Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows snelkoppeling verwijderen  (gelezen 1179 keer)

Offline Dump

  • Lid
Re: Windows snelkoppeling verwijderen
« Reactie #25 Gepost op: 2015/09/24, 19:55:53 »
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sda5 during installation
UUID=ef311e37-51d0-4f02-b2d3-f74f4a98b861 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda6 during installation
UUID=4c16f883-b2fb-4c3a-abba-aeb63e3c8758 none            swap    sw              0       0
# Eerste Windowspartitie
/dev/sda1    /media/win7-1    ntfs    uid=1000,gid=1000,dmask=027,fmask=137    0    2
#
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Dump

  • Lid
Re: Windows snelkoppeling verwijderen
« Reactie #26 Gepost op: 2015/09/24, 20:07:16 »
Hoi vanadium.

Ik heb moeite met het kopiëren en plakken vanuit leafpad.
Standaard komen de laatste 2 regels er niet op.
Ik heb wel degelijk gisteren een # achter de laatste regel --- op de nieuwe regel ---  aan het begin gezet --- .

Je ziet de laatste regel nu niet vertoond ---
maar bij "citaat" wordt de  --- # --- dan weer wel weergegeven?
Ik snap het niet.Ik heb een printscreen gemaakt en die is weer te groot en moet verkleind worden wat niet lekker gaat.
Ik ga dit eerst is even oplossen want het kost me onderhand meer tijd om te reageren dan om je opdracht uit te voeren. haha.
En jij gaat er een verkeerd beeld door krijgen.

Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Dump

  • Lid
Re: Windows snelkoppeling verwijderen
« Reactie #27 Gepost op: 2015/09/24, 20:36:09 »
Nu dan. Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Windows snelkoppeling verwijderen
« Reactie #28 Gepost op: 2015/09/24, 21:01:22 »
Dag Dump

Wat staat die "{quote Author=Dump...]" daar toe doen, op de lijn vóór de #?? Haal dat er nu toch snel eens uit.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/25, 17:53:18 door vanadium »

Offline Dump

  • Lid
Re: Windows snelkoppeling verwijderen
« Reactie #29 Gepost op: 2015/09/24, 21:32:10 »
 Hoi Vanadium

Excuus voor de onduidelijke antwoorden. Ik heb steeds problemen gehad met het knippen en plakken en met het posten van de tekst. Daardoor kwam vaak de geposte tekst niet in zijn geheel op het forum in beeld. Steeds maar weer de laatste twee regels werden verminkt. Tot zover deze ongein.

De huidige situatie is nu dat de post van --- Reactie #27 Gepost op: Vandaag om 20:36:09 » --- de juiste is.
En wel na de opdracht --- gksudo leafpad /etc/fstab ---

Ik hoop dat je me nog niet zat bent.

Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Windows snelkoppeling verwijderen
« Reactie #30 Gepost op: 2015/09/25, 13:50:15 »
Ik heb steeds problemen gehad met het knippen en plakken en met het posten van de tekst. Daardoor kwam vaak de geposte tekst niet in zijn geheel op het forum in beeld.

Houd Ctrl+a ingedrukt en je hebt de complete tekst in fstab geselecteerd. ;) Daarna Ctrl+c om je selectie te kopiëren en hier in je bericht Ctrl+v om te plakken. En klaar is Dump.;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Windows snelkoppeling verwijderen
« Reactie #31 Gepost op: 2015/09/25, 17:52:25 »
De huidige situatie is nu dat de post van --- Reactie #27 Gepost op: Vandaag om 20:36:09 » --- de juiste is.
En wel na de opdracht --- gksudo leafpad /etc/fstab ---
Ik merk nu dat mijn post niet duidelijk was: ik had het daar over de voorlaatste regel: "[quote author=dump..." die je op mysterieuze wijze in je /etc/fstab hebt geplakt, maar daar helemaal niet thuishoort. Haal die regel weg. Wellicht zal het daarna goed werken.

Offline Dump

  • Lid
Re: Windows snelkoppeling verwijderen
« Reactie #32 Gepost op: 2015/09/25, 19:41:52 »
Bedankt, Mikkel.
Nu gaat het wel goed.

Vanadium.
Nadat ik de hele regel weggehaald heb komt die Author melding niet meer voor in de opstart.. Alleen nog maar die van de eerste windows partitie.

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sda5 during installation
UUID=ef311e37-51d0-4f02-b2d3-f74f4a98b861 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda6 during installation
UUID=4c16f883-b2fb-4c3a-abba-aeb63e3c8758 none            swap    sw              0       0
# Eerste Windowspartitie
/dev/sda1    /media/win7-1    ntfs    uid=1000,gid=1000,dmask=027,fmask=137    0    2

Daarna twijfelde ik nog of het --- # --- teken nog geplaatst moest worden dus beide opties nog uitgevoerd om te kijken of ik van die melding af kwam. Maar de melding van "eerste windows partitie niet aangekoppeld" en dat ik --- S --- moet indrukken om verder op te kunnen starten blijft in beide gevallen.

