Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!  (gelezen 9501 keer)


Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/07, 18:37:20 »
Ongelooflijk gaaf hebbeding.
Ik zou zeker proberen dat bedrijf naar jullie meeting te krijgen.
Dat is dan een echte publiekstrekker.

Monk.

Offline StaarTT

  • Lid
Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/07, 18:42:24 »
Ziet er ook goed uit, ik ben opzoek naar een "laptop" voor in de auto..
Ik had er zelf ook nog 1 gevonden waarbij het toetsenbord  los te koppelen is..
http://umpc.laptoppen.nl/?gclid=COWhmduxyZICFQ-vQwodh129cg
Ubuntu 9.10 De Karmische Koala @ DELL Pentium M 1.73 GHz, 1.5 Gb DDR2, ATI X300
                 "The Ubuntu Counter Project - user number # 21498"

Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/07, 18:56:08 »
hmmmm, doe mij die rose dan maar.......
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline tabasco

  • Lid
Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/07, 18:58:00 »
Haha, en die horloge telefoon is ook wel grappig! (Of staat daar Windows op?) ;)

Offline vanadium

  • Lid
Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/07, 19:41:05 »
Die laaggeprijsde laptopjes, met Linux dan nog wel, vind ik een heel belangrijke evolutie. Dit zal heel wat teweeg brengen, en reken maar dat er binnen onafzienbare tijd vergelijkbare Windows machines op de markt zullen komen.

Offline Bert2

  • Lid
Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/08, 11:52:39 »
De EEE Pc van Asus is even duur maar volgens de berichten toch wat sneller.
Met deze kan je alleen maar een Linux OS er op draaien, op de EEE van Asus is dit niet het geval.
Hier zit een iets betere cpu in voor het zelfde geld.

Offline Mij

  • Lid
Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/08, 12:32:20 »
Citaat van: Bertusmaximus
De EEE Pc van Asus is even duur maar volgens de berichten toch wat sneller.
Met deze kan je alleen maar een Linux OS er op draaien, op de EEE van Asus is dit niet het geval.
Hier zit een iets betere cpu in voor het zelfde geld.
Op deze kan je elk willekeurig systeem draaien dat op 4GB past en geschikt is voor deze processor, een heleboel dus.

Wel lage resolutie trouwens :o 800×480, asus had dat ook? Lekker scrollen:p

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/08, 13:08:52 »
Ja das wel jammer: ondanks het 9"-scherm, toch maar 800x480. De EEE 9" (verwacht medio dit jaar) heeft voor dezelfde grootte van scherm 1024x768, laat deze dan toch maar staan.

Citaat van: vanadium
...en reken maar dat er binnen onafzienbare tijd vergelijkbare Windows machines op de markt zullen komen.
De EEE 9" kan ook met Win XP uitgerust worden (volgens de aankondiging van Asus), voor dezelfde prijs (lijkt het....). MAAR: de linux-variant heeft 12 GB opslag, en de Win-variant 'maar' 8 GB. Ga je kijken wat de upgrade van 8 naar 12 kost, kom je al snel uit op e. 50-100. De prijs van de licentie is dan dus versleuteld in de hardware, waarschijnlijk om maar te maskeren hoeveel je uiteindelijk voor de XP-licentie moet betalen.

Maar ja hoe dan ook, ik zit er met smart op te wachten, de eerste EEE 9" in Nederland is voor mij, voorlopig kun je ze helaas nog nergens 'gewoon' kopen, bijvoorbeeld bij Dixons.

Offline stani

  • Lid
    • http://pythonide.stani.be
Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/08, 13:27:25 »
De EEE 9" pc gaat wel wat meer kosten dan 300 euro. De jisus processor is 64 bits. Het is het antwoord van China op AMD en Intel. Het lijkt mij niet echt een inferieure processor, maar juist een geoptimaliseerd voor linux. Dat er geen Windows opdraait kan me niets schelen. Het zou juist heel leuk zijn moest het een superieure processor worden, zodat Windows meer in de hoek wordt gedrukt. Ik ben benieuwd naar reviews die ze zij aan zij zullen plaatsen met vergelijkende benchmarks.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/08, 13:50:25 »
Het mooie van dit apparaat is natuurlijk: Ubuntu als OS!. Op de EEE staat standaard Xandros, je kunt er zelf Ubuntu (of Xubuntu, schijnt beter te draaien), maar daar zijn nogal wat tweaks voor nodig en dan is nog maar de vraag of alles werkt. Als je het zo bekijkt, kan ik beter wachten op zo'n Jisus met een hogere resolutie (voor mij echt essentieel)....

