Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox veilig?  (gelezen 944 keer)

Offline jan11000

  • Lid
Firefox veilig?
« Gepost op: 2011/09/11, 09:16:23 »
In firefox kun je addons installeren zonder wachtwoord, is dit niet onveilig.
Onveilig bedoel ik tav, kan dan niet elke scipt of website dan iets installeren in firefox, en hoe gevaarlijk kan dit zijn.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Firefox veilig?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/11, 09:26:32 »
Ik krijg twee keer een waarschuwing in de trant van: doe het niet ^-^ en als je dan eigenwijs bent en je doet het toch dan wordt het inderdaad geïnstalleerd binnen Firefox zonder om een wachtword te vragen. Dat kan dan denk ik wel gevaarlijk zijn want je weet niet wat die add-on allemaal voor code bevat.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/11, 09:40:17 door Wout55 »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Firefox veilig?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/11, 09:32:06 »
Ik krijg twee keer een waarschuwing in de trant van: doe het niet ^-^ en als je dan eigenwijs bent en je doet het toch dan wordt het inderdaad geïnstalleerd binnen Firefox zond om een wachtword te vragen. Dat kan dan denk ik wel gevaarlijk zijn want je weet niet wat die add-on allemaal voor code bevat.
Maar rommelen in je systeem kan ie niet, want hij is geen root, en als je je opgeslagen ww's met een hoofdwachtwoord beveiligd, is er ook niets aan de hand. En testte mozilla die add-ons niet altijd?

Offline Wout55

  • Lid
Re: Firefox veilig?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/11, 09:42:21 »
Tiempjuuh: ik denk niet dat je rootrechten nodig hebt om een ravage te maken van je internetverkeer met bijvoorbeeld je bank. :evil:  En inderdaad zolang je de add-on´s van mozilla betrekt zal het wel meevallen.

Offline Tom

  • Lid
Re: Firefox veilig?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/11, 12:29:28 »
Niks is 100% veilig maar als u de addons via extra - Addons  afhaalt (mozilla website) is het redelijk veilig.
Maar een minimaal risico loop je altijd volgens mij.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Firefox veilig?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/11, 13:04:48 »
http://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Add-ons-in-Firefox:-vertrouw-ze-nie

rechter kolom; Pjotr heeft daar wel een punt; Mozilla biedt enkel add-ons aan van developers, maar getest of beproefd op kwaadaardige inhoud is dat niet.

Toch een beetje uitkijken, zeker wanneer je met internet-banking werkt !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Wout55

  • Lid
Re: Firefox veilig?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/11, 14:01:39 »
Ik heb net vier gevallen op Google gevonden. Die kwamen allemaal van de addon site van mozilla. Twee waren Windows trojans en twee waren java toepassingen. De laatste registreerde usernames en wachtwoorden. Alle gevallen waren in de eerste helft van 2010.

Re: Firefox veilig?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/11, 14:20:55 »
@Joris: +1
Daarom is het ook handig dat er reviews bij staan bij de add-ons. Als het niet veilig is of niet goed werkt, dan blijkt dat wel uit de reviews.

Re: Firefox veilig?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/11, 15:48:56 »
Nee, want je moet altijd zelf toestemming geven om add-ons te installeren. Het is zelfs zo, dat wanneer het venster met de bevestiging voor installatie niet de focus heeft, de installatie niet gaat.

Daarnaast is er geen bruikbare API in Javascript om Firefox-add-ons te installeren.


Geen gevaar dus.