Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe zou je eigen Linux OS eruit zien?  (gelezen 8661 keer)

Re: Hoe zou je eigen Linux OS eruit zien?
« Reactie #25 Gepost op: 2011/11/12, 09:56:01 »
Als ik dat zou doen, alleen adblock plus dan, ik vind ook dat Transmission en Thunderbird, bijna iedereen gebruikt webmail en eigenlijk niet in de Ubuntu installatie hoeven.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Ramana

  • Lid
Re: Hoe zou je eigen Linux OS eruit zien?
« Reactie #26 Gepost op: 2011/11/12, 10:39:52 »
- Gebruik je LDXE , KDE , Gnome 2 , Unity , XFCE of E17 als standaard , of misschien wat anders.. ?

Omdat zowel QT en GTK onmisbaar zijn (voor een aantal prachtige applicaties) zou ik een OS in elkaar knutselen met zowel een QT als een GTK windowmanager/desktopmanager (KDE/KDE-Lite en Gnome3) en ook een 'onafhankelijke' als XFCE of LXDE. Keuze tijdens installatie.
KDE(-Lite) wel als 'standaard', wat Arch en Chakra doen.

- Welke programma's zouden er in jou OS inbegrepen zijn?
Ook weer keuze tijdens installatie (met een default om het makkelijk te maken voor beginners):
- server/commandline
- minimal (zoiets wat PCLinux-OS doet, KDE met de belangrijkste programma's die iederen wel(eens) gebruikt)
- een paar meta-pakketten als 'Kantoor', Multimedia, social/cloud, Games,  

- Welke kleuren zou je gebruiken voor de layout?
- maakt me niet uit, maar wel alles op elkaar afgestemd, zoals Suse, de *buntus en ook Pardus doen. Dus veel aandacht voor het oog, maar wel strak en rustig.

- Hoe zou je je OS noemen?
Rabuntu (wil je vooral een mooie en stabiele Gnome2, neem dan Rubuntu  ;) )
Nee, grapje. Geen *buntu meer.

- Wat is het doel van jou OS , gebruikersvriendelijk? , of meer voor professioneel (werk)gebruik?
Gebruikers van een niet nader te noemen OS alle argumenten ontnemen om juist dat OS te gebruiken.
Of te wel je kiest niet een OS omdat 'iedereen' nog werkt op een tekstverwerken met een bestandsformat waar b.v LibreOffice nog een beetje moeite voor heeft. Gebruikersvriendelijk dus (professioneel is er al)

Ik zou alleen de Linux-wereld niet verder willen versnipperen. Sluit dus aan bij een oerdegelijke basis, b.v. Debian en borduur daar op verder zonder geweld te doen aan die basis (zoals Mint het aanpakt). Arch lijkt mij ook een goede basis, maar een rolling-release is te riskant voor professioneel gebruik. Dus ook het LTE-idee.  

Re: Hoe zou je eigen Linux OS eruit zien?
« Reactie #27 Gepost op: 2011/11/12, 11:29:17 »
- Gebruik je LDXE , KDE , Gnome 2 , Unity , XFCE of E17 als standaard , of misschien wat anders.. ?
Openbox met een aantal LXDE zaken (lxpanel, lxappearance etc.), en natuurlijk keuze voor de commandline.

- Welke programma's zouden er in jou OS inbegrepen zijn?
Thunar, VLC, Midori, Transmission, MTpaint, Abiword, Gnumeric, Epdfview, ALSA, nitrogen, en een stuk of wat commandline dingen zoals Midnight Commander, CenterIM, etc.

- Welke kleuren zou je gebruiken voor de layout?
Donker met lichtere fonts, dat leest voor mij het prettigst.

- Hoe zou je je OS noemen?
FandL (Fast and Light)

- Wat is het doel van jou OS , gebruikersvriendelijk? , of meer voor professioneel (werk)gebruik?
Door 2 panels te gebruiken zou je het een beetje op de klassieke gnome kunnen laten lijken.
Het zou moeten werken op een derdehands computer.
Meer gericht op de hobbyist die niets meer nodig is dan het hoognodige.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Hoe zou je eigen Linux OS eruit zien?
« Reactie #28 Gepost op: 2011/11/12, 12:07:44 »
Gebruik je LDXE , KDE , Gnome 2 , Unity , XFCE of E17 als standaard , of misschien wat anders.. ?
Eerst KDE, dan waarschijnlijk overstappen op een ChiWS-gebaseerd systeem.

Welke programma's zouden er in jou OS inbegrepen zijn?
VLC, Chromium, OO.o, ... Waarschijnlijk de optie om de gebruiker zelf te doen kiezen.

Welke kleuren zou je gebruiken voor de layout?
Lichtblauw en metaalblauw.

Hoe zou je je OS noemen?
Sylphase

Wat is het doel van jou OS , gebruikersvriendelijk? , of meer voor professioneel (werk)gebruik?
Zowel geschikt voor end-users als voor servergebruik. Zeker geen "dumbing down" in de UI of de installer, maar toch gebruiksvriendelijk houden. In het kort, alles moet snel beschikbaar zijn op plaatsen waar je het wilt hebben, maar je niet storen als je het niet wilt hebben. Dit in tegenstelling tot de mentaliteit van Microsoft: "Euhm, veel te moeilijk voor jouw, dus we steken het maar achter 80 menuutjes. Ga gewoon terug en enjoy the show".