Hier al de eerste vergelijking tussen de Jisus en de EEE:
"Wordt het de Eee PC of de Jisus Laptop?"
http://www.pocketinfo.nl/nieuws/hardware/10322/wordt-het-de-eee-pc-of-de-jisus-laptop.html

"Het (Nederlandse?) bedrijf Van Der Led, dat voornamelijk in ledlampjes handelt, brengt de Jisus voor 299 euro op de markt. Da's net zoveel als de goedkoopste Eee, maar dan krijg je wel een groter scherm (8,9 inch in plaats van 7 inch), een snellere processor (1GHz) en meer RAM (4GB NAND Flash). Kortom: veel specificaties van de tweede generatie Eee PC maar dan voor de prijs van een goedkoopste Eee van de huidige generatie. Al heb je daarmee toch niet the real thing."

De processor is overigens niet 'Jisus' (zo heet het apparaat zelf), maar Loongson:
http://en.wikipedia.org/wiki/Loongson

Offline stani

  • Lid
    • http://pythonide.stani.be
Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/08, 14:41:15 »
Nog een nieuwe:
http://www.geeky-gadgets.com/?p=1505

Citaat
The number of companies coming out with tiny affordable notebook PC’s is on the increase every day, thanks to the huge success of the Asus Eee, we have an every increasing choice of small affordable notebooks.

The latest company on the bandwagon is HP with the Mini Note micro notebook, which is designed to improve on the micro notebooks available today.

hp mini note

The Mini Note features an 8.9 inch screen, and is built out of aluminum and has a spill resistant and more user friendly keyboard.

The Mini Note comes with a 1GHZ viz C7-M processor and 512MB or memory, as well as a 4GB solid state drive, and the base model runs SuSe Linux.

hp mini note

The HP Mini Note is aimed at the higher end range of these micro notebooks, at the same time it is still very affordable, with base models starting at $499 and the top model retailing at $1,199.

hp mini note

You can also customise your own model and choose whatever specs you need from the range available to suit your needs and budget.

The HP Mini Note is expected to go on sale sometime this month.
Ik wou al even dat ik een paar maanden in de toekomst kon reizen.

kurosaki_ichigo

  • Gast
Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/09, 01:21:49 »
Citaat van: doan
Citaat van: Bertusmaximus
De EEE Pc van Asus is even duur maar volgens de berichten toch wat sneller.
Met deze kan je alleen maar een Linux OS er op draaien, op de EEE van Asus is dit niet het geval.
Hier zit een iets betere cpu in voor het zelfde geld.
Op deze kan je elk willekeurig systeem draaien dat op 4GB past en geschikt is voor deze processor, een heleboel dus.

Wel lage resolutie trouwens :o 800×480, asus had dat ook? Lekker scrollen:p
Dat betwijfel ik zeer dat je elk willekeurige systeem erop kan draaien
aan gezien het MIPS architecture is en niet gebruikelijke x86. Wat ik ook denk dat je de L*L bent als je ubuntu opnieuw moet instaleren want wie weet doet dan van alles het niet.

Die laptopjes komen ja voor geinstaleerd.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/09, 09:15:40 »
Inderdaad interessante vraag: is de Ubuntu-installatie standaard, of zijn er door de fabrikant nog tweaks aangebracht? Helaas is de info summier: alles was je op dit moment vindt over deze laptop is min of meer napapegaaid. Ik heb een vraag hierover bij de leverancier (Van der Led) neergelegd.

Offline vanadium

  • Lid
Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/09, 13:13:02 »
Im meen onlangs een website te hebben gezien waarop stond welke systemen probleemloos dan wel met kleine patches op deze Asus kondern geïnstalleerd worden. Er is wel heel wat mee te doen, en ik vermoed dat er een ganse hacker cultuur rond zal ontstaan rond die hebbedingetjes.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/09, 13:18:39 »
Citaat van: vanadium
... deze Asus .....
Jisus?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/10, 13:05:29 »
Op mijn vraag om meer info over dit product:

Citaat van: markba
Twee vragen hierover:
1. Komt er ook een variant met een hogere resolutie, b.v. 1024x768? Voor een 9"-scherm is 800x480 wel erg summier.

