Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GParted vraagje  (gelezen 1043 keer)

pieter27

  • Gast
GParted vraagje
« Gepost op: 2007/10/05, 18:14:16 »
ik weet niet of dit bij het juist onderwerp staat (mss beter onder hardware?), maar tzal zo erg wel niet zijn.

Ik dacht mijn home-folder op een aparte partitie te zetten, zodat ik niet elke keer opnieuw moet zitten prullen met cd en zo. Bij de installatie heb ik echter gewoon gekozen voor geen enkele partitie, dus het enige wat ik bij GParted zie staan is
dev/hda1 (ext1) en dev/hda2 (extended).
De enige optie die ik kan kiezen is loskoppelen, maar dan geeft ie:

De partitie kon niet worden losgekoppeld van de volgende koppelpunten:
/
Waarschijnlijk zijn er nog andere partities aan deze koppelpunten aangekoppeld. Het is het beste om deze partities handmatig af te koppelen.

Geen idee hoe ik verder moet.

Het gaat overigens om een laptop, maar dat zal er waarschijnlijk helemaal niet veel toe doen.
bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GParted vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/05, 19:13:19 »
- als je Gparted wil gebruiken: neem dan liever de Gparted LiveCD en niet de versie van Gparted in Ubuntu zelf. Ubuntu wil nieuwgemaakte partities automatisch aankoppelen en dat stoort soms.

- kun je niet beter even 14 dagen wachten met deze ingreep? Dan komt de nieuwe Ubuntu 7.10 uit. Dan kun je eerst schoon schip maken door met de Gparted LiveCD alle bestaande partities te vernietigen en nieuwe partities aan te maken. In EXT3 (niet EXT2). Swap in Linux-swap. Vervolgens kun je bij installatie kiezen voor het handmatig toewijzen van partities.

De koppelpunten waar het bij installatie om gaat zijn deze:
/  = Ubuntu zelf, minimaal 5 GB
/home = de partitie met de gebruikersmappen, zoveel mogelijk GB
swap = swap (duh...), iets groter dan je RAM-geheugen (anderhalf keer je RAM of zo).

Let op: of Ubuntu moet de startvlag (boot flag) krijgen, of Windows (als die er is). "Manage flags" met de Gparted LiveCD.


Groet, Pjotr.

pieter27

  • Gast
GParted vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/06, 20:37:40 »
goed plan: nog een aantal nachtjes slapen dus.

bedankt!

Offline rja

  • Lid
GParted vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/07, 17:39:44 »
Citaat van: pjotr123
- kun je niet beter even 14 dagen wachten met deze ingreep? Dan komt de nieuwe Ubuntu 7.10 uit. Dan kun je eerst schoon schip maken door met de Gparted LiveCD alle bestaande partities te vernietigen en nieuwe partities aan te maken. In EXT3 (niet EXT2). Swap in Linux-swap. Vervolgens kun je bij installatie kiezen voor het handmatig toewijzen van partities.
Ik kijk nog even de kat uit de boom.

Opnieuw installeren ga ik zeker niet,  het heeft heel wat tijd gekost, voordat alles werkte onder Feisty, vooral de Wireless usb kaart, was een crime.

GParted vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/07, 19:15:40 »
Citaat van: rja
Citaat van: pjotr123
- kun je niet beter even 14 dagen wachten met deze ingreep? Dan komt de nieuwe Ubuntu 7.10 uit. Dan kun je eerst schoon schip maken door met de Gparted LiveCD alle bestaande partities te vernietigen en nieuwe partities aan te maken. In EXT3 (niet EXT2). Swap in Linux-swap. Vervolgens kun je bij installatie kiezen voor het handmatig toewijzen van partities.
Ik kijk nog even de kat uit de boom.

Opnieuw installeren ga ik zeker niet,  het heeft heel wat tijd gekost, voordat alles werkte onder Feisty, vooral de Wireless usb kaart, was een crime.
De kans ik groot, dat het onder 7.10 allemaal veel beter werkt.

Offline rja

  • Lid
GParted vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/07, 19:25:44 »
Citaat van: sisosteven
De kans ik groot, dat het onder 7.10 allemaal veel beter werkt.
Ik heb van een externe partij, een kernel module geinstalleert.

Ik had het moeten documenteren,  nou ja, ik kan de installatie cd downloaden en  kijken of de Wireless usb werkt via de live cd.