Op welke distro ga je het baseren?
Debian. Stabiel, goed.

Welke pakketbeheerder ga je gebruiken?
SKG (Sylphase Package Manager). Geen vaste dependencies meer, dus je bent vrij om je eigen software te installeren over voorgeïnstalleerde software, je kan dingen uit het standaardsysteem verwijderen zonder de boel om zeep te helpen, ...

Bovendien gaan we FatELF gebruiken, zodat je niet meer hoeft te knoeien op 64-bits operating systems met 32-bit pakketten en zo.

Hoe is het releaseschema?
Het is klaar wanneer het klaar is.

Wanneer mogen we de eerste release verwachten?
Binnen een paar jaartjes, wanneer LibSylph "klaar" is.

Hoe worden nieuwe versies van pakketten geleverd?
Standaard zullen systeem en serversoftware enkel veiligheidsupdates krijgen, en gebruikerssoftware (zoals webbrowsers, ...) rolling-release zijn. Je kan ook echter instellen dat je systeem rolling-release is, of dat user software gepind wordt op één versie.

Waar kan ik doneren?
Blij dat je dat vraagt. Klik hier:


- SeySayux

I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Hoe zou je eigen Linux OS eruit zien?
« Reactie #29 Gepost op: 2011/11/12, 18:15:20 »
@Ramana
Rubuntu bestaat volgens mij al.

@SeySayux
Zozo al een heel plan  :D Ik zou misschien ook kiezen voor een X11 alternatief als Wayland, hoop dat die ook standaard komt in Ubuntu.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline emiel1976

  • Lid
Re: Hoe zou je eigen Linux OS eruit zien?
« Reactie #30 Gepost op: 2011/11/12, 20:42:44 »
De desktop omgeving is iets wat ik niet zo kan zeggen omdat ik mijn desktop altijd aan pas.
Het word dan een mix van verschillende omgevingen maar als basis is het Xfce op 1 en Gnome 2 op 2.
Gnome-shell met wat aanpassingen staat op 3 maar het moet dan wel aangepast zijn en niet standaard.

Het bureaublad moet een desktop wisselaar op het scherm hebben waarbij mijn voorkeur uit gaat naar de Xfce versie uit waarbij je programma's naar andere bureaubladen kunt slepen.

Het menu moet simpel en overzichtelijk zijn en dan is het Gnome menu waar je 3 aparte menu's hebt mijn eerste keus en dat van Xfce als 2de en het mint menu als 3de.

Onder aan het scherm een dock, liefst AWN maar Conky en dockey mogen er ook zijn.

Dan wil ik wat dingen hebben waarbij je compiz nodig hebt.
Dus dat je al je desktops op je scherm ziet en dat je alle openstaande vensters kunt zien. Eigenlijk het gebeuren wat ze in Unity gebruiken.

Zoek systeem Gnomedo.

Webbrowser Chrome.

Thunderbird voor mail en ja het kan online maar ik heb op het moment 5 mail adressen en daar staan ze mooi bij elkaar.

Pidgin, Skype en Gwibber voor sociaal te zijn. Kan ik mooi iedereen af***  XD

Het me menu of hoe het ook heet van Ubuntu moet er in zitten.

Klok en kalender van Gnome 3.

Muziek speler maakt mij niet veel uit.
Video speler VLC en Totem.
Cd's branden met Brasero.
Audio bewerken met Audacity.
File Zilla.
BlueFish.
Image Shack uploader. (kun je makkelijk je foto's uploaden zonder eerst naar de website te gaan plus je krijgt een lijst met links voor Twitter, websites en blogs.)
Openshot.
KDEnlive
Blender
Gimp
Inkscape
Tilda naast mijn andere Terminal
Libre Office
Gedit.
UbuntuOne
Nautilus.
Het software centrum natuurlijk.

Maar als ik een Distro zou maken dan zou die er zo uit zien:
Xfce als desktop met het Gnome 2 menu.
Onder het AWN dock en de klok die nu gebruikt word in Gnome 3 met de kalender.
Standaart Gnome Do, Chrome, Gimp, Libre Office, software centrum, gedit, pidgin en Skype.
Desktop overzicht van compiz net als het overzicht voor alle openstaande programma's en dat je ze makkelijk op een half venster en zo kunt zetten.
En UbuntuOne en Nautilus.
Geen spelletjes verder.

Ofwel een aangepaste desktop omgeving met het beste van verschillende desktop's.

O wel het uiterlijk van Gnome 3 van de werk balk en zo.
Dat ziet er gewoon strak uit zonder poespas en ook nog mooi.

 


Re: Hoe zou je eigen Linux OS eruit zien?
« Reactie #31 Gepost op: 2011/11/12, 21:04:22 »
Citaat
Image Shack uploader. (kun je makkelijk je foto's uploaden zonder eerst naar de website te gaan plus je krijgt een lijst met links voor Twitter, websites en blogs.)

