Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Probleem bij het veranderen van themes in Cinnamon.  (gelezen 1785 keer)

Offline Jero

  • Lid
Hallo allemaal,

ik ben nieuw op het forum en was altijd trouw windows gebruiker maar was zo nieuwschierig naar Ubuntu en vondt het idee zo mooi dat het allemaal open source is en met een informatierijke gemeenschap is dat toch wel ff aantrekkelijker dan de talloze problemen die ik in win7 heb ondervonden waar in forums niets over te vinden was.
Ik ben dus ook nieuw op Cinnamon en het hele Ubuntu gebeuren en tot nu toe bevalt het me prima ondanks de probleempjes waar ik tegenaan ben gelopen en op heb kunnen lossen dankzij de ontzettend hulpvolle fora :D

Maar nu is er het volgende probleem opgedoken, ik heb Cinnamon ge-installeerd en de interface ziet er prachtig uit en bevalt me beter dan de Unity interface, nu kan ik bij de Cinnamon instellingen het thema veranderen, als ik meerdere thema´s wil toevoegen dan word ik in de instellingen door verwezen naar een website waar ik thema´s kan downloaden, nu leek mij de logische manier van installeren gewoon de gedownloade thema map met alle bestanden verplaatsen naar ´bestandssysteem/usr/share/themes´, alleen word de toegang mij geweigerd als ik dit probeer, ik krijg een windowtje die me het volgende voor schoteld:

Er is een fout opgetreden tijdens het verplaatsten van het bestand naar /usr/share/themes.
(Meer details weergeven) Fout bij het verplaatsen van bestand: Toegang geweigerd.

Ik heb al wat opgezocht en heb niet meer gevonden dan het feit dat je in Ubuntu standaard niet volledige rechten hebt om dit soort handelingen uit te voeren, ook heb ik nog geen oplossing kunnen vinden om mijzelf toegang te verlenen voor het plaatsen van thema mappen.

BTW sorry als dit in het verkeerde deel van het forum geplaatst is, ik wist niet waar ik het anders moest plaatsen en ik heb wél gezocht maar geen topic gevonden waarin dit probleem werd behandeld dus ben ik er zelf een gestart zoals je al hebt gemerkt ;P.

Ik hoop dat iemand mij met dit probleem kan helpen, bij voorbaat bedankt  8-).
« Laatst bewerkt op: 2012/02/14, 11:06:22 door Jero »
Freedom... linux...

Re: Probleem bij het veranderen van themes in Cinnamon.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/10, 20:41:50 »
Hallo en welkom  :)

Inderdaad heb je dan administrator/root rechten nodig. Om applicaties uit te voeren als root type je sudo voor de applicatienaam.

Type in de terminal

sudo nautilus

Hij zal dan vragen om je wachtwoord, die kan je invullen en dan op enter drukken. Het is normaal dat je je wachtwoord niet ziet ook geen sterretjes.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Jero

  • Lid
Re: Probleem bij het veranderen van themes in Cinnamon.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/10, 20:59:14 »
Ok, bedankt voor je antwoord ik heb de thema mapjes nu in de theme´s map kunnen zetten ^^ maar als ik vervolgens bij Cinnamon instellingen bij thema veranderen kijk staat hij nog niet in het rijtje aangegeven :S Moet ik opnieuw opstarten zodat hij het dan ziet of is er iets anders niet goed?
Freedom... linux...

Re: Probleem bij het veranderen van themes in Cinnamon.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/10, 21:41:58 »
Probeer de Themes anders een in je home directory te zetten in .themes Dus /home/username/.themes

Je themes zijn dan meteen zichtbaar in het cinnamon configuratie scherm. Eventueel nadeel zou kunnen zijn dat je themes niet voor iedere gebruiker zichtbaar zijn,maar als je de enige bent.

