Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Idee voor opzet actief en passief kiesrecht nieuwe organisatie Ubuntu Nederland  (gelezen 4911 keer)

De jongste versie van het organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland is later dan mijn bedoeling was, omdat ik het drukker had dan ik had verwacht, en omdat ik aan het nadenken was voor een oplossing voor het kiesrechtprobleem.

Hoewel ik nog steeds eenieder die ervoor in aanmerking komt wil aanraden om voor Ubuntu Membership te gaan, lijkt het mij bij nader inzien geen goede vereiste voor kiesrecht in Ubuntu Nederland. Het is zowel een te zachte als een te strenge eis. Wij willen die mensen kiesrecht geven die actief zijn (geweest) voor de Nederlandse Ubuntu-gemeenschap, maar daarop kan geen controle worden uitgeoefend wanneer de eis anders is. Maar omdat Ubuntu Membership in het Engels is en zich vooral richt op bijdragen in de internationale gemeenschap zal het voor veel mensen die uitstekend werk verrichten voor Ubuntu Nederland een te strenge eis zijn.

Daarom wilde ik toch voorstellen om een soort Ubuntu NL 'Membership' in te voeren. Ik heb er geen goede naam voor kunnen bedenken, maar je zou iets van 'erkenning' kunnen gebruiken. Mensen zouden tijdens het publieke deel van de gemeenschapsraadsvergadering kunnen vragen aan de GR om hen te erkennen. Dit kan dan worden bijgehouden in een Launchpad-team, dat later met OpenID en de Launchpad API ook gebruikt kan worden om permissies te regelen. De eerste keer zouden we een ander procedé kunnen volgen om het grote aantal gegadigden snel weg te werken.
Voor zowel actief als passief kiesrecht zou je erkenning nodig moeten hebben.

Ik zou jullie een aantal vragen willen stellen. Vinden jullie het een goed idee? Wat zou een goede benaming zijn? Wat zouden de vereisten moeten zijn?

Ik zat zelf te denken aan de volgende vereisten:
  • De kandidaat heeft constructief bijgedragen aan de gemeenschap rondom Ubuntu Nederland;
  • De kandidaat heeft laten zien over een langere periode bij te kunnen dragen naar gelang zijn of haar draagkracht;
  • De kandidaat heeft laten zien in gedrag de gedachte achter de Code of Conduct uit te dragen, al dan niet bewust.

Bedenk dat het beter is om een vrijwilliger te hebben die consequent elke week twee uurtjes besteed aan Ubuntu Nederland, dan iemand die achtenveertig uur achter elkaar door, zonder slaap, doorwerkt en dan vervolgens verdwijnt om nooit weer terug te keren.

Graag reacties, commentaar.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Mag ik even weten hoe dat dan zit voor teamleden (van alle teams)? :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Wanneer je een CoC systeem naar het Nederlands vertaald, in de vorm van statuten en deze laat ondertekenen op een simpele manier, dan heb je toch alles bereikt wat je wilt?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Mag ik even weten hoe dat dan zit voor teamleden (van alle teams)? :)
Het antwoord geeft Sense al:
De kandidaat heeft constructief bijgedragen aan de gemeenschap rondom Ubuntu Nederland;
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Dus dan krijgen teamleden sowieso dit recht?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Citaat
# De kandidaat heeft laten zien in gedrag de gedachte achter de Code of Conduct uit te dragen, al dan niet bewust.

COC onderschrijven, zoals is voorgeschreven door Ubuntu is key. (In zeer bijzondere gevallen kan daar door "bijzondere" persoonlijke opvattingen van de mogelijke  kandidaat van worden afgeweken)
Dus geen regel maken die om de COC heen werkt. Gewoon niet doen.

Offline siegi

  • Lid
Ik vindt het een goed idee.
Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen
 1) Mensen die weten hoe de vork aan de steel zit.
 2) Mensen die na 2 seconden iets te bekijken al een conclusie trekken en stemmen.

Al blijft volgende zin natuurlijk redelijk algemeen
Citaat
De kandidaat heeft laten zien over een langere periode bij te kunnen dragen naar gelang zijn of haar draagkracht;
Ik vraag me af deze wat strikter moet geformuleerd worden. Het is natuurlijk niet simpel om een periode op te stellen, je zal altijd mensen hebben die er juist buiten vallen.
Daarom lijkt me een erkenning via de  gemeenschapsraadsvergadering niet slecht.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
COC onderschrijven, zoals is voorgeschreven door Ubuntu is key.
Dit probeer ik al bijna 2 jaar, maar het lukt niet (zo dom ben ik toch niet).
Mogelijk kom ik kennis van het Engels te kort........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline heir4c

  • Lid
Ja, Ron, ik heb de COC ondertekent, maar het is niet simpel om dit te doen. Ben al weer vergeten hoe ik het gedaan heb.
Een goede howto ervoor zou nuttig zijn voor degene die de COC willen ondertekenen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
COC onderschrijven, zoals is voorgeschreven door Ubuntu is key.
Dit probeer ik al bijna 2 jaar, maar het lukt niet (zo dom ben ik toch niet).
Mogelijk kom ik kennis van het Engels te kort........