Nee gebruik http://www.omgubuntu.co.uk/2010/11/quickly-upload-images-to-imgur-via-nautilus/ deze  :P
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: Hoe zou je eigen Linux OS eruit zien?
« Reactie #32 Gepost op: 2011/11/12, 22:09:38 »
Hmmm, dat is gemakkelijk. :)
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Hoe zou je eigen Linux OS eruit zien?
« Reactie #33 Gepost op: 2011/11/13, 04:49:02 »
Maar dan heb ik dit niet op mijn desktop en moet ik nog naar de site om de link te halen.




Re: Hoe zou je eigen Linux OS eruit zien?
« Reactie #34 Gepost op: 2011/11/13, 14:31:09 »
Nee dat is lulkoek want de link is automatisch gekopieerd dus als je op upload heb gedrukt heb je de link al en hoef alleen nog maar ctrl+v te drukken. En dan heb je een snelle upload zonder rommel en trage reclame popups van ImageScrap.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Ramana

  • Lid
Re: Hoe zou je eigen Linux OS eruit zien?
« Reactie #35 Gepost op: 2011/11/13, 16:07:10 »
@Ramana
Rubuntu bestaat volgens mij al.


Yep, die van Ron!  :D

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Hoe zou je eigen Linux OS eruit zien?
« Reactie #36 Gepost op: 2011/11/14, 02:42:02 »
Nee dat is lulkoek want de link is automatisch gekopieerd dus als je op upload heb gedrukt heb je de link al en hoef alleen nog maar ctrl+v te drukken. En dan heb je een snelle upload zonder rommel en trage reclame popups van ImageScrap.

Ag het werkt en ik heb gelijk alle codes voor forums en voor twitter zonder moeilijk hoeven te doen.

Als ik geen reclame wil dan zet ik het wel op mijn eigen server maar het is maar om af en toe een plaatje te tonen dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.


Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe zou je eigen Linux OS eruit zien?
« Reactie #37 Gepost op: 2011/11/15, 12:09:22 »
- Gebruik je LDXE , KDE , Gnome 2 , Unity , XFCE of E17 als standaard , of misschien wat anders.. ?
Tot vorig jaar zou ik Gnome2 gezegd hebben. Nu ga ik denk ik voor E17. Ik vind de trend om meer resources te gebruiken "omdat het kan" persoonlijk niet zo'n goede.
- Welke programma's zouden er in jou OS inbegrepen zijn?
Ik zou bij installatie een aantal standaard pakketen aanbieden (Office, home) etc. Met elk hun eigen set van "standaard" applicaties. Er zou wel overlap zitten tussen deze sets, dus applicaties zouden in meerdere pakketten zitten. Paar standaard toevoegingen:
- Standaard browser: FireFox zijn
- Een soort software center ala Ubuntu
- Synaptic

- Welke kleuren zou je gebruiken voor de layout?
Dit zou mijn standaard worden (zonder de Bodhi logo's):

- Hoe zou je je OS noemen?
ReFrOS: Really Free Operating System
- Wat is het doel van jou OS , gebruikersvriendelijk? , of meer voor professioneel (werk)gebruik?
Een omgeving die niet in de weg zit, gebruiksvriendelijk, voor thuis, maar ook op de werkplek. Hopelijk helpt E17 daarbij om zo snel mogelijk heel stabiel te worden ;) Hiermee zou het afwijken van iets als Bodhi die toch voornamelijk op de thuis-markt gericht is.

Re: Hoe zou je eigen Linux OS eruit zien?
« Reactie #38 Gepost op: 2011/11/15, 14:40:58 »
Gebruik je LDXE , KDE , Gnome 2 , Unity , XFCE of E17 - Unity
- Welke programma's zouden er in jou OS inbegrepen zijn? - Firefox, OpenOffice, GIMP
- Welke kleuren zou je gebruiken voor de layout? - Het ubuntu thema zelf, maar dan met blauwe kleuren ipv orange
- Hoe zou je je OS noemen? - Ben ik nog niet over uit :D
- Wat is het doel van jou OS , gebruikersvriendelijk? , of meer voor professioneel (werk)gebruik? - Alle 3!

Offline draak08

  • Lid
Re: Hoe zou je eigen Linux OS eruit zien?
« Reactie #39 Gepost op: 2012/02/22, 10:17:15 »
ik maak mijn eigen os ook, kijk eens naar mijn topic:os maken
« Laatst bewerkt op: 2012/03/26, 18:19:11 door draak08 »

Offline Tom

  • Lid
Re: Hoe zou je eigen Linux OS eruit zien?
« Reactie #40 Gepost op: 2012/02/22, 10:31:54 »
Er is een strikte scheiding tussen het besturingssysteem en de programma's. Zo strikt, dat beide zelfs een eigen, aparte updatefunctie hebben. Programma's kunnen het besturingssysteem zelf, niet beïnvloeden en dus ook niet beschadigen.

Dus wie PC-BSD.
En moesten ze een NL Forum hebben stond hij al op mijn PC zeker weten ,met Xuby natuurlijk op de andere desktop.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/22, 10:40:20 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.