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sda5 during installation
UUID=ef311e37-51d0-4f02-b2d3-f74f4a98b861 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda6 during installation
UUID=4c16f883-b2fb-4c3a-abba-aeb63e3c8758 none            swap    sw              0       0
# Eerste Windowspartitie
/dev/sda1    /media/win7-1    ntfs    uid=1000,gid=1000,dmask=027,fmask=137    0    2
#

Op dit moment staat die --- # --- dus nog steeds achter de fstab aan het einde.

Nou ja. Een melding is weer weg.

Ja. Ik durf het haast niet te zeggen maar hoe nu verder met die malle schijf die ooit wel automatisch aangekoppeld was.

Gr. Dump.

Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Windows snelkoppeling verwijderen
« Reactie #33 Gepost op: 2015/09/26, 09:05:28 »
Jou fstab is nu wellicht juist. Het probleem van het volume dat niet "klaar" is, ligt elders.

Laten we eerst eens proberen de verwijzing "/dev/sda1" te vervangen door de UUID-verwijzing. Open opnieuw fstab en vervang (zorgvuldig) de lijn van je sda1 partitie door een lijn waarin de verwijzing met UUID gebeurt. Dus, vervang:
/dev/sda1    /media/win7-1    ntfs    uid=1000,gid=1000,dmask=027,fmask=137    0    2
door
UUID="68CB952C790928FD"    /media/win7-1    ntfs    uid=1000,gid=1000,dmask=027,fmask=137    0    2

Herstart nu eens: is de foutmelding van de schijf die niet klaar is weg? (Ik vermoed eerlijk gezegd van niet, maar je weet nooit, en aankoppelen via UUID is tegenwoordig beter). (ps: de uuid van jou partitie heb ik gehaald uit je Reacgtie #11, de uitvoer van het commando "sudo blkid").

Indien niet, dan proberen we nog iets anders: vervang de "2" op het einde eens door "0".

Dat zou wel eens de reden kunnen zijn. "2" geeft aan dat de schijf gecontroleerd moet worden. Als ntfsfix niet geïnstalleerd is, dan lukt dit niet en mogelijk triggert dat dan de fout. We zetten de schijfcontrole af door die laatste 2 te vervangen door 0, zo dus:
UUID="68CB952C790928FD"    /media/win7-1    ntfs    uid=1000,gid=1000,dmask=027,fmask=137    0    0

Lukt het zo nog niet, dan heb ik nog een laatste truck waarbij we de schijf pas later tijdens opstart aankoppelen (maar ik heb een zekere verwachting dat die laatste ingreep het zal doen).

Offline Dump

  • Lid
Re: Windows snelkoppeling verwijderen
« Reactie #34 Gepost op: 2015/09/26, 15:02:36 »
Hoi Vanadium.
Klasse.

Door de regel
--- /dev/sda1    /media/win7-1    ntfs    uid=1000,gid=1000,dmask=027,fmask=137    0    2 ---
te vervangen voor de volgende
--- UUID="68CB952C790928FD"    /media/win7-1    ntfs    uid=1000,gid=1000,dmask=027,fmask=137    0    2 ---
lijkt het probleem nu opgelost.

Met het afsluiten kwam er wel een zeer afwijkend "protest". Ik zou niet mogen afsluiten (geen rechten) zonder mijn ww in te voeren. Wat ik overigens niet heb gedaan. Zonder ging het ook. Bij het opstarten moest hij nog even iets langer denken dan voorheen maar nu gaat hij zonder morren verder.

Ik neem mijn petje af voor jou/jullie. Zoveel geduld en zoveel opties om te helpen met een probleem. Je moet het maar kunnen.

Hartelijk dank voor alle moeite. Hopelijk komt de melding niet meer terug.

Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Windows snelkoppeling verwijderen
« Reactie #35 Gepost op: 2015/09/26, 19:14:40 »
Mooi dat het opgelost is. Ik had eerlijk niet gedacht dat de apparaatverwijzing /dev/sda1 hier het probleem zou geweest zijn, maar blijkbaar wel. Dit is de "oude" manier van verwijzen. Tegenwoordig wordt met UUID gewerkt, omdat het met de hedendaagse apparatuur niet meer zeker is dat de apparaatsnaamtoewijzing steeds dezelfde blijft.

Offline Dump

  • Lid
Re: Windows snelkoppeling verwijderen
« Reactie #36 Gepost op: 2015/09/26, 21:59:37 »
Nou, ik ben blij met jou/jullie.
Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.