Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) zijn emulators veilig in gebruik ?  (gelezen 851 keer)

(opgelost) zijn emulators veilig in gebruik ?
« Gepost op: 2009/07/03, 16:48:55 »
Ik heb nu een flink aantal spellen voor de Nintendo DS
Nu zag ik dat er een emulator is voor Ubuntu.
Nu is mijn vraag : is dit wel veilig ?
Zijn emulators veilig te gebruiken of word je dan vatbaar voor virussen ?
« Laatst bewerkt op: 2009/07/03, 19:38:27 door arthur2708 »
You gotta be hungry !

Re: zij emulators veilig in gebruik ?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/03, 16:52:32 »
Emulators zijn veilig, in de zin van, virussen gaan zich nooit via een Nitendo DS emulator installeren. Maar je moet je emulators wel vanuit een veilige bron hebben, als je eentje download en installeert met een virus erin, heb je het ook zitten. :)

Met Wine moet je echter wel oppassen (Ok Wine is geen emulator, maar het heeft wel hetzelfde doel.) want die zorgt wel dat windows apps kunnen uitgevoerd worden.

billgoldberg

  • Gast
Re: zij emulators veilig in gebruik ?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/03, 18:05:25 »
Ik heb nu een flink aantal spellen voor de Nintendo DS
Nu zag ik dat er een emulator is voor Ubuntu.
Nu is mijn vraag : is dit wel veilig ?
Zijn emulators veilig te gebruiken of word je dan vatbaar voor virussen ?

Maak je geen zorgen, je bent veilig.



@ Carharttguy:

Wine is niet goed in het draaien van virussen. Je zult al goed moeten zoeken vooraleer je een Wine compatible virus vindt.

Dan nog kan het virus alleen de content in .wine manipuleren. Dus je eigenlijke Linux install is nog altijd veilig.

Draai Wine niet als root, dan kunnen er eventueel problemen onstaan, of zo heb ik gelezen.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: zij emulators veilig in gebruik ?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/03, 18:41:35 »
Emulators zijn veilig. Een emulator maakt een virtuele kopie van een hardware platform aan. Dus een virus kan sowieso niks maken omdat het niet op jouw harde waren werkt, maar op virtuele harde waren.

@Billgoldberg :

Je kunt Wine configureren om veilig te zijn voor je persoonlijke bestanden. In het configuratie programma van Wine ga je naar stations en verwijder je alles behalve de links naar de systeem map en het DVD/CD station.

Daarna maak je in je home-map een verborgen map aan met de naam wijn_thuis. Dat wordt dus ".wijn_thuis". In die map maak je dan weer mappen aan voor Afbeeldingen, Documenten, Video's, Muziek en Bureaublad.

Dan ga je naar Desktop integratie in het Wine configuratie programma en verwijs je onder "Shell folder" de persoonlijke mappen naar de juiste sub mappen van ".wijn_thuis".

Dan is Wine al redelijk veilig. En het enige dat kan gebeuren is dat een virus de systeem map van Wine overhoop haalt. En dat is redelijk makkelijk te herstellen door gewoon Wine te herinstalleren of of een kopie van die map terug te zetten.