hier net zo Ron, het is gewoon te omslachtig gemaakt en na meerdere pogingen haakt men af [ik wel iig].


verder vind ik Sense's idee wel een goede, maak het laagdrempeliger mbt technisch niveau maar laat de goedgekeurde leden beoordelen of de aankomende kandidaat in aanmerking komt voor inspraak.
de meeste kennen elkander nu onderhand wel van een of ander project, en weet wat men aan elkaar heeft.

maar ik zal het met mijn botte boerenkop wel weer verkeerd zien ;D
« Laatst bewerkt op: 2011/01/05, 23:34:54 door chris. »

COC ondertekenen vond ik niet moeilijk. Tenminste, toen ik het op mijn GMail zette, want Hotmail kon niet eens die GPG-key ontcijferen :mad:

Offline wutnubu

  • Lid
Goed idee Sense

Offline Soul-Sing

  • Lid
COC onderschrijven, zoals is voorgeschreven door Ubuntu is key.
Dit probeer ik al bijna 2 jaar, maar het lukt niet (zo dom ben ik toch niet).
Mogelijk kom ik kennis van het Engels te kort........

Daar hebben we mwanzo workshops voor mensen en Ronnie!: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/mwanzo/Workshop/GPGInleiding
Verder heeft het screencast team van ubuntu een video gemaakt om je vingers bij af te likken.( Zie de link bij workshop)
Schrijf je in voor de workshop, en word Ubuntero!
« Laatst bewerkt op: 2011/01/06, 12:10:32 door leoquant »

Offline heir4c

  • Lid
Kan het filmpje niet bekijken. FireFox sluit iedere keer af als het aan het laden is. ???
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Tom

  • Lid
Gaat hier goed in FF maar het filmpje is in het Engels dussss. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Soul-Sing

  • Lid
way offtopic excuses aan de topicstarter, maar daar zijn de manzo workshops voor wanda, om alles met betrekking tot ubuntu, en onze community laagdrempelig te maken. Geen onoverkoombare obstakels, maar begeleiding en hulp bij dit soort zaken. Ron goed dat je je hebt aangemeld bij de workshop van Ronnie, we maken een ubuntero van je!
(Nu weer ontopic toch?)

Dussss nog beter dan in het Nederlands :)

Citaat
Ik zou jullie een aantal vragen willen stellen. Vinden jullie het een goed idee? Wat zou een goede benaming zijn? Wat zouden de vereisten moeten zijn?

Ik zat zelf te denken aan de volgende vereisten:

    * De kandidaat heeft constructief bijgedragen aan de gemeenschap rondom Ubuntu Nederland;
    * De kandidaat heeft laten zien over een langere periode bij te kunnen dragen naar gelang zijn of haar draagkracht;
    * De kandidaat heeft laten zien in gedrag de gedachte achter de Code of Conduct uit te dragen, al dan niet bewust.

Op de eerste plaats mijn waardering voor het blijven denken aan een oplossing die aan de (meeste) bezwaren tegemoet kan komen.

Qua term valt te denken aan iets als 'Ubuntu-NL kernlid', maar dat heb ik ook maar 'gejat' van de HCC   ;)

De vereisten zijn lastig want voor meerdere uitleg vatbaar, maar omdat nieuwe kernleden worden toegelaten door de gemeenschapsraad is een consensus over die uitleg snel genoeg te vinden. Ongetwijfeld ontkomen we dan niet aan geluiden als 'de bal is weer naar elkaar gespeeld', maar dat valt op te vangen door een transparante procedure. En die valt weer te lenen van de procedure voor het Ubuntu Membership.

Persoonlijk ben ik blij dat de harde eis om de CoC te ondertekenen wordt vervangen. Je mag van ieder kernlid verwachten dat deze zich gedraagt in overeenstemming met de gedragscode, met of zonder GPG-sleutel.

Kortom, goed idee.

@Jan: Ach, beter goed gejat dan slecht verzonnen toch ;)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Voor de Nederlandse Membership denk ik dat we het voorstel dat Jono Bacon vandaag op zijn blog postte kunnen gebruiken

Building a culture of trust – as I said earlier, I think we may want to consider thinking more about how we build a culture of trust in which a solid demonstration of trust and capability can open doors. Put it this way, if a Colin Watson, a Martin Pitt, or a Iain Lane recommended someone for upload access, I personally would take their word for it and trust their judgment; they are smart people who take care and attention in their work. Sure, we have governance boards who we ratify as having this capability, but I wonder if we should expand it beyond governance boards? While we should be conscious to not turn Ubuntu into an “old boy’s club”, I also think there is a huge opportunity to make our processes leaner and trust the judgment of people who we trust to have good judgment.

