Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot, windows verwijderen  (gelezen 953 keer)

Offline Erik5

  • Lid
Dualboot, windows verwijderen
« Gepost op: 2008/06/07, 22:15:11 »
Ik heb een dual-boot met een harde schijf, ik heb begeleid gepartitioneerd met gewoon langst aaneengesloten geheel benutten.

Ik wil nu de windows verwijderen.
Mijn vraag is:

moet ik beginnen met gewoon de windows partitie te verwijderen?
Hoe pas ik GRUB aan na het verwijderen?

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/23425
Ik heb hier wat gelezen en heb een Gparted CD gebrand.
Maar ik wordt hier niet veel wijzer van en het gaat ook over 2 harde schijven.
Free(dom) for life, open-source

Dualboot, windows verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/07, 22:32:15 »
Ik zou als eerste een back-up of je belangrijkste gegevens op een cd/dvd zetten.
Dan kan je je Windows partitie met de Ubuntu live cd middels gparted of Gparted live formateren naar ext3.Je Windows partitie is ntfs of fat 32 Hierna kan je deze partitie samenvoegen met je Ubuntu partite.
In boot>grub>menu.lst dit stukje verwijderen:
# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
title      Microsoft Windows XP Professional
root      (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader   +1
Bij jou staat er bijv (hd1,2) dat maakt niet uit.
Om dit te doen type in de terminal: sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Dualboot, windows verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/07, 23:45:39 »
Grootste probleem zal waarschijnlijk zijn dat die Windowspartitie waarschijnlijk vooraan op die HD staat. Als je dan wil samenvoegen na het herpatitioneren van die ex-Windowspartitie naar ext3, met de daaropvolgende / of /home partitie (al naar gelang), dan zal gParted (of een ander partitieprogramma) de inhoud van die tweede partitie willen verschuiven naar het begin van de schijf...  En dat kan uren of dagen duren, want hij doet het sector per sector... :(  
In geval de volgorde nu is: Windows, / partitie en dan /home:
Kan je volgens mij best op die nieuwe lege partitie vooraan  een nieuwe /home zetten, alle gegevens kopiëren (dat gaat veel sneller dan die partitie verschuiven...Je verhuist alleen de meubels, niet de muren, bij wijze van spreken).  Dan de oude /home verwijderen en toevoegen achteraan de / partitie.

Is de volgorde nu Windows /home en dan pas /, lijkt me de beste oplossing om op de ex-Windowspartitie een verse installatie te doen.  Dan de oude /-partitie verwijderen en achteraan toevoegen aan je /home.

Hangt natuurlijk ook allemaal wat af van de GB die aan de ene en de andere partitie zijn toegekend.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...