Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe zelf geïnstalleerd programma op te starten (Synology Assistant)?  (gelezen 3874 keer)

Offline dvenema

  • Lid
Ik heb onlangs een Synology NAS gekocht en daarvoor bleek Linux installatiesoftware te bestaan. Da's mooi want ik dacht 'dat wordt weer de aloude Windows-route bewandelen om de boel aan de praat te krijgen onder mijn Ubuntu 12.04 installatie'. Maar dat viel dus positief uit!

Enfin, de software geïnstalleerd en je kon kiezen in welke map. Ik koos voor /usr/local/bin. De installatie maakt dan automatisch daarbinnen een submap ´SynologyAssistant' aan.
Maar hoe dan verder.........

In de submap stond een shellscript 'SynologyAssistant´. Als ik hierop dubbelklik krijg ik een popup met de bekende vragen of ik het wil uitvoeren in een terminalvenster, weergeven, annuleren of uitvoeren. Als ik kies voor uitvoeren dan pas start het programma op.
De rechten van het shellscript via rechtermuisknop Eigenschappen geven aan dat alleen root alle rechten heeft en bij 'Anderen'  is ´Alleen lezen' toegestaan.

Wat ik wil is een shortcut op mijn bureaublad of in de Unity-launcher naar het programma dat het dan ook meteen opstart dus zonder tussenkomst van die popup. Het zou ook te vinden moeten zijn via de Dash-knop in de Launcher.

Hoe doe ik dat?

De betreffende software is hier te downloaden:
http://www.synology.com/support/download.php?lang=nld&b=1%20bays&m=DS112j (helemaal onderaan de pagina de links naar de Linux-clients)
Als je het installatiebestand uitpakt, zit er wel een bestand 'HowToInstallAssistant.txt' bij, maar daarmee kan ik onvoldoende uit de voeten.

Re: Hoe zelf geïnstalleerd programma op te starten (Synology Assistant)?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/21, 17:10:53 »
De map die jij hebt gekozen,  /usr/local/bin, maakt deel uit van het systeem. De rechten kan je alleen wijzigen als root.
Open een terminal en type daar gksudo nautilus en geef een ENTER, nu je wachtwoord invullen en geef een ENTER.
Nu opent nautilus in de rootmode, dus pas op als je wat veranderd. Navigeer nu naar de map  /usr/local/bin en wijzig de rechten van het bestand. Hierna klik je nogmaals met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Verwijzing maken nu krijg je een verwijzing bij die je bijv. op je bureau blad kan plaatsen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline kuifje09

  • Lid
Re: Hoe zelf geïnstalleerd programma op te starten (Synology Assistant)?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/21, 19:35:41 »
Als ik het goed begrijp is het management software voor de NAS. Die wil je denk ik toch alleen maar als root uitvoeren.
Desnoods via sudo.  Misschien heb ik het mis, maar ik zie niet zoveel documentatie over die nas op die site.

Offline dvenema

  • Lid
Re: Hoe zelf geïnstalleerd programma op te starten (Synology Assistant)?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/22, 07:55:28 »
Bedankt voor de reacties. Zal deze software idd niet heel veel meer gebruiken omdat er na een eenmalige installatie via de clientsoftware ook een webinterface beschikbaar is geworden.

Toch geprobeerd om de rechten van de file anders te zetten maar er blijft maar een popup komen of je wilt uitvoeren in terminal e.d.
Ik heb ook de boel geïnstalleerd in een eigen map onder mijn Home-directory. De rechten zijn dan idd van mijzelf geworden i.p.v. root, echter de popup verschijnt dan ook nog steeds.

Ik vraag me in het algemeen af of dat komt doordat je een shellscript opstart. Als het een rechtstreekse executable was, bijv. zoals bij Windows een 'exe' file, zou je dan geen popup meer krijgen? Als je andere programma's opstart op Ubuntu zoals bijv. LibreOffice krijg je toch eerst geen popup?

Offline kuifje09

  • Lid
Re: Hoe zelf geïnstalleerd programma op te starten (Synology Assistant)?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/23, 23:35:19 »
"Als je er op klikt" klink t alsof je het starten wil vanuit een filemanager en het is kennelijk een script.
Het klopt dan wel dat gevraagd wordt of het in een terminal moet worden gestart. Wellicht start het script weer een gui op. Als dat zo is kan je in het script kijken wat er gebeurd en wellicht een direct kommando van maken.

Re: Hoe zelf geïnstalleerd programma op te starten (Synology Assistant)?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/24, 18:01:16 »
Eerst moet je de zip uitpakken, dan krijg je een map linux, daarbinnen staat het bestand install.sh, daar klik je op en kies dan voor uitvoeren in een terminal. Daar moet je een paar vragen beantwoorden. Als het installatie proces gebeurt is maak je een starter aan met de opdracht /het pad waar de map linux staat bij mij /home/gijs/Downloads /linux/SynologyAssistant/SynologyAssistant als je nu er op klikt krijg je de assistent.
Zie plaatje: Ik heb geen NAS dus die zie je niet bij mij, zou bij jou dus zichtbaar moeten zijn.



In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline dvenema

  • Lid
Re: Hoe zelf geïnstalleerd programma op te starten (Synology Assistant)?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/26, 16:12:56 »
Bedankt voor je uitleg! Dit werkt idd meteen. Ik denk dat ik in mijn eerste poging het te ingewikkeld voor mezelf had gemaakt.

Wat ik wel onhandig vind is dat je in Ubuntu tegenwoordig standaard geen starters meer kunt aanmaken. Tenminste dat heb ik her en der gelezen. Ik gebruik daarvoor nu het commando door eerst op ALT+F2 te klikken (opdracht uitvoeren):

gnome-desktop-item-edit ~/Bureaublad/ --create-new
« Laatst bewerkt op: 2013/04/26, 16:28:00 door dvenema »