Iedereen met een NL Membership is deel van de 'groep van vertrouwen'. Deze groep kan nieuwe talenten (via het Mwanzoteam) opleiden en nauw samenwerken aan projecten, teams etc. Wanneer een 'aspirant lid' denkt genoeg vertrouwen te hebben opgebouwd (zowel op technisch als op sociaal deel) kan deze het NL Membership aanvragen. Dit gebeurt bij de eigen mentor, omdat hij/zij er het meest heeft samengewerkt. De mentor kan dan inschatten (eventueel met overleg van andere members of een board voor advies) of deze persoon toegelaten mag worden.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Jaaaa, Jono Bacon :):):)
Ik vind dat een zeer goed idee Jono en Ronnie :)

Ik heb de regel voor de Code of Conduct bewust zo geformuleerd om niemand te verplichten deze Engelstalige tekst te ondertekenen met een GPG-sleutel op Launchpad. De gedachte erachter was dat de kandidaat zich een beetje behoorlijk gedroeg, en de filosofie waarop de Ubuntu-gemeenschap gebouwd is – en waarnaar het vernoemd is – uitdraagt. Ik heb de Code of Conduct hiervoor genomen als voorbeeld.

Jono's stuk is een aanrader en ik ben het met hem eens dat het goed is voor een gemeenschap om persoonlijke relaties op te bouwen. Maar ik denk niet dat het zich goed leent voor zoiets als wat hier besproken staat, vanwege de grote groep, niet duidelijk te definiëren vereisten, en het feit dat we hier niet te maken hebben met hele zware eisen en een groot vertrouwen. Alleen door de gemeenschapsraad, of een vergelijkbare groep, te laten stemmen kunnen we zeker weten dat iedere keer de eisen voor iedereen op dezelfde manier worden uitgelegd. Wanneer je het aan de leden zelf laat zul je al snel krijgen dat het toch wat verwaterd en dat mensen vrienden sneller de erkenning geven, etc. Uiteindelijk breidt het zich dan steeds sneller uit als een olievlek, en gaan we ons doel voorbij.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Ik zit een beetje in dubio.

Het idee van de olievlek is bij mij ook even opgekomen, maar omdat de alleen mentors (die weer advies kunnen vragen / of kunnen overleggen met een 'raad'). Niet ieder NL member zal ook een mentor functie krijgen. Dan zou de raad ook controle moeten houden op de mentors of deze de lat ook hoog genoeg leggen.

Van de andere kant is Ubuntu NL ook niet zo heel erg groot, en daardoor zou de raad ook wel bekend moeten zijn met de personen die actief binnen Ubuntu NL zijn. Maar ik weet niet of we de raad met deze taak moeten belasten, hebben deze personen het niet veel te druk met andere zaken?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Bedenk dat het beter is om een vrijwilliger te hebben die consequent elke week twee uurtjes besteed aan Ubuntu Nederland, dan iemand die achtenveertig uur achter elkaar door, zonder slaap, doorwerkt en dan vervolgens verdwijnt om nooit weer terug te keren.
Dit vind ik een goed aandachtspunt.
Verder is het handig om duidelijk te hebben dat kiesrecht vooral betrekking heeft op de gemeenschapsraad en -leiding. Dit recht heb je nodig om wat invloed te hebben op die raden.
Het is verder voor iedereen toegestaan bij te dragen en actief te worden bij een groep (team).

Het idee van mentors vind ik wel goed.
De mentor kan dan inschatten (eventueel met overleg van andere members of een board voor advies) of deze persoon toegelaten mag worden.
Alleen zou ik de beslissing of een lid kiesrecht krijgt bij de leiding leggen. Uiteraard kan een mentor waardevol advies geven. En in de praktijk zal de leiding denk ik een goede reden moeten hebben om dit advies niet op te volgen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Bedenk dat het beter is om een vrijwilliger te hebben die consequent elke week twee uurtjes besteed aan Ubuntu Nederland, dan iemand die achtenveertig uur achter elkaar door, zonder slaap, doorwerkt en dan vervolgens verdwijnt om nooit weer terug te keren.
Dit vind ik een goed aandachtspunt.
Verder is het handig om duidelijk te hebben dat kiesrecht vooral betrekking heeft op de gemeenschapsraad en -leiding. Dit recht heb je nodig om wat invloed te hebben op die raden.
Het is verder voor iedereen toegestaan bij te dragen en actief te worden bij een groep (team).
Inderdaad, het is aan de groepen zelf hoe ze hun organisatie regelen, dit kiesrecht heeft alleen betrekking op de organisatie, d.w.z. de gemeenschapsraad, de voorzitter en de gemeenschapsleiding.

Wanneer we de eisen niet al te streng maken en zolang we niet al te groot groeien, denk ik dat het mogelijk moet zijn voor de gemeenschapsraad om te bepalen of iemand kiesrecht verdient. Mensen die het willen aanvragen kunnen zichzelf op de agenda zetten, en dan kan het volgens de normale procedure van besluitvorming verlopen. Wanneer we kandidaten vertellen om van te voren voldoende informatie te verzamelen om de raadsleden een idee te geven van hun bijdragen, dan moet het mogelijk zijn om te bepalen of iemand goed genoeg heeft gedaan. De controle hoeft niet verschrikkelijk streng, we geven geen wachtwoorden weg, of zo. We moeten alleen zorgen dat we de procedure wel in de hand houden.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!