Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ( Opgelost ) Logboek weergave (verboden te lezen)  (gelezen 1039 keer)

Offline Tom

  • Lid
( Opgelost ) Logboek weergave (verboden te lezen)
« Gepost op: 2010/09/02, 10:41:50 »


Uploaded with ImageShack.us

Zins twee dagen krijg ik dit te lezen als ik naar mijn logboek weergave ga.
Is verder geen probleem kan toch alles verder lezen dus dat is het niet.
Alleen ik hat dat nooit en nu dus wel ,wat kan dat zijn en hebben andere dat ook. ???
En ja mijn rechten staan goed. :)
« Laatst bewerkt op: 2010/09/02, 12:48:36 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Tom

  • Lid
Re: Logboek weergave (verboden te lezen)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/02, 11:55:26 »


Uploaded with ImageShack.us
Hier staan mijn laatste updates van 01 sept.  (lucid).
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Logboek weergave (verboden te lezen)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/02, 12:12:37 »
Als je die melding leest zie je dat een bepaald bestand (/var/log/btmp) niet genoeg rechten heeft. Hierbij neem ik aan dat jouw gebruiker dat bestand waarschijnlijk niet mag lezen. Je kunt dus even kijken wat de rechten van dat bestand zijn, en leesrechten toekennen.

Oke, dit bovenste was het eerste dat ik zou doen, maar gaf geen soelaas. Bij mij komt dat bestand btmp niet voor in log viewer en mag die ook niet lezen. Als ik die handmatig toevoeg krijg ik dezelfde melding als jij. Ik denk dat er bij jou ergens staat ingesteld dat ie dit bestand ook elke keer moet openen, vandaar die melding.
Ik kijk ondertussen even hoe je dat bestand 'uit de log viewer kan halen'.

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Logboek weergave (verboden te lezen)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/02, 12:20:40 »
Oke, het enige dat ik kan vinden is dat al die bestanden in logviewer zijn opgeslagen in ~/.gconf/apps/gnome-system-log/%gconf.xml
Je zou dit bestand kunnen openen met een text editor en btmp eruit halen en hopen dat dit werkt.
Een nettere manier weet ik niet..
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Logboek weergave (verboden te lezen)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/02, 12:26:08 »
Je kan die melding weghalen via de gconf-editor.
Start dit programma via de terminal of ALT-F2 (GEEN SUDO GEBRUIKEN!)
Ga vervolgens naar /apps/gnome-system-log en dubbelklik op de "logfiles" regel.
Hier kan je de niet-werkende bestanden verwijderen.

Overigens kan je de inhoud van /var/log/btmp en /var/log/wtmp lezen via de commando's lastb en last.
De eerste is voor alle mislukte inlogpogingen, de 2e voor alle die wel zijn gelukt.

Die bestanden verwijderen of van eigenaar veranderen zou een goed recept kunnen zijn voor een verziekt systeem.
Niet doen dus, tenzij je graag een nieuwe installatie doet ;)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Logboek weergave (verboden te lezen)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/02, 12:28:53 »
Johan, bedankt voor het uitleggen van de nette manier :D
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Tom

  • Lid
Re: Logboek weergave (verboden te lezen)
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/02, 12:34:08 »
Johan dat was het , nu komt die melding niet meer.
Maar nu zit ik met de vraag hoe kwam dit erin want ik had dat vorige week niet en nu wel .
En ik zelf heb niks veranderd.

Overigens zijn die map btmp leeg.
En neen ik verwijder niks. :D

Wazzzaaa  Bedankt ook voor het meedenken. ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/09/02, 12:42:41 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.