Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: TomTom updaten  (gelezen 1791 keer)

TomTom updaten
« Gepost op: 2019/05/07, 18:56:27 »
Ik moet mijn TomTom updaten omdat er een GPS-systeem is gewijzigd.
Ik kan kiezen voor een speciaal programma te downloaden van Windows XP of Vista of MAC 10.6 à 10.9.

Ik gebruik en heb geen Windows. Kan ik dan met MAC te werk gaan of wat moet/kan ik doen om dit op te lossen.
 
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

DarkEra

  • Gast
Re: TomTom updaten
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/07, 19:00:27 »

Offline Haris

  • Lid
Re: TomTom updaten
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/08, 14:37:15 »
Meer recente post:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104497.msg1024124#msg1024124

Werkte prima voor updaten van mijn Renault TomTom....

Re: TomTom updaten
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/08, 15:00:20 »
Niet dat het iets bijdraagt, maar wordt steeds principiëler in mijn overtuigingen m.b.t. commerciële ondernemingen die Linux misbruiken voor eigen gewin en er niks voor terug geven. Daarvan zie ik de melk in mijn koffie spontaan schiften, eerlijk gezegd!

Ik heb ook nog een TomTom liggen (had mijn vrouw ooit aangeschaft, tegen mijn advies in). Maar omdat ik weiger om me te conformeren aan het feit dat ik voor dat k**apparaat perse Windows moet hebben om dat stomme ding te kunnen updaten heeft mij ertoe doen besluiten om dat hele apparaat niet meer te gebruiken. Het ligt inmiddels al jaren diep in een la stof te happen! Ten eerste zijn er gratis alternatieven voor op je smartphone die hetzelfde kunnen, maar - moet ik erbij toevoegen - helaas wel steeds meer aan je privacy knabbelen (*).  Ten tweede gun ik een bedrijf die Linux gebruikt voor hun devices, om deze vervolgens KEIHARD de compatibiliteit met de eigen roots eruit te slopen en daarmee geen respect aan het platform geven, geen rooie cent meer. Dan maar geen TomTom.  :evil:

Ik weet het: het draagt niks bij aan het topic, maar ik moest het gewoon even kwijt.  :angel:

(*) = apps die aan je privacy knabbelen zijn bij mij ook niet welkom en worden hier niet gebruikt!
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: TomTom updaten
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/08, 15:06:00 »
Helaas is Tom Tom niet de enige.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Haris

  • Lid
Re: TomTom updaten
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/08, 15:26:50 »
@Marqeaux  helemaal mee eens...speelt al jaren!
Kocht ik laatst een Renault, zit er zo'n K....-TT in die weer niet met een Linux achtige is up te daten....brrrr
« Laatst bewerkt op: 2019/05/08, 15:31:34 door Haris »

Offline rico70

  • Lid
Re: TomTom updaten
« Reactie #6 Gepost op: 2019/05/08, 20:10:49 »
@Margeaux, OsmAnd knabbelt niet aan je privacy en gebruikt OpenStreetMap kaarten. Data verbinding is ook niet nodig. Garmin navigatie systemen kunnen ook met OpenStreetMap kaarten werken. 

Offline peer

  • Lid
Re: TomTom updaten
« Reactie #7 Gepost op: 2019/05/09, 07:31:04 »
garmin met osm kaarten kan. Maar de osm kaarten vragen erg veel geheugen.
Toen ik mijn garmin nog had  downloadde ik de osm kaart om deze vervolgens met een script om te zetten naar garmin formaat. Hiermee werden ze wel klein. Maar dat was wel veel werk en de scripts heb ik niet meer dus ik kan je niet vertellen hoe ik dat precies gedaan heb. Het was in ieder geval niet eenvoudig.
gelukkig zijn er op het internet wel osm kaarten te vinden voor de garmin die door anderen gemaakt zijn. 

Re: TomTom updaten
« Reactie #8 Gepost op: 2019/05/09, 18:40:56 »
Ten tweede gun ik een bedrijf die Linux gebruikt voor hun devices, om deze vervolgens KEIHARD de compatibiliteit met de eigen roots eruit te slopen en daarmee geen respect aan het platform geven, geen rooie cent meer. Dan maar geen TomTom.  :evil:

De spijker op z'n kop ;). Bloedirritant.... Ik persoonlijk zou 'gebruikt' vervangen door 'misbruikt'.
Een boek doet het altijd...

Re: TomTom updaten
« Reactie #9 Gepost op: 2019/05/10, 16:23:21 »
Nog even aanvullend.

Ikzelf heb op een oude Samsung Galaxy S4 de 'HereWeGo' app gezet (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.here.app.maps) en de sim-kaart verwijderd. Werkt als een tierelier! Verder alle persoonlijke info ook verwijderd, zodat er door de app eigenlijk niets meer te snuffelen valt.
 
