Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg  (gelezen 1129 keer)

Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Gepost op: 2016/04/24, 11:35:38 »
Hallo,

ik heb een hoop foto 's die op een dvd stonden in mapjes. Die heb ik op mijne laptop gezet. Er zitten er enkele die .jpeg zijn maar zowat alle foto 's zijn .tif. Ik wil ze terug op een dvd zetten zodat ze allemaal afgespeeld kunnen worden zonder dat ze in mappen zitten. De dvd speler speelt wel .jpeg af maar die .tif niet.

Weet iemand hoe ik die als .jpeg kan opslaan? Je kan wel een foto opendoen, dan Opslaan als en rechts onderaan een ander bestandsformaat kiezen zoals .jpeg, maar het zijn er een hele hoop, daar ben ik uren zoet mee.  Is er een gemakkelijkere oplossing?

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els

Offline Anco

  • Lid
Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/24, 11:55:34 »
Je zou kunnen kijken naar Phatch PHoto bATCH Processor. Of een andere batch programma.
http://askubuntu.com/questions/60401/batch-processing-tif-images-converting-tif-to-jpeg staat ook nog optie om via terminal te doen.
Linux user #485563

Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/24, 12:07:39 »
Kort en snel: open een terminal, navigeer naar je fotomap en typ:
for i in *.tif; do convert $i $i.jpg; done
Een bestandsnaam als foto.tif wordt foto.tif.jpg maar dat maakt voor jouw toepassing (diashow) niet uit.


Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/24, 12:09:18 »
Els,

Kopieer alle bestanden in een map.
Dubbele bestandnamen komen zo ook te voorschijn, deze kan je deze hernoemen.

Maak in deze map een tekst bestandje aan met de onderstaande inhoud.
Sla op als bv: Converteer.sh
#!/bin/bash

for FILE in *.tif
do
convert "$FILE" "$(basename "$FILE" .tif).jpeg"
done

rm *.tif

Open de terminal in deze folder, en voer uit:
sh Converteer.sh

Let wel op:
Linux is hoofdletter gevoelig.
Voor Linux zijn tif en TIF verschillende bestanden.
Blijkt na het uitvoeren nog TIF (of tiff / TIFF) over te zijn.
Pas het tekstbestandje en voer het nogmaals uit.
 
PS
Paul Matthijsse was mij voor en eenvoudiger.
Maar zet $i en $i,jpeg tussen aanhaaltekens -> "Si" en "Si.jpeg"
Mochten er bestandsnamen zijn met een spatie er in, van je op deze manier op.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/24, 12:12:47 door MauRice2 »
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Frederik

  • Gast
Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/24, 12:12:27 »
Wil je het nog gemakkelijker hebben: het programma Gwenview (software centrum) kan in één klap  (bulk) de inhoud van een map converteren naar een ander bestandsformaat en je kunt zelf bepalen waar ze terecht moeten komen.

Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/24, 12:16:24 »
Wil je het nog gemakkelijker hebben: het programma Gwenview (software centrum) kan in één klap  (bulk) de inhoud van een map converteren naar een ander bestandsformaat en je kunt zelf bepalen waar ze terecht moeten komen.

Als je graag ook een halve KDE installatie erbij wilt hebben, OK.
Gwenview is namelijk een KDE applicatie (Kubuntu).
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Frederik

  • Gast
Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/24, 12:20:52 »
  O0
« Laatst bewerkt op: 2016/04/24, 17:39:26 door Frederik »

Offline Ramana

  • Lid
Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #7 Gepost op: 2016/04/24, 12:22:22 »
Gaat ook snel met Darktable: alle tif-foto's selecteren en converteren naar jpeg.

@ Frederik:  vraagje: waar zit de bulkfuctie bij Gwenview? Ik zie hem bij mij niet zitten (is het soms een plugin?)

Frederik

  • Gast
Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #8 Gepost op: 2016/04/24, 12:24:03 »
Onder de knop Plugins en dan onderaan 'verwerking in bulk '.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #9 Gepost op: 2016/04/24, 12:37:45 »
Dank. Ik heb de plug-ins er nog niet inzitten.

Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #10 Gepost op: 2016/04/24, 12:42:38 »
Als je niet vies bent van onafhankelijke programma's .... XnConvert
Info:
http://www.xnview.com/en/xnconvert/
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline jan11000

  • Lid
Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #11 Gepost op: 2016/04/24, 13:41:57 »
Dat er kde bibliotheken geïnstalleerd wordt voor bepaalde software dat maakt niks uit, wat zijn jullie andere gebruikers bang aan het maken, van dat  mag niet, dit mag wel en je pc wordt niet langzamer hierdoor.
En wat je wel hebt is dat je meer software kunt installeren.

Je hebt ook nieuwe gebruikers, die gaan nu denken dat dit niet mag, en het mag juist wel, en alles werkt gewoon.

Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #12 Gepost op: 2016/04/24, 14:29:41 »
Dat er kde bibliotheken geïnstalleerd wordt voor bepaalde software dat maakt niks uit, wat zijn jullie andere gebruikers bang aan het maken, van dat  mag niet, dit mag wel en je pc wordt niet langzamer hierdoor.
En wat je wel hebt is dat je meer software kunt installeren.

Je hebt ook nieuwe gebruikers, die gaan nu denken dat dit niet mag, en het mag juist wel, en alles werkt gewoon.
Jan,

Het was niet mijn bedoeling om gebruikers bang te maken.
Wat u beschrijf klopt, het neemt alleen plaats in op uw HD.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #13 Gepost op: 2016/04/24, 17:32:33 »
Als je graag ook een halve KDE installatie erbij wilt hebben, OK.
Gwenview is namelijk een KDE applicatie (Kubuntu).
Ik weet niet hoe het met GwenView zit, maar Digikam is zo goed als losgemaakt van KDE. Je kunt dat nu installeren zonder dat je om de dag 500MB KDE-updates moet installeren, zoals inderdaad eerder het geval was.

Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #14 Gepost op: 2016/04/24, 17:36:59 »
Maar zet $i en $i,jpeg tussen aanhaaltekens -> "Si" en "Si.jpeg"
Mochten er bestandsnamen zijn met een spatie er in, van je op deze manier op.
Prima toevoeging waar ik zelf niet aan denk omdat mijn bestandsnamen altijd punten ipv. spaties bevatten!
En die basename is inderdaad een handige aanvulling, maar ik zei niets voor niets "even kort en snel"! ;-)


Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #15 Gepost op: 2016/04/24, 17:54:41 »
Maar zet $i en $i,jpeg tussen aanhaaltekens -> "Si" en "Si.jpeg"
Mochten er bestandsnamen zijn met een spatie er in, van je op deze manier op.
Prima toevoeging waar ik zelf niet aan denk omdat mijn bestandsnamen altijd punten ipv. spaties bevatten!
En die basename is inderdaad een handige aanvulling, maar ik zei niets voor niets "even kort en snel"! ;-)
Paul,

Ik spreek van uit ervaring op mijn werk (Windows).
Waar mijn mede colega's het prachtig vinden om bestandsnamen te gebruiken met een spatie erin te zetten.
En nog leuker wordt het als ze van die leestekens gebruiken -> äëéèö

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #16 Gepost op: 2016/04/24, 22:52:03 »
Ja mijn dochter vindt dat ook erg cool, bestandnamen als justinbiebie4ever!!!!wow##&@@@!!!~~~~~^^
Dat kan ooit eens probleempjes geven...  :)

Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #17 Gepost op: 2016/04/25, 09:11:12 »
Wil je het nog gemakkelijker hebben: het programma Gwenview (software centrum) kan in één klap  (bulk) de inhoud van een map converteren naar een ander bestandsformaat en je kunt zelf bepalen waar ze terecht moeten komen.

Gimp ook, met een plugin. En dan kun je nog véél meer bewerkingen in (dezelfde) batch uitvoeren (bijvoorbeeld compressie, afmetingen).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #18 Gepost op: 2016/04/25, 11:30:42 »
Kort en snel: open een terminal, navigeer naar je fotomap en typ:
for i in *.tif; do convert $i $i.jpg; done
Een bestandsnaam als foto.tif wordt foto.tif.jpg maar dat maakt voor jouw toepassing (diashow) niet uit.


Hallo,

bedankt voor uw uitleg, maar hoe navigeer je in de terminal naar een map? Ik ken daar helemaal niks van dus geraak hier niet mee verder. Ik ken maar een heel klein beetje van met de terminal werken.

Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #19 Gepost op: 2016/04/25, 11:31:40 »
Wil je het nog gemakkelijker hebben: het programma Gwenview (software centrum) kan in één klap  (bulk) de inhoud van een map converteren naar een ander bestandsformaat en je kunt zelf bepalen waar ze terecht moeten komen.

Gimp ook, met een plugin. En dan kun je nog véél meer bewerkingen in (dezelfde) batch uitvoeren (bijvoorbeeld compressie, afmetingen).

Ik heb Gwenview geprobeerd maar dat werkte niet, bij die plugins stond iets om op te klikken, dan heeft hij vanalles geïnstalleerd maar dat van bulk stond lichtgrijs en kon ik niet aanduiden.

Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #20 Gepost op: 2016/04/25, 11:36:01 »
Gaat ook snel met Darktable: alle tif-foto's selecteren en converteren naar jpeg.

@ Frederik:  vraagje: waar zit de bulkfuctie bij Gwenview? Ik zie hem bij mij niet zitten (is het soms een plugin?)


Met Darktable is het gelukt om de bestanden naar .jpeg te krijgen, op een dvd te zetten en af te spelen.

2 kleine probleempjes: Darktable verandert de bestandsnamen naar img.001, img.002... terwijl er allemaal in de originele bestanden bij stond wie er op de foto stond.

Ook zijn veel foto 's zo klein dat je amper ziet wat er op staat.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #21 Gepost op: 2016/04/25, 11:37:26 »
bedankt voor uw uitleg, maar hoe navigeer je in de terminal naar een map? Ik ken daar helemaal niks van dus geraak hier niet mee verder. Ik ken maar een heel klein beetje van met de terminal werken.
Je moet eens een uurtje een goede website lezen over de beginselen van het werken in een terminal. Het commando "cd" (current directory) laat je veranderen van folder. Geef je cd in zonder meer, dan ga je naar je home folder. Als in je folder een folder "Pictures" aanwezig is, dan kan je daar naartoe met het commando "cd Pictures". Je kan van overal direct naar die folder door de volledige padnaam in te geven: "cd /home/$USER/Pictures". Vergang $USER door je login, maar je kan het ook laten staan: $USER is een variabele die je gebruikersnaam bevat. Die zal automatisch ingevuld worden door het systeem. Probeer maar eens "echo $USER" of "echo Ik ben gebruiker $USER".

Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #22 Gepost op: 2016/04/25, 11:48:17 »
Dat uitzoeken zal voor een andere keer zijn, ik erger me al helemaal blauw aan een commando ingeven in de terminal om naar die map te geraken waar de foto 's in staan. Een stuk of 20 commendo 's geprobeerd en telkens "bestand of map bestaat niet".

Ik ben een echte beginner en dus knoeier met de terminal, ik ken er zo goed als niks van en geraak meestal hopeloos de weg kwijt na enkele zinnen lezen als het niet stap voor stap uitgelegd word.

Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #23 Gepost op: 2016/04/25, 11:55:05 »
Gimp heb ik geïnstalleerd en bekeken maar geraak helemaal niet wijs uit om die bestanden als .jpeg op te slaan.

Ik ben echt een beginner en prutser met commando 's en ingewikkelde instellingen bij programma 's.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Fotobestanden omzetten van.tif naar.jpeg
« Reactie #24 Gepost op: 2016/04/25, 13:01:12 »
Dat uitzoeken zal voor een andere keer zijn, ik erger me al helemaal blauw aan een commando ingeven in de terminal om naar die map te geraken waar de foto 's in staan. Een stuk of 20 commendo 's geprobeerd en telkens "bestand of map bestaat niet".

Ik ben een echte beginner en dus knoeier met de terminal, ik ken er zo goed als niks van en geraak meestal hopeloos de weg kwijt na enkele zinnen lezen als het niet stap voor stap uitgelegd word.
Je opent in standaard Ubuntu heel gemakkelijk de terminal in een folder waar de bestanden zich bevinden. Ga met bestandsbeheer in die folder, rechtsklik op een lege plek in de bestandenlijst en kies "open in terminal".

Kopieer en plak in de terminal die opent, het commando:
for i in *.tif; do convert "$i" "$i.jpg"; done

Klaar. Nieuwe bestanden hebben dezelfde naam, maar .jpg op het einde.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/25, 13:02:53 door vanadium »