Ondersteuning > Hardware en drivers

Ubuntu 22.04 LTS traag op oude HP laptop

<< < (2/4) > >>

WoLLom:
@spievensterke
Bedankt voor je reactie. Dit is zeker het overwegen waard. En dit zal denk ik ook zeker weten helpen. Toch blijf ik het vreemd vinden dat Windows 11 wel zonder problemen draaide.

@aartje
Bedankt voor je reactie. Ik ga je opties meenemen en toepassen. Hopelijk lost dat het één en ander op.

Gr. WoLLom

DeBaas:
Heb het vermoeden dat de disk cache memory direct wordt volgezet, dan blijft de trage HDD speed * 5400 RPM over.
Een SSD heeft deze problemen niet.
480GB 2.5" SSD zo rond de 25€

Toshiba model: MQ02ABF050H size: 465.76 GiB
    HDD size * 2.5"
    HDD capacity * 500 GB.
    HDD speed * 5400 RPM.
    Interface * Serial ATA III.
    Type * Hybrid-HDD.
    Storage drive buffer size. 64 MB.
    Hybrid-HDD cache memory. 8 GB.
    HDD interface transfer rate. 6 Gbit/s.

partyrabbit:

--- Citaat van: WoLLom op 2023/03/19, 11:03:35 ---@spievensterke
Bedankt voor je reactie. Dit is zeker het overwegen waard. En dit zal denk ik ook zeker weten helpen.

--- Einde van citaat ---

Ik ga mee met spievensterke. 4gb is wel op het randje voor Ubuntu 22. Upgraden naar 8gb zal bijdragen vermoed ik.
Je zou ook kunnen overwegen om een andere (lichtere) versie te kiezen. Denk aan lubuntu of xubuntu.
Je zou je pc zelfs supersnel ^-^ kunnen krijgen door bijvoorbeeld Bodhi linux te installeren.

bart85:

--- Citaat ---Met een quadcore cpu (2,3GHz) en  18399 Bogomips moet je Ubuntu (of Mint) prima kunnen draaien, ook
--- Einde van citaat ---

Het is geen quadcore. Er staat dualcore.  Het heeft 2 threads per core.  Daarvoor word bij het nummeren 4 stuks gezien.

aartje:

--- Citaat van: bart85 op 2023/03/19, 16:57:39 ---
--- Citaat ---Met een quadcore cpu (2,3GHz) en  18399 Bogomips moet je Ubuntu (of Mint) prima kunnen draaien, ook
--- Einde van citaat ---

Het is geen quadcore. Er staat dualcore.  Het heeft 2 threads per core.  Daarvoor word bij het nummeren 4 stuks gezien.

--- Einde van citaat ---
Ja, je hebt gelijk, ik keek alleen maar naar de gegevens van het topic-start bericht. maar desondanks is de cpu (bijna?) net zo snel als mijn 5 jaar oudere desktop met AMD Athlon(tm) II X4 640 processor. Zelfs met "maar" 4 GB geheugen kan ik daar comfortabel mee werken (Met Mint Mate 21.1, dat is ongeveer  gelijk aan Ubuntu 22.4).  Een (goede) SSD van een paar tientjes is altijd een goede investering.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie