Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Afdrukken via netwerk (NAS) op HP Laserjet 1018?  (gelezen 688 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Afdrukken via netwerk (NAS) op HP Laserjet 1018?
« Gepost op: 2014/01/30, 12:16:36 »
De HP Laserjet 1018 werkt prima onder Ubuntu. Althans, als je 'm rechtstreeks via een usb-kabel aansluit aan de computer.

Maar helaas lukt 't me niet via de NAS (netwerk). De complicatie bij deze specifieke printer is, dat-ie telkens een firmwarebestandje in z'n eigen printergeheugen moet laden voordat-ie 't doet.

Dus er is niet alleen een stuurprogramma nodig voor het besturingssysteem. Maar ook nog een apart propriƫtair firmwarebestandje, dat de printer bij elke opstart van de harde schijf van de computer moet plukken en in z'n eigen printergeheugen moet laden.
Wezenloos vreemde ontwerpkeuze van HP, maar het is zo....

Rechtstreeks via usb-kabel gaat dat altijd prima. Maar niet via het netwerk.

In vroegere Ubuntuversies scheen je dat firmwarebestandje (sihp1018.dl) via een terminalopdracht te hebben kunnen pompen naar z'n bestemming, namelijk /dev/usb/lp0. Maar die locatie bestaat niet meer sinds Ubuntu 11.10 of zo.

Enfin, ik zit dus met 't volgende probleem: m'n NAS ziet en herkent de printer, m'n Ubuntu ook als-ie via de NAS is aangesloten, allemaal koek en ei. Ik kan zelfs de opdracht geven om een testpagina te laten afdrukken. Alleen drukt de printer 'm niet af, omdat de printer dat firmwarebestand niet toegestuurd heeft gekregen....

Wie weet raad?
« Laatst bewerkt op: 2014/01/30, 12:42:50 door Pjotr »

Re: Afdrukken via netwerk (NAS) op HP Laserjet 1018?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/31, 02:46:17 »
Hallo,

Ik weet niet of je dit al gedaan hebt, maar volgens mij moet je de printer zoeken met samba. Ik heb een soort gelijk probleem eerder gezien, echter kan ik dit niet weer vinden.

Volgens mij moet je dan smb://jouw-nas-ip/printer-naam als apparaat url toevoegen.

Nogmaals, kan het artikel niet weer vinden, sorry daarvoor. Ik heb wel een artikel op launchpad.net gevonden dat enigszins overeenkomt met jouw verhaal.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/cups/+bug/883585 (Artikel is echter wel oud, en was van toepassing op ubuntu 11.10)

Veel succes!

Met vriendelijke groet,
Mark Janssen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Afdrukken via netwerk (NAS) op HP Laserjet 1018?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/31, 20:09:05 »
Hallo,

Ik weet niet of je dit al gedaan hebt, maar volgens mij moet je de printer zoeken met samba. Ik heb een soort gelijk probleem eerder gezien, echter kan ik dit niet weer vinden.

Volgens mij moet je dan smb://jouw-nas-ip/printer-naam als apparaat url toevoegen.

Nogmaals, kan het artikel niet weer vinden, sorry daarvoor. Ik heb wel een artikel op launchpad.net gevonden dat enigszins overeenkomt met jouw verhaal.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/cups/+bug/883585 (Artikel is echter wel oud, en was van toepassing op ubuntu 11.10)

Veel succes!

Met vriendelijke groet,
Mark Janssen
Interessante invalshoek! Dit had ik inderdaad nog niet geprobeerd.   :)

Na het nodige uitproberen lijkt ook dit echter geen soelaas te bieden..... vermoedelijk wegens het firmware-verhaal.