Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp nodig bij startklaar maken pc voor xubuntu  (gelezen 525 keer)

Offline Guillomme

  • Lid
Hulp nodig bij startklaar maken pc voor xubuntu
« Gepost op: 2012/05/04, 21:05:24 »
Beste medeforumgebruikers,

Ik heb op mijn oude pc sinds een half jaar xubuntu draaien. Vervolgens kwam ik op het onzalige idee om er een dual-boot van te maken (terwijl ik dat nog nooit gedaan heb) om er spelletjes via windows op te spelen. Uiteindelijk kreeg ik dat dus ook niet werkend, en had ik allang geen zin meer om spelletjes te gaan spelen, dus heb ik mijn harde schijf helemaal geformatteerd met gparted en vervolgens geprobeerd ubuntu 12.04 te installeren. Alleen als ik nu mijn pc opstart vraagt hij of ik een medium erin wil stoppen om te booten. Nu heb ik begrepen dat je een stukje open moet houden voor grub. Mijn vraag is dan ook, (hehe komtie dan he...) kan iemand misschien een screenshot van zijn harde schijf posten zoals dat r in gparted uit hoort te zien? Ik hoop het wel.

Groetjes,
                 Wim

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hulp nodig bij startklaar maken pc voor xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/04, 21:11:51 »
In je bios je boot apparaat kiezen, je harde schijf dus.
Je harde schijf als 1 e boot zetten en je cd rom als 2e zetten.

Grub zit in je MBR (master boot record), en je hoeft daar op een oude pc geen plaats voor vrij te laten.

http://sites.google.com/site/computertip/grub
Hier is een link op grub opnieuw te installeren indien bovenstaande niet werkt.

Partities moeten zo zijn,
/
swap
Dit is de standaard, / hier bij eigenschappen moet de boot flag aan staan(met gparted kijken).

Of
/
/home
swap
Sommigen doen dit.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/04, 21:14:31 door jan11000 »

Offline Guillomme

  • Lid
Re: Hulp nodig bij startklaar maken pc voor xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/04, 22:27:08 »
Super dat is em!!

Dank voor de snelle reactie. O0