Re: Probleem bij het veranderen van themes in Cinnamon.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/10, 21:50:29 »
Nog even een aanvulling. De mapjes met een . ervoor zijn onzichtbaar standaard, om ze zichtbaar te maken moet je Ctrl + H indrukken ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Jero

  • Lid
Re: Probleem bij het veranderen van themes in Cinnamon.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/11, 01:52:39 »
Ok stolman ik zal het op die manier proberen, klinkt eigelijk best logisch nu ik het lees xD, en fijn dat je me dat ff zegt lord4163, is dat in ieder geval ook alvast opgelost mogt het ooit een probleem worden :p.
Freedom... linux...

Offline Jero

  • Lid
Re: Probleem bij het veranderen van themes in Cinnamon.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/11, 13:27:55 »
Ik heb gojuist gezocht naar de theme´s map in het directory die stolman me gaf, heb wel een hoop verborgen mappen gevonden en ook een verborgen Cinnamon map, maar er was geen theme´s map, wel een applets map en een extensions map en nog een xml bestandje genaamd application_state, maar verder nergens een theme´s map te bekennen.

Die theme´s map moet toch ergens staan, want bij de theme´s selectie staat het standaard Cinnamon theme er wel en dat theme moet ook ergens zijn, maar waar??
Freedom... linux...

Re: Probleem bij het veranderen van themes in Cinnamon.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/11, 15:03:16 »
Probeer anders in een terminalvenster de map aan te maken (mkdir .themes) en dan de themes erin te zetten?

Re: Probleem bij het veranderen van themes in Cinnamon.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/11, 18:49:36 »
Exact, deze map moet je nog aanmaken als hij er niet staat. En dat hoef je niet in de terminal te doen, gewoon rechtermuisknop> nieuwe map.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Jero

  • Lid
Re: Probleem bij het veranderen van themes in Cinnamon.
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/11, 19:55:08 »
Ok ik heb de map aangemaakt en de gedownloade thema´s erin gezet maar het heeft niets geholpen  :| Nog andere suggesties?
Freedom... linux...

Offline Bertel

  • Lid
Re: Probleem bij het veranderen van themes in Cinnamon.
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/12, 18:02:14 »
Ok ik heb de map aangemaakt en de gedownloade thema´s erin gezet maar het heeft niets geholpen  :| Nog andere suggesties?

Misschien is dit nog het geval.
Gedownloade thema's zijn meestal nog ingepakt (zie extensie, bijvoorbeeld .gz) en moeten na het (ver)plaatsen nog uitgepakt worden:
Gewenste pakketje met rechtermuisknop aanklikken en dan uit staatje dat vershijnt 'Hier uitpakken' aanklikken.


Wat is vrije software?

Offline Jero

  • Lid
Re: Probleem bij het veranderen van themes in Cinnamon.
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/13, 21:17:55 »
Ok ik heb een thema uitgepakt in een theme´s map, ik kan nu wel het thema veranderen naar het thema wat ik in de theme´s map heb uitgepakt maar het kan tot nu toe maar met een tegelijk, als ik er meer thema´s in zet dan evrschijnen ze niet in ce Cinnamon instellinge, maar zoalgn ik het maar kan veranderen vind ik het best :), bedankt voor de hulp ^^
Freedom... linux...

Offline Bertel

  • Lid
Re: Probleem bij het veranderen van themes in Cinnamon.
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/13, 23:37:03 »
Ok ik heb een thema uitgepakt in een theme´s map, ik kan nu wel het thema veranderen naar het thema wat ik in de theme´s map heb uitgepakt maar het kan tot nu toe maar met een tegelijk, als ik er meer thema´s in zet dan evrschijnen ze niet in ce Cinnamon instellinge, maar zoalgn ik het maar kan veranderen vind ik het best :), bedankt voor de hulp ^^

Klopt, Cinnamon is 'zo goed als nieuw' en wordt bij linuxmint doorontwikkeld. http://linuxmint.com/

Voeg als je vraag is beantwoord het woord [OPGELOST] voor de titel van het topic. Dit doe je door bij jouw eerste bericht van dit topic op verander te klikken.  ;)


Wat is vrije software?