Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub error 22 probleem  (gelezen 1049 keer)

Offline Patrick83

  • Lid
Grub error 22 probleem
« Gepost op: 2007/02/24, 12:21:50 »
Nadat ik Ubuntu 6.06 had geinstalleerd op mijn computer (dualboot) en ik aan het einde van de installatie ervoor koos om opnieuw op te starten. Kreeg ik een Grub error 22.

Om dat op te lossen heb ik de recovery-cd van windows xp erin geslingerd en de recovery-huppeldepup opgestart. Daarna fixmbr en fixboot uitgevoerd, maar dat heeft niet geholpen om dit op te lossen. Daarna heb ik met de Ubuntu live-cd gestart en grub.lst geopend. Deze was in zijn geheel leeg.
Na wat zoekwerk op dit forum heb ik Supergrub gedownload. Eerst de usb-versie en die volgend dit artikel uitgevoerd. http://users.bigpond.net.au/hermanzone/SuperGrubDiskPage.html#Super_Grub_USB_Disk
Maar om een of andere reden als ik mijn usb-stick in de computer stop, dan stopt mijn pc, met laden tijdens het bios-scherm.
Daarna dus de cd-versie geprobeerd, maar ook die kan hij niet laden.

Nou is mijn vraag wat moet er in dit bestand staan zodat ik Windows xp en Ubuntu naast elkaar kan laten draaien.

Schijfindeling
/dev/sba 298.09GB leeg
/dev/sdb1 48.83GB Windows xp
/dev/sdb5 249.25GB data
/dev/sdc5 123.47GB data
/dev/sdc6 5.76GB Swap
/dev/sdc1 168.85 Ubuntu

Ik had trouwens ubuntu zelf laten kiezen hoe groot hij zijn eigen partities kon maken. En hij heeft er nogal misbruik van gemaakt.   :)

Grub error 22 probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/24, 14:21:34 »
Error 22 betekend:
Citaat
22 : No such partition
This error is returned if a partition is requested in the device part of a device- or full file name which isn't on the selected disk.
Dus waarschijnlijk heb je wel een lst waar dingen instaan. ????

Geen idee of je de huidige groote van de partitie's zo wilt houden, je kan dit later nog veranderen met Gparted dus waarom ook niet ....

Maagoe lijkt me handiger dat je Ubuntu opnieuw installeerd, echt nu handmatig die schijf indeling kiest.

Let er wel op dat je Ubuntu (root) / weer op diezelfde partitie plaatst.
En kies weer dezelfde swap partitie.

Althans geef dit aan.

Wel allebij de partitie's aanvinken om te formateren,
Let erop dat er geen vinkjes staan bij die andere partitie's om te formateren he ???

En Ubuntu opnieuw installeren.

Waarschijnlijk gaat nu wel alles goed omdat je het handmatig aangegeven hebt.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Patrick83

  • Lid
Grub error 22 probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/25, 14:07:54 »
Ik heb hem dus opnieuw geinstalleerd, maar helaas geen verbetering. Ik blijf maar op het grub error 22 uitkomen. Hierdoor kan ik natuurlijk ook niet meer in windows komen. Is er misschien een manier om de gewone "startmanier" van windows terug te zetten en dan alsnog Ubuntu te installeren, waar dan als het goed gaat Grub het dan wel doet.

bloing

  • Gast
Grub error 22 probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/25, 14:54:39 »
Om weer net als eerst windows te starten:

Booten met de windows cd, kies voor recovery.
Eenmaal ingelogd,  type "fdisk /fixmbr" (kan ook dat het "fdisk /mbr" of "fixmbr" is, even proberen).
Opnieuw opstarten en windows start meteen weer net als eerst.

Wim_Jager

  • Gast
Grub error 22 probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/25, 14:56:56 »
't is fixmbr in de herstelconsole ;)
dan  Y typen en enter en je kan windows weer in.

Offline Patrick83

  • Lid
Grub error 22 probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/25, 15:06:43 »
Zoals je in mijn eerste post had kunnen lezen, heb ik dit al zonder succes utgevoerd, om een of andere reden behoudt hij toch de grub error 22 melding.