Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rohos "wachtwoord beschermde map of is er een Ubuntu equivalent  (gelezen 905 keer)

Offline Jan_Kol

  • Lid
Voor Windows en Apple OS bestaat een prachtig programma “Rohos” (http://www.rohos.com/).
Rohos maakt een met een wachtwoord beschermde map aan waarmee je data voor ongeoorloofde toegang kunt beveiligen. Bij Windows had ik zo’n “extra” veilige schijf maar bij Ubuntu kan ik geen vervanger vinden.  Is er een dergelijk programma voor Ubuntu?

Wel inmiddels aan Rohos gevraagd of zij geen Linux/Ubuntu versie kunnen uitbrengen

Re: Rohos "wachtwoord beschermde map of is er een Ubuntu equivalent
« Reactie #1 Gepost op: 2017/05/01, 13:59:15 »
Misschien kun je wat de info in de volgende link, Engelstalig, dat wel:
https://askubuntu.com/questions/104542/how-to-encrypt-individual-folders

Re: Rohos "wachtwoord beschermde map of is er een Ubuntu equivalent
« Reactie #2 Gepost op: 2017/05/01, 15:10:12 »
In LInux kun je elke map encrypten.
Nog makkelijker is tijdens de installatie 'Versleutel Home' aanvinken; dan is je hele Home map encrypted.

Een drive (USB-HDD-SSD) encrypten gaat erg makkelijk via 'Schijven'.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/01, 15:11:43 door VuurVosje »

Re: Rohos "wachtwoord beschermde map of is er een Ubuntu equivalent
« Reactie #3 Gepost op: 2017/05/01, 22:51:27 »
Nog makkelijker is tijdens de installatie 'Versleutel Home' aanvinken; dan is je hele Home map encrypted.
Houd er wel rekening mee dat er een moment kan komen dat sommige sectoren van je harde schijf minder goed of slecht of zelfs helemaal niet meer toegankelijk zijn, als gevolg van slijtage bijvoorbeeld. Dan heb je een veel groter data-recoveryprobleem dan wanneer je een onversleutelde schijf gebruikt.

Het lijkt alsof nogal wat mensen denken dat je veiliger af bent met een versleutelde map of usb-stick of home-partitie of zelfs een hele schijf, maar daar zit ook een fikse keerzijde aan hoor.

Om deze reden versleutel ik nooit mappen/etc. op mijn pc. De kwaal is vaak veel erger dan het middel (zeg ik dit goed? -:) )

Offline jan11000

  • Lid
Re: Rohos "wachtwoord beschermde map of is er een Ubuntu equivalent
« Reactie #4 Gepost op: 2017/05/02, 09:10:12 »
Encryptie via ubuntu/linux zou op dit moment onveilig zijn, of soms niet goed werken. Dacht dat de install of linux dit ook vermeld.

Ik zou veracrypt eens proberen, hier kun je een  file maken(grootte met je direct ingeven), die als opslag dienst.
Dit werk zeer veilig.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Rohos "wachtwoord beschermde map of is er een Ubuntu equivalent
« Reactie #5 Gepost op: 2017/05/02, 10:18:21 »
Of super-user eigenaar van de map maken en anderen geen rechten geven.
Niet waterdicht, maar vaak wel voldoende.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Rohos "wachtwoord beschermde map of is er een Ubuntu equivalent
« Reactie #6 Gepost op: 2017/05/02, 10:56:51 »
Eigenlijk off-topic, want TS vraagt iets anders:

Nog makkelijker is tijdens de installatie 'Versleutel Home' aanvinken; dan is je hele Home map encrypted.
Houd er wel rekening mee dat er een moment kan komen dat sommige sectoren van je harde schijf minder goed of slecht of zelfs helemaal niet meer toegankelijk zijn, als gevolg van slijtage bijvoorbeeld. Dan heb je een veel groter data-recoveryprobleem dan wanneer je een onversleutelde schijf gebruikt.
Dat is een oneigenlijk argument: zo kun je altijd wel iets negatiefs verzinnen.
"Laat je huisdeur maar open staan, want als je deurslot stukgaat kom je er niet meer in!"  ;)

En die slijtage van HDD/SSD's?
Kun je dat onderbouwen met cijfers (niet zijnde n=1 of anekdotische bewijsvoering)?  ;)

Het lijkt alsof nogal wat mensen denken dat je veiliger af bent met een versleutelde map of usb-stick of home-partitie of zelfs een hele schijf
Korrekt; dat denk ik.
Een device kwijtraken door bv diefstal is niet grappig als de naarling overal bij kan incl je browser, wachtwoorden, email, kopieen van ID's etc.

Wel heb ik bewust de afweging gemaakt en rekening gehouden met jouw keerzijde: risico=kans x effect.
De kans van diefstal is laag, maar het effect hoog.
De kans van een SSD crash is laag en het effect is ook laag (regelmatig backuppen).

Re: Rohos "wachtwoord beschermde map of is er een Ubuntu equivalent
« Reactie #7 Gepost op: 2017/05/02, 23:32:13 »
Eigenlijk off-topic, want TS vraagt iets anders:
Denk ik toch niet, de OP vraagt naar een manier om een map/folder of schijf te versleutelen.

Dat is een oneigenlijk argument: zo kun je altijd wel iets negatiefs verzinnen. En die slijtage van HDD/SSD's? Kun je dat onderbouwen met cijfers (niet zijnde n=1 of anekdotische bewijsvoering)?
Onderbouwen is een groot woord. Een ander groot woord, of grote bewering, is dat harde schijven niet voor de eeuwigheid gemaakt zijn. Vroeg of laat gaat er een sector stuk (= niet meer leesbaar). Als dat een sector aan het begin van de schijf is, heb je een (behoorlijke) kans dat delen van de schijf niet meer leesbaar zullen zijn. Want de sectoren aan het begin zijn als het ware de menukaart: biefstukje pepersaus pagina 26, omeletje truffes p. 16.  :)

Het lijkt alsof nogal wat mensen denken dat je veiliger af bent met een versleutelde map of usb-stick of home-partitie of zelfs een hele schijf
Korrekt; dat denk ik. Een device kwijtraken door bv diefstal is niet grappig als de naarling overal bij kan incl je browser, wachtwoorden, email, kopieen van ID's etc.
Kwijtraken (door diefstal) kan inderdaad heel vervelend zijn. Maar als mijn harde schijf wordt gestolen, denk ik dat ze alleen toegang hebben tot mijn bladergeschiedenis en slechts een beperkt aantal wachtwoorden (zoals dit forum, of andere), niet mijn bank bijvoorbeeld. Email zal me worst zijn (dat kan voor anderen heel anders liggen natuurlijk) en kopieën van m'n ID's - ik weet niet wat je daarmee bedoelt.

In het kort. Ik probeer al een jaar of 10+ mensen te helpen met hun Linux-problemen en sinds een jaar of 10+ adviseer ik ook om vooral geen dingen te gaan versleutelen!

Aan het eind van de rit geldt dat een ieder doet wat zij of hij of neutraal wil!  ;)
« Laatst bewerkt op: 2017/05/02, 23:38:33 door Paul Matthijsse »