Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Booten voor linux  (gelezen 1013 keer)

Deslatos

  • Gast
Booten voor linux
« Gepost op: 2007/06/20, 09:54:30 »
Ik wil nu op 1 pc alvast linux zetten, maar nu boot hij en pakt hij de linux CD niet. Als ik hem laat opstarten kan ik de CD gewoon openen en Firefox producten installeren.. Als ik er nu een Windows Installatie CD in pleur werkt het ook gewoon..

Greetz,
Desl

Booten voor linux
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/20, 10:17:58 »
Welke iso heb je gedownload?

Normaal krijg je een startscherm met enkele opties:


Offline siegi

  • Lid
Booten voor linux
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/20, 10:50:05 »
De cd moet in de drive zitten tijdens het opstarten van de computer, dus wat je best kan doen is.  computer starten cdrom in de drive en dan computer herstarten.
Als dit niet werkt dan zal je waarschijnlijk in de bios moeten gaan zien of opstarten van de cdrom aanstaat.  
Wat je ook kan testen is of je windows cd bv wel boot dan zou het in dit geval gewoon aan een slecht gebrande ubuntu cd liggen.

Deslatos

  • Gast
Booten voor linux
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/20, 11:06:15 »
ok dan brand ik het spul nog een keer :)

ik krijg dat bovenste scherm niet echt nee..

Booten voor linux
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/20, 11:39:29 »
best ook eerst de cd/dvd op fouten checken (met check cd for defects), ik had immers ooit eens fouten op een cdtje, nieuw cdtje ... problem solved (hopelijk voor jouw ook)

Offline Jehanne

  • Lid
Booten voor linux
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/20, 11:42:19 »
CD in de drive doen, computer afsluiten en daarna weer opstarten (dus niet via herstarten) tijdens het opstarten van windows komt er een stukje tekst, waarmee je naar de bios kunt. Je moet dan bijvoorbeeld delete + F12 intypen, of alleen delete; even proberen. je kunt dan in je biosmenu aangeven dat je wilt booten van de CD.
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Deslatos

  • Gast
Booten voor linux
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/20, 11:49:20 »
booten van CD enzo klopt allemaal want als ik het met een Windows Install CD doe pakt hij hem gewoon..

maar net heb ik de ISO file uitgepakt en dat op CD gezet, misschien ligt het daar aan..
ben het nu aan het branden via CD Recording Wizard zoals beschreven op de Documentatie..


Maar ff een edit :) het werkt nu, ik brande de CD verkeerd blijkbaar :) domme fout..

Offline siegi

  • Lid
Booten voor linux
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/20, 15:42:31 »
Inderdaad zoals jij het deed nam je de bootsector van de cdrom niet mee waardoor hij niet kon booten.