Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 100% Noob vragen over installatieproblemen  (gelezen 1849 keer)

Slash24

  • Gast
100% Noob vragen over installatieproblemen
« Gepost op: 2006/11/10, 11:00:41 »
Gisteren aan het stoeien geweest met de installatie van Ubuntu en helaas veel problemen gehad.

Poging 1: Efty (6.10) CD geprobeerd te booten en deze kwam niet door de boot heen: aan het einde alleen een horizontale streep op het scherm en de boot liep vast. Ik las op het forum dat er meer mensen waren met dit probleem en dat het gebruik van dapper (6.06) bij veel mensen hielp.

Poging 2: Dapper (6.06) CD geprobeerd te booten en deze gaf een probleem met mijn videokaart (Radeon X850XT PE)

Poging 3: Dapper CD wederom geboot en gekozen voor de optie: Safe VGA (of zoiets) Resultaat: CD boot gelukt.
Vanaf dit moment had ik een werkende LIVE CD Ubuntu desktop waarvan ik ook de browser kon gebruiken, ik kon browsen en dus werkte mijn netwerkkaart gewoon. Ik dacht: nu klik ik op install en na installatie kan ik beginnen met de configuratie van mijn overige randapparatuur (videokaart e.d.) maar helaas; na installatie kwam de Ubuntu desktop netjes op en had ik GEEN werkende netwerkkaart. Ook lijken inderdaad mijn video drivers niet goed omdat ik als maximale resolutie 1024 x 768 kan instellen.

Is het niet vreemd dat met de live cd de netwerkkaart wel blijkt te werken en na installatie niet? Hoe kan ik hier iets aan doen?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
100% Noob vragen over installatieproblemen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/10, 11:45:59 »
Voor de video driver zul je de ATI driver moeten installeren, maar daar heb je natuurlijk internetverbinding voor nodig. Ik zit nu op een Windows-pc (dus weet niet alles zo uit mijn hoofd)maar kun je eens kijken in systeem -> voorkeuren (of beheer) -> netwerk of je internethardware herkend word.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Slash24

  • Gast
100% Noob vragen over installatieproblemen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/14, 13:39:45 »
Ik ben intussen al weer een paar stappen verder: Videokaart werkt nu netjes op 1280x1024 en ik kan met een OMWEG verbinding maken met inet.
Ik moet helaas na iedere restart van Ubuntu eerst mijn netwerkkaart (onboard Nvidia Nforce 4) disablen en daarna weer enablen om hem werkend te krijgen. Op zich niet echt veel werk, maar ik zou graag een structurele oplossing vinden voor dit probleem. Iemand een idee of het een bekend probleem is en hoe ik het kan verhelpen?

NetGuardian

  • Gast
100% Noob vragen over installatieproblemen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/14, 18:24:42 »
Hoe heb je dat gedaan met de resolutie?
Ik heb zelf een ATI video kaart, en deze wil ook niet hoger dan 1024 x 768, de ATI driver werkt niet dus ik zit vast aan de vesa driver.

NetGuardian

Slash24

  • Gast
100% Noob vragen over installatieproblemen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/15, 11:58:23 »
Citaat van: NetGuardian
Hoe heb je dat gedaan met de resolutie?
Ik heb zelf een ATI video kaart, en deze wil ook niet hoger dan 1024 x 768, de ATI driver werkt niet dus ik zit vast aan de vesa driver.

NetGuardian
Ik heb gewoon de nieuwste drivers gedownload van de Ati (of moet ik tegenwoordig AMD zeggen?) site en deze geinstalleerd. Daarna aticonfig gedraaid en dan krijg je een aantal regels uitleg over commando's. 1 van de regels uitleg heeft te maken met de resolutie. Als je gewoon even leest en uitvoert wat er in de voorbeeld commando's staat kun je hogere resoluties selecteren.

Sorry voor de beknopte uitleg, ik ben nu op mijn werk en kan dus niet bij mijn Ubuntu machine thuis. Als je meer info nodig hebt kan ik je die waarschijnlijk vanavond als ik thuis ben wel volledig geven.

Slash24

  • Gast
100% Noob vragen over installatieproblemen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/16, 08:56:00 »
Update: helaas lijkt het er nog steeds op dat niet alles is zoals het zou moeten zijn. Ik heb gisteren een Linux based 3D game geprobeerd te starten en dat wilde niet lukken in eerste instantie. Toen ik in de terminal de error messages zag kon ik daar uit opmaken dat de driver die nu gebruikt wordt geen 3D support. (mesa driver of zoiets.) Als ik de game vanuit de terminal start met de commando's om software rendering te forcen start de game wel, maar heeft ie er ERRUG veel moeite mee.

Het is natuurlijk zowieso wenselijk om een driver te hebben die wel hardware 3D support levert. Iemand een idee?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
100% Noob vragen over installatieproblemen
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/16, 10:19:36 »
Zonder de ATI driver zal je inderdaad geen 3D kunnen gebruiken.
Kijk ff hier hoe je dat doet:
Citaat
corvus_corax schreef:
De open-ATI driver, die meestal standaard herkent wordt na installatie draait ook 3D!
Althans bij mij thuis en ik heb een Radeon 9250.
Maar voor de fglrx(commerci
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"