Verder heb ik de telefoon van een VPN voorzien ivm het updaten van HereWeGo, hetgeen het snuffelen ook weinig interessant maakt  :). (Overigens nooit een gratis VPN gebruiken!!! Mullvad VPN (https://www.mullvad.net/en/) is een van de beste VPN-providers naar mijn mening. En ik ben niet de enige : https://thatoneprivacysite.net/email-comparison/).

De enige kosten die ik heb gemaakt zijn een oplader/houder voor in de auto. Kosten euro 2,95 bij de Action en werkt ook prima.

Daaaaaag TomTom =D =D =D
« Laatst bewerkt op: 2019/05/10, 16:27:27 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: TomTom updaten
« Reactie #10 Gepost op: 2019/05/10, 22:57:41 »
Om even terug te komen op mijn oorspronkelijke vraag; ik heb inmiddels de raad van Pjotr opgevolgd en VertualBox via Ubuntu Software geïnstalleerd en daaraan toegevoegd Windows Vista.
Echter krijg ik een terminal met een foutmelding conform mijn bijlage en weet nnu niet hoe verder te handelen.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: TomTom updaten
« Reactie #11 Gepost op: 2019/05/11, 08:04:25 »
Hoi,

De HEREweGo app op android is inderdaad een fijne navigator!
Gebruik het al jaren, en het heeft me altijd op de plek van bestemming gebracht.

Steven

Re: TomTom updaten
« Reactie #12 Gepost op: 2019/05/11, 11:00:11 »
Citaat
Hoi,

De HEREweGo app op android is inderdaad een fijne navigator!
Gebruik het al jaren, en het heeft me altijd op de plek van bestemming gebracht.

Steven

Nogmaals verzoek ik jullie om op mijn vraag te reageren, s.v.p. en bedankt alvast!
Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: TomTom updaten
« Reactie #13 Gepost op: 2019/05/11, 11:32:24 »
Nogmaals verzoek ik jullie om op mijn vraag te reageren, s.v.p. en bedankt alvast!
Peter
Beschrijf dan even hoe je aanpak is geweest, zodat we daaruit kunnen bepalen wat je wellicht fout hebt gedaan waardoor het bij jou niet werkt. Simpelweg roepen: "Ik heb VB geïnstalleerd maar hij doet het niet!" volstaat niet om je verder te helpen. Want op afstand is het lastig om te raden wat er precies mis is gegaan.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: TomTom updaten
« Reactie #14 Gepost op: 2019/05/11, 13:49:53 »
..geinstalleerd conform de richtlijnen die je krijgt bij het installeren van VB.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: TomTom updaten
« Reactie #15 Gepost op: 2019/05/11, 14:32:37 »
..geinstalleerd conform de richtlijnen die je krijgt bij het installeren van VB.
Je verwacht een antwoord, maar neemt niet de moeite om te vertellen hoe je zaken gedaan hebt. En ik geloof best dat je VirtualBox volgens de procedure hebt geïnstalleerd (het draait ook gezien je screenshot), maar Windows Vista werkt niet binnen VirtualBox. Dus ergens is er iets niet goed gegaan met het installeren van Windows Vista BINNEN VirtualBox. Zolang je niet beschrijft wat je daarmee gedaan hebt ga je geen antwoorden krijgen.

Wij nemen de moeite om tijd te besteden aan je probleem. Neem dan ook de moeite door een duidelijke beschrijving te geven. Je geeft nu de indruk dat je er niet teveel woorden aan vuil wil maken en dat wij een pasklare oplossing uit de hoge hoed tevoorschijn toveren.

Het enige dat ik erover kan zeggen is dat VirtualBox het systeem (Windows Vista) niet kan vinden. Dat is de enige info die we hebben (gezien je screenshot). Daar is het ergens fout gegaan. Voor de rest weten we niks. Lang verhaal kort: we kunnen er niets mee.

Maar als we toch met oneliners gaan gooien, dan maak ik me er ook makkelijk vanaf. Doorloop dan even dit stappenplan hoe je Windows Vista installeert binnen VirtualBox.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 2019/05/11, 14:52:43 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: TomTom updaten
« Reactie #16 Gepost op: 2019/05/12, 17:06:17 »
Citaat
Je verwacht een antwoord, maar neemt niet de moeite om te vertellen hoe je zaken gedaan hebt. En ik geloof best dat je VirtualBox volgens de procedure hebt geïnstalleerd (het draait ook gezien je screenshot), maar Windows Vista werkt niet binnen VirtualBox. Dus ergens is er iets niet goed gegaan met het installeren van Windows Vista BINNEN VirtualBox. Zolang je niet beschrijft wat je daarmee gedaan hebt ga je geen antwoorden krijgen.

Wij nemen de moeite om tijd te besteden aan je probleem. Neem dan ook de moeite door een duidelijke beschrijving te geven. Je geeft nu de indruk dat je er niet teveel woorden aan vuil wil maken en dat wij een pasklare oplossing uit de hoge hoed tevoorschijn toveren.

Het enige dat ik erover kan zeggen is dat VirtualBox het systeem (Windows Vista) niet kan vinden. Dat is de enige info die we hebben (gezien je screenshot). Daar is het ergens fout gegaan. Voor de rest weten we niks. Lang verhaal kort: we kunnen er niets mee.

Maar als we toch met oneliners gaan gooien, dan maak ik me er ook makkelijk vanaf. Doorloop dan even dit stappenplan hoe je Windows Vista installeert binnen VirtualBox.

Succes!

Inderdaad een lang verhaal Marqeaux, waar ik niks mee kan.

De one-liner die ik heb geschreven met de bijlage, moeten voor hen die er verstand van hebben, duidelijk zijn. Let wel: VirtualBox is een programma, dat voor de installatie heel duidelijk stap voor stap een begeleiding geeft. Daarnaast hebben de ontwikkelaars via de F1 toets een uitgebreide handleiding.
In mijn bijlage staat de hint op de terminal, ook als een one-liner, die voor een kenner, waartoe ik mij zeker niet toe reken, duidelijk moet zijn.

Bij dit antwoord is wederom een bijlage, waaruit duidelijk moet zijn, dat Windows Vista en nog vele andere MS versies, gedownload kunnen worden.  Als je even de moeite had genomen om n.a.v. mijn vraag naar het programma had gekeken, dan had je dat ook kunnen weten en had je niet tot twee keer toe dezelfde foute opmerking plaatst.

Al met al heb ik hierdoor nog steeds geen oplossing, ondanks de verhalen over android apps etc..

Ik hoop alsnog dat er iemand zal reageren met een oplossing, waarmee ik verder kan.

Peter
p.s. omdat dit bericht, dat geen one-liner is dit keer, te groot is met bijlage om te verzenden, heb ik bijlage separaat verzonden.
pps de bijlage niet verzonden, omdat hij groter dan 150KB was, maar wanneer je in VB een kijkje neemt zul je zien dat Vista wel erin zit.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/12, 17:35:47 door petineke »
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline peer

  • Lid
Re: TomTom updaten
« Reactie #17 Gepost op: 2019/05/12, 17:20:44 »
Ik heb nog nooit problemen gehad met het installeren van windows in virtualbox.
Op jouw schermafdruk zie ik dat er geen bootable medium is gevonden. Dat betekent dat geen goede cd/dvd in de drive zit of dat er een niet-opstartbare iso is aangekoppeld of dat de hdd binnen virtualbox geen opstartbaar systeem bevat.
Welke is het???

In virtualbox maak je een schijf aan voor windows en pas je evt. nog wat andere instellingen aan. Daarna koppel je een installatie-iso van windows. En dan klik je op start en begint de windows-installatie 

Re: TomTom updaten
« Reactie #18 Gepost op: 2019/05/12, 17:33:05 »
Peer, allereerst bedankt voor je reactie.
Nadat ik VB heb geïnstalleerd heb ik onder "Machine" "Nieuw" Windows 7 en Windows Vista geselecteerd. In de veronderstelling dat ik direct deze systemen kan gebruiken. Van jouw reactie begrijp ik dat ik alsnog een Windows Vista moet installeren, wil ik daar dan mee aan het werk gaan.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline peer

  • Lid
Re: TomTom updaten
« Reactie #19 Gepost op: 2019/05/13, 07:11:27 »
klopt
virtualbox is niet meer dan een virtuele computer. Er staat nog niets op. Je moet zelf het os (windows, linux of wat dan ook) installeren.

Re: TomTom updaten
« Reactie #20 Gepost op: 2019/05/13, 10:04:23 »
Het is mij duidelijk, Peer.
Bedankt voor de tip.
Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

DarkEra

  • Gast
Re: TomTom updaten
« Reactie #21 Gepost op: 2019/05/13, 10:24:48 »
klopt
virtualbox is niet meer dan een virtuele computer. Er staat nog niets op. Je moet zelf het os (windows, linux of wat dan ook) installeren.
Het liefst door gebruik te maken van een iso.

Re: TomTom updaten
« Reactie #22 Gepost op: 2019/05/13, 23:00:03 »
Citaat
Het liefst door gebruik te maken van een iso.
Is mij duidelijk Maik. Bedankt !
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)