2. Is de Ubuntu-installatie volledig standaard of zijn er nog aanpassingen nodig geweest. Zo ja, zijn deze aanpassingen dan vrij beschikbaar, bijvoorbeeld bij een herinstallatie?
.... is dit het antwoord:

Citaat van: Van Der Led
1) De scherm zal hoogstwaarschijnlijk een betere resolutie krijgen.
2) Jisus heeft een aangepaste ubuntu installatie, en deze aangepaste versie is inderdaad beschikbaar bij een herinstallatie

Mocht u nog enige vragen hebben dan horen we dat graag.
Met vriendelijke groet,
Van Der Led

kurosaki_ichigo

  • Gast
Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/10, 13:24:22 »
Dan zou ik deze in iedere geval niet kopen ik wil instaleren wanneer ik kan en wil en niet eerst een aan gepaste cd van der led krijgen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/10, 16:19:59 »
Citaat van: arie
Citaat van: kurosaki_ichigo
Dan zou ik deze in iedere geval niet kopen ik wil instaleren wanneer ik kan en wil en niet eerst een aan gepaste cd van der led krijgen.
ik denk wel dat je die cd er gelijk bij krijgt
Denk ik ook, het staat niet in het antwoord, maar je kunt het ze zelf vragen: info@vanderled.com

wvdschel

  • Gast
Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/26, 02:45:21 »
De processor is een MIPS III compatibele chip. Dit wil zeggen dat alle MIPS compatibele
systemen er op (moeten) werken. Dit is in de praktijk Linux en NetBSD, en eventueel oude
Windows CE roms.
Het grote voordeel van deze laptop over de EEEpc is z'n langere battery life, zo'n 4u30 volgens
de van der led tegenover de 2u of soms minder van de EEEpc.

Dit komt ondermeer door de processor (die 3 tot 7 watt TDP verbruikt, tegenover de ~25 van een celeron M) en de LED backlight. De LED backlight vergroot ook z'n bruikbaarheid buitenshuis (scherm is veel leesbaarder met zonlicht er in dan klassieke LCDs) en de helderheid en verwachte levensduur van het scherm.

Het grootste probleem is de processor architectuur, die verschilt van de klassieke x86, waardoor alleen open source software beschikbaar zal zijn. Dit wil zeggen geen Adobe Flash of Skype, ...
Ook is het af te wachten wat de build quality van dit ding zal zijn, gezien van der led niet echt ervaring heeft met het maken van notebooks.

Offline Faiz

  • Lid
Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #20 Gepost op: 2008/04/26, 10:24:35 »
Afgezien van het techno gereutel, best een geil ding :-)
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

verhoefjp

  • Gast
Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/21, 17:20:46 »
Ik zou wel zo'n eeepc of Jisus willen hebben, maar wat ik niet snap is het volgende: vroeg of laat loopt ie in de soep en zal je linux opnieuw moeten installeren. Dat wordt moeilijk zonder optische drive, of moet die er ook bijgekocht worden voor 100 euro. Dan is ie ineens niet meer zo goedkoop. Het is mogelijk om vanaf usb stick te booten zie ik op internet, maar dat is een ingewikkeld verhaal, begin ik niet aan.

Heeft iemand gezichtspunten?


Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #23 Gepost op: 2008/05/22, 18:02:07 »
detail:

Price: USD 219.00 with 1G storage and WiFi dongle

Features and Characteristics:
7

Quatroking

  • Gast
Nederlandse concurrent voor de EEE pc: JISUS laptop met Ubuntu!
« Reactie #24 Gepost op: 2008/05/22, 19:26:49 »
Citaat van: arie
Citaat van: verhoefjp
Ik zou wel zo'n eeepc of Jisus willen hebben, maar wat ik niet snap is het volgende: vroeg of laat loopt ie in de soep en zal je linux opnieuw moeten installeren. Dat wordt moeilijk zonder optische drive, of moet die er ook bijgekocht worden voor 100 euro. Dan is ie ineens niet meer zo goedkoop. Het is mogelijk om vanaf usb stick te booten zie ik op internet, maar dat is een ingewikkeld verhaal, begin ik niet aan.

Heeft iemand gezichtspunten?
die drive hoeft niet zo duur te zijn
je koopt een externe 5,25" behuizing en daar plaats je een nieuwe of gebruikr cd / dvd  speler / brander in.
en een externe USB cd-rom is tegenwoordig ook maar zo'n 20 euro.

Ik krijg een mysql error bij die JISUS link.