Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scribus DTP: hoe laad ik nieuwe ICC-profielen en lettertypen in Scribus(1.4.0)?  (gelezen 922 keer)

Ik heb nieuwe ICC-profielen en lettertypen gedownload, en wil die gaan gebruiken in Scribus.
Het lukt mij niet om ze binnen Scribus te installeren. Weet iemand hoe dat moet?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Wat betreft ICC profielen ben ik daar wel eens mee bezig geweest. Het heeft me nooit iets zinvols opgeleverd. Ik doe daar niks meer mee. Hoe ik ze precies in Scribus kreeg ben ik daarom een beetje kwijt.

Het enige wat ik vóór het printen nog doe is compenseren voor de backlight van mijn monitor door de helderheid van de foto in GIMP 20% op te krikken. Dat zal wel per monitor en printer wat variëren ... .

Wat betreft fonts weet ik wel. Die gooi ik in de (verborgen) map .fonts in mijn thuismap. Druk op CTRL H om verborgen mappen te tonen. Als de "punt" fonts map niet bestaat, maak hem dan gewoon. Vergeet wel die punt niet: .fonts

Officieel hoor je dan fontcache te draaien, maar ik zie die fonts gewoon zodra ik Scribus start. Anders maar even doen of de machine/Scribus herstarten.

Een passend font maakt je werk echt áf, hè? Ik loop er zelfs over te denken een paar kwaliteitsfonts te kopen.

Succes!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

hallo jvecht,

Het is me intussen gelukt, een ICC-profiel in Scribus in te voeren, na enkele vruchteloze pogingen. Ging uiteindelijk als volgt:
Scribus geopend, gezorgd dat een evt. document gesloten werd; dan via het menu <voorkeuren> en submenu <kleurbeheer> het ICC-pad gewijzigd naar het door mij gewenste profiel (in dit geval het Adobe RGB 1998 profiel). En het werkte!
Trouwens bedankt voor je font-verhaal. Is mij nu ook gelukt.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/22, 15:03:07 door robertojacetti »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Super!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021