Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: draadloos internet erg langzaam  (gelezen 6401 keer)

draadloos internet erg langzaam
« Gepost op: 2011/04/21, 18:03:29 »
hallo iedereen!

bij mijn moeder thuis wordt het internet steeds langzamer. met de kabel geeft hij op speedtest.net een snelheid van 21 mbit download en 4 mbit upload (wat het abbonoment is), maar draadloos wil de speedtest niet eens laden!

het ziet er thuis zo uit:
het internet komt via de modem het huis in, gaat dan met een draadje naar de router, waar weer een kabel in zit, die gebruikt wordt voor bijvoorbeeld download.

nu is mijn vermoeden dat er iets mis is met de router. ik heb het wachtwoord al veranderd, maar de snelheid blijft hetzelfde.

het internet dat ziggo (de provider) aanbiedt blijft via de kabel dus op goede snelheid, maar het draadloos internet is dus erg langzaam...

zou er iets mis kunnen zijn met de router?

(we gebruiken hier een aantal computers met ubuntu, een laptop met ubuntu, en een laptop met apple)


bedankt!!


dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: draadloos internet erg langzaam
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/22, 12:46:22 »
Heb je 't probleem ook op 't Appeltje?

Re: draadloos internet erg langzaam
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/27, 12:10:48 »
(sorry voor de late reactie, examens....)

anyway: ja, ook op de apple hebben we hetzelfde probleem..
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: draadloos internet erg langzaam
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/27, 12:19:58 »
(sorry voor de late reactie, examens....)

anyway: ja, ook op de apple hebben we hetzelfde probleem..

OK, dan ligt het dus puur en alleen aan de router.... Trek eens de stroomkabel uit de router, wacht een volle minuut, en prik de stroom er weer in. Helpt dat?

Offline jan11000

  • Lid
Re: draadloos internet erg langzaam
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/27, 20:47:49 »
Indien je denkt dat je router gehakt is, zet hem terug naar fabrieks instelling. Alles wordt gewist, ook je wachtwoord. Zoek dus van te voren uit wat de standaard wachtwoord is.(kijk ook voor een handleiding).

-Verander direct het naam/wachtwoord om in de router te komen.
-Verander de naam van je router(dus hoe hij heet op het netwerk), dus niet de naam van je router gebruiken en ook niet je eigen naam, je word eerder gehackt als ze weten welke router je hebt. En je zou kunnen worden lastig gevallen door een buur die je naam kent.
-Zet wifi op wpa2, alle andere is niet veilig.
-Zet encryptie op aes (ook niet op een gecombineerde encryptie), aes is de enigste veilige.
-wachtwoord voor je verbinding 20 tot 50 tekens gebruiken, dus 50 indien mogelijk.
-Router zichtbaar laten voor anderen, is blijkbaar veiliger.

Iets anders stoort de wifi, ga dichter bij zitten wat gebeurd er dan.
Installeer wicd in ubuntu, daar zie je de sterkte van je draadloos antenne.
Wat heb je voor hardware, en wat voor snelheden, wifi g of n.
Wat is de snelheid ?
« Laatst bewerkt op: 2011/04/27, 21:11:23 door jan11000 »

Re: draadloos internet erg langzaam
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/28, 16:58:43 »
het wachtwoord was al veranderd, de naam ook, ik zit zo'n meter van de router af met flaptop (ubuntu) en de macbook.

hardware is wat lastiger, want het zijn meerdere computers...
snelheden: bedraad heb ik een downloadsnelheid van op zn max zo'n 2,5 mb/s (megabyte, niet megabit (dus 20 megabit per seconde) en upload van ongeveer 512 mb/s (dus 4 mbit/s).
onbedraad is het een heel stuk langzamer, ookal zit ik naast de router (staat in woonkamer, naast de bank, ik zit op de bank).

ik zal het programma installeren (en de router herstarten) als ik weer bij mijn moeder ben (ouders gescheiden). dus maandag :)


bedankt!!

dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Dodovogel

  • Lid
Re: draadloos internet erg langzaam
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/08, 15:43:54 »
Hallo allemaal!

Ik heb exact hetzelfde probleem sinds ongeveer 2 a 3 weken. Mijn provider is ook ziggo. Ik heb ook al uitgesloten dat het alleen aan de router kan liggen, alleen de draadloze apparaten hebben namelijk de enorm trage snelheden. Het vreemde is dat het alleen om de downloadsnelheid gaat, de uploadsnelheid is stabiel en heeft nergens last van (bedraad of draadloos, alles is snel). Ik heb een soortgelijk programma gebruikt om de RSSI (signaalsterkte) te meten, namelijk inSSIDer. De sterkte schommelt rond de 65. Ik zit ook niet erg ver van mijn router af.

Ik gebruik een WRT160N router van Linksys, het gehele netwerk heeft jarenlang probleem loos gewerkt tot een paar weken terug.

Is er al een oplossing gevonden? Of heeft iemand suggesties?

Hartelijk dank.


Re: draadloos internet erg langzaam
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/10, 16:07:17 »
nuttig om te lezen dat dit niet alleen bij mij thuis zo is, en dat dit met meer draadloze apparaten van ziggo is (weet eigenlijk niet of het dezelfde is...)

is het bedraad internet nog wel even snel als voorheen bij jou?
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Dodovogel

  • Lid
Re: draadloos internet erg langzaam
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/11, 10:52:44 »
Ja, bedraad is gewoon in orde!

Offline liawim

  • Lid
Re: draadloos internet erg langzaam
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/11, 20:22:01 »
Probeer anders is het draadloos signaal op een ander kanaal te zetten. soms wil het nog wel is storen als bijv, je buren ook op hetzelfde signaal zitten. met als gevolg traag internet.

in een webbrowser het adres van je modem intikken (zoiets van 192.168.2.1. even googlen) je komt dan in het menu van je modem waar je het e.e.a kan aanpassen.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/11, 20:23:33 door liawim »

Offline Dodovogel

  • Lid
Re: draadloos internet erg langzaam
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/12, 11:59:17 »
@liawim: Dit heb ik al gedaan, dit gaf geen verbeterde downloadsnelheid.

Ik kreeg van iemand anders te horen dat het misschien aan een kapotte modem/router zou kunnen liggen? Is dit mogelijk?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: draadloos internet erg langzaam
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/12, 16:05:42 »
Wij hebben het gehad na een blikseminslag, met een nieuwe router niet meer. Probeer eens met een goedkoop prulding van HongShingWai Oid, en kijk of dat goed gaat ;)