Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuw help :-)  (gelezen 714 keer)

Offline Johanv

  • Lid
    • Multihobby
Nieuw help :-)
« Gepost op: 2014/12/28, 15:37:51 »
Hallo Allemaal,

Johan is mijn naam en in een dolle bui dacht ik in mijn vakantie, ik ga iets met Linux doen... Nu drie dagen verder staat het nog niet eens op de pc.
Ik heb een machine waar nu vista op staat, daarin zit een tweede schijf, groot genoeg en helemaal leeg. Ik heb Linux diverse keren gedownload, geprobeerd op cd en usb... De opstart volgorde aangepast, maar helaas... Windows blijft de baas..

Met wubie krijg ik een fout, zonder Wubie heb ik geen idee hoe ik verder moet. De laatste lege dvd ligt op mijn bureau, wie zou mij kunnen vertellen hoe ik verder moet :-)

Dank,
Johan

Re: Nieuw help :-)
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/28, 15:55:28 »
Kijk eens op onderstaande link.

https://sites.google.com/site/computertip/

Offline jan11000

  • Lid
Re: Nieuw help :-)
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/28, 19:44:57 »
Wubi kun je beter niet doen.

Wel meer info geven wat je wel en niet gedaan hebt.
Op je lege hd installeren, wat gebeurd er dan?
Na installeren, dan booten proberen van allebei de hd's(via bios instellen), op 1 ervan staat grub de linux bootlader, dan heb je de keus win of linux.
Geef ook een lijst van je hardware.

Re: Nieuw help :-)
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/28, 20:38:28 »
Maar welke Linux heb je dan binnengehaald? Linux zelf is geen besturingssysteem.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuw help :-)
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/28, 20:54:29 »
Maar welke Linux heb je dan binnengehaald?
Ubuntu, want de vraagsteller heeft het over Wubi...

Citaat
Linux zelf is geen besturingssysteem.
Dat is strikt genomen waar, maar dat lijkt me een technische diepzinnigheid waar de vraagsteller niet zoveel aan heeft.  =D

Re: Nieuw help :-)
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/28, 21:02:51 »
Dat is strikt genomen waar, maar dat lijkt me een technische diepzinnigheid waar de vraagsteller niet zoveel aan heeft.  =D

Oneens. Die zin doelde op de zin ervoor. Ik kan niet ruiken welke distro hij heeft binnengehaald, dus "Linux" zegt niets over het besturingssysteem want het is niet de naam van het besturingssysteem dat hij heeft binnengehaald. Dat is wat ik bedoelde.]

Ubuntu zou kunnen vanwege Wubi, maar hij zegt ook dat ie het zonder Wubi heeft geprobeerd en al 3 dagen lang. Voor hetzelfde geld heeft hij meer dan één distro gedownload en uitgeprobeerd.

Offline Edje29b6

  • Lid
Re: Nieuw help :-)
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/28, 22:24:31 »
Beste Johan,
 
Er zijn zoveel Linux versies ,kies er één uit deze:http://distrowatch.com/
Na jou keuze helpen we je graag verder.

Mvg

Edje  ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuw help :-)
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/28, 22:38:41 »
Beste Johan,
 
Er zijn zoveel Linux versies ,kies er één uit deze:http://distrowatch.com/
Na jou keuze helpen we je graag verder.

Mvg

Edje  ;)
Dat lijkt me eigenlijk vooral geschikt om een beginner wanhopig te maken.... Veel te veel keuze. Ubuntu en Linux Mint zijn m.i. de beste "instappers" voor beginners met Linux.  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/12/28, 23:33:05 door Pjotr »

Re: Nieuw help :-)
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/29, 00:04:28 »
Ubuntu en Linux Mint zijn m.i. de beste "instappers" voor beginners met Linux.  :)

.... LTS versie, 12.04 of 14.04.

Helemaal mee eens.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur wel uit naar eerst eens een linux te installeren op een oudere pc en er een beetje wijs in worden.
Ikzelf koos voor een volledige ubuntu install zonder windows. Dan heb je ook geen dual-bootproblemen.

Maar met een tweede schijf zeg ik als beginneling. Installeer ubuntu of mint op de tweede schijf die je volledig formateert met de linux install (niet met windows!) aangezien je eerste schijf toch voor windows blijft.

Schiet mij iets te binnen. Waarin heb je die tweede schijf geformateerd? Toch geen ntfs?

En ik raad aan bij ubuntu de "externe drivers" aan te vinken zodat die ook gedownload worden. Scheelt een hoop gedoe achteraf met verschillende hardware drivers.

Maar wacht even op bevestiging van de anderen aangezien ik een redelijke newbie ben (maar wel net meerdere installs achter de rug eveneens als beginneling =) ).
En vraag. Je wordt hier SUPER vooruit geholpen.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/29, 00:07:31 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Nieuw help :-)
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/29, 00:44:58 »
Haal de Win schijf los, dan kun je daar niets verkeerd op doen ;)
Installeer Ubuntu op de tweede schijf met alle opties standaard.
Werkt dat ?
Verbind de Windows schijf weer.
Werkt Windows weer ?
Stel nu de BIOS in zodat van de tweede schijf wordt gestart, Ubuntu zou nu op moeten starten.

Open een terminal
sudo os-prober
sudo update grub

Zou moeten werken.
Weet alleen niet of dat met UEFI systems ook werkt.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL