Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Muis enkelklik maken  (gelezen 1217 keer)

Offline Jos

  • Lid
Muis enkelklik maken
« Gepost op: 2017/07/09, 12:34:06 »
Ik draai Xubuntu (laatste versie)
In bestandsbeheerder Thunar heb ik de muis enkelklik gemaakt zodat ik niet steeds 2x hoef te klikken om een map of bestand te openen. Hoe bewerkstellig ik dat voor Bestandsbeheerder?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Muis enkelklik maken
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/09, 12:42:19 »
Hoi Jos,

In Xubuntu is Thunar de bestandsbeheerder. Hoe bedoel je je vraag dan? Die is nu toch opgelost?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Jos

  • Lid
Re: Muis enkelklik maken
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/09, 12:45:09 »
Als ik me goed herinner was na het installeren van Xubuntu Bestandsbeheerder de bestandsbeheerder en heb ik Thunar later toegevoegd. Ik kan natuurlijk Bestandsbeheerder vergeten maar ben nu toch benieuwd naar het antwoord op mijn vraag.

PS  Bovendien vind ik het nadeel van Bestandsbeheerder dat die niet als root start en heb ik nog niet gevonden hoe ik dat kan oplossen.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/09, 12:58:52 door Jos »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Muis enkelklik maken
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/09, 13:26:45 »
Hoi Jos,

Als je op Bestandsbeheerder in het menu van Xubuntu klikt start je Thunar op. Die naam Bestandsbeheerder is puur gekozen om geen verwarring te scheppen. Als je daar Thunar zou gebruiken snappen veel mensen het niet meer, maar in dit geval is het net andersom.

Hierbij een schermafbeelding van de Menubewerker, waar je dit in terug vindt.

Thunar kan je prima als root starten met gksudo thunar, maar dat ga je begrijpelijkerwijs voor gebruikers niet standaard instellen.

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2017/07/09, 13:28:46 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Jos

  • Lid
Re: Muis enkelklik maken
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/09, 14:39:56 »
Hoi Just,

Even een beetje opbouwende kritiek voor de makers van Xubuntu, maar daar heb jij waarschijnlijk niets aan :-)
Ik mis bij Linux weleens vaker in een scherm wie er tot me 'spreekt'. Voor mij zou het duidelijker zijn als er bovenin het scherm zou staan: Thunar bestandsbeheerder. Ik denk maar zo, de pc is ook voor domme mensen gemaakt ;-)

Groet,
Jos

Offline Jos

  • Lid
Re: Muis enkelklik maken
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/09, 14:48:23 »
[moderator, mag ik even off tipic omdat Just een Xubuntu erpert is?]

Just,

Hoe plaats ik met Xubuntu op de eenvoudigste manier in het forum een schermafdruk?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Muis enkelklik maken
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/09, 16:14:38 »
Hoi Jos,

Dat wordt wel vaker gevraagd. Er zijn twee wegen:

1: Hou het klein.

Je bent gebonden aan maximaal 150 KB. Dat is niet zoveel. Daarom pakte ik hier alleen dat stukje venster van de menubewerker waar je het verband kan zien tussen "Bestandsbeheerder" en Thunar.  Dat kwam uit op 80 KB, prima dus. Gebruik de Prntscrn toets of een programmaatje als Shutter. Daar kan je gemakkelijk pijltjes er bij plaatsen of omcirkelen zoals ik hier ook deed.

2: Groter of vaker.

Gebruik een site als bijvoorbeeld https://imgur.com/. Daar kan je een grote afbeelding uploaden en je krijg dan een reeks kant en klare codes. Met de BBcode kan je je foto dan hier in je bericht opnemen. Ons forum werkt met die BBcode.

Deze code bijvoorbeeld:
[img]http://i.imgur.com/5UZWuPdl.png[/img]
en dan komt er dan zo uit te zien:



Die is wel een beetje klein voor de leesbaarheid. Ik koos de large thumbnail. Laat ik eens de huge thumbnail eens proberen:



Je kan ook het origineel kiezen:



Tja, die past nét niet op het forumscherm, maar wel lekker leesbaar!

Er zijn meer sites dan imgur, hoor. Imageshack onder andere geloof ik. Er was er recent eentje die plots veel geld ging vragen voor zijn links.

Helder?

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2017/07/09, 16:17:38 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Jos

  • Lid
Re: Muis enkelklik maken
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/09, 16:46:50 »
Je hebt een paar mooie oplossingen gedemonstreerd. Toen ik nog niet wist dat het zo kon had ik een manier m.b.v. Dropboxs bedacht die ik tot nu toe op dit forum gebruikte. Die eenvoudige werkwijze bevalt mij ook wel. Ach ja, verschillende wegen naar Rome he...

(Geschreven en gepost op een tablet in de tuin onder de parasol)

« Laatst bewerkt op: 2017/07/09, 17:17:54 door Jos »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Muis enkelklik maken
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/09, 18:35:30 »
Hallo Jos,

Die tablets zijn ideaal. Mijn hoop op een Linux tablet is helaas wat verdampt, maar wie weet wat de toekomst nog mag brengen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021