine-toepassing beter?

Waar je ff op moet letten wanneer je op je eigen LAN een server of computer wilt benaderen is dat je in de HOSTS het IP adres + "naam vd server" zet van de computer/server waar je op wilt komen.
Voor larszzie: om het eerst uit te testen kan je ook zolang het ip-adres 192.168.1.104 gebruiken.

Niet voor larszzie, die is al blij als hij de bestanden kan plaatsen, maar voor Gandyman: Hosts-files zijn uit. Het kan veeel leuker door je server ook in te zetten als dns server. De Ubuntu Server Guide legt dat stap voor stap uit. Helemaal leuk wordt het door ook de dhcp server te installeren. Met "option domain-name-servers" kan je alles (Ubuntu, windows, wii, enz.) in je eigen netwerk op "automatische netwerkverbinding" zetten en je eigen servers zijn nu te bereiken via een dns-naam!
Klik links bovenin op Documentatie

Re: VSftpd op Ubuntu server
« Reactie #27 Gepost op: 2009/04/03, 12:07:07 »
Tuurlijk is dat veel leuker maar dan moet je nog meer zaken configureren en in orde maken..
De meeste beginners zijn al blij als ze een server geinstalleerd hebben en er een website op kunnen zetten  XD

Dus simpel beginnen en later uitbouwen en naar wens inrichten is een beter volgorde.
Je ziet dat deze gebruiker al blij zal zijn als hij dingetjes remote op zijn server kan zetten, wat nu al een heikelpunt is.

Dus HOSTS blijft in  O0

BTW
Ik gebruik al jaren Winscp met veel plezier en heb op aanraden laatst krusader geinstalleerd.
Leuk proggie maar niet sec gericht op SSH verbindingen, je moet er weer aparte handelingen voor verrichten.

Ik vind Winscp er professioneler uitzien en doet direct wat ervan verwacht word.
Alles is ook toegespits op server beheer, dus ik blijf voorlopig bij Winscp.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline larszzie

  • Lid
Re: VSftpd op Ubuntu server
« Reactie #28 Gepost op: 2009/04/03, 15:30:11 »
Alleen, ik wil dus bestanden op mn webserver zetten. daar hebben ze heel veel tutorials voor op internet 
ik dacht, ik ga mn bestanden op mn server zetten met vsftpd maar dat lukt nog niet echt.
ik word er een beetje moe van  :rolleyes:

Beste larszzie, ergens is er iets mis maar zelfs met behulp van het forum lukt het niet. Waarschijnlijk zal later blijken dat het iets simpels is maar vindt het maar eens.

Waarom gooi je het roer niet op en maak je gebruik van ssh. Dit kan je op de server installeren met:
sudo apt-get install openssh-serverIk ga er van uit dat je ook een ubuntu pc hebt. Dan kan je eenvoudig een netwerkverbinding opzetten via Locaties --> Verbinden met server. Kies voor diensttype ssh en gebruik het de gebruikersnaam/wachtwoord waarmee de server is geïnstalleerd.
Het kan bijna niet missen of je kan nu bestanden kopiëren naar je persoonlijke map (Home --> gebruikersnaam).
Ook je map van de webserver (standaard /var/www) kan je zo inzien. Dan is het alleen nog een "uitdaging" om je rechten te geven in deze map.

Dit kan door via een terminalscherm een ssh verbinding te maken en de opdracht te geven:
sudo chown -R $USER:$USER /var/www

Als je een windows pc hebt kan de bestanden met de server via ssh uitwisselen met een windows pakket WinSCP, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Het is maar een idee, je zal ook de ftp server aan de praat moeten kunnen krijgen. Aan de andere kant is ssh veel als ftp. Zo kan ssh, in tegenstelling tot ftp, bijvoorbeeld je wachtwoorden versleutelen.



In eerst instantie lukte het niet maar na een 2e x installeren in het gelukt :D Jongen.... jullie zijn mijn helden  O0

Dank jullie wel allemaal.
Het is niet gelukt op die geplande mannier maar ja... gelukkig zij er altijd omwegen.  :evil:


Groetjes,
Larszzie