Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foto vergelijking  (gelezen 1791 keer)

Offline h2o

  • Lid
Foto vergelijking
« Gepost op: 2017/02/27, 14:17:46 »
Ik rijd met mijn fiets regelmatig door mijn natuurrijke omgeving en leg vaak het een en ander vast met mijn camera of mobiele telefoon. Ondanks dat ik verschillende routes rijd kom ik wel eens om plekken waar ik vaker kom.
Nu zoek ik een programma met een soort twin panel om foto's van verschillende directories tegelijk te bekijken en te vergelijken.

Iemand een idee? Zelf heb ik al diffimg gevonden, maar zoek alleen een .deb file om te installeren.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Foto vergelijking
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/27, 14:38:03 »
Hoi h20,

Er is een deb voor trusty. Het programma is na 2015 niet onderhouden al staat de source code nog wel op Github.

Links:

Github https://github.com/lingo/diffimg-xbee

Launchpad: https://launchpad.net/~dhor/+archive/ubuntu/myway/+sourcepub/4801257/+listing-archive-extra

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline h2o

  • Lid
Re: Foto vergelijking
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/27, 15:38:07 »
Bedankt Just, ik heb de 64 bits geïnstalleerd, maar bij het vergelijken van de eerste de beste foto krijg ik al een fout.
Het is denk ik niet wat ik zoek. Diffimg zoekt verschillen tussen twee foto's, ik wil alleen twee directories gelijktijdig bekijken in een twin panel.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/27, 15:41:42 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Foto vergelijking
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/27, 21:19:13 »
Ik begrijp je vraag/probleem denk ik niet helemaal. Als je foto's uit twee verschillende mappen wilt vergelijken, kun je toch gewoon Geeqie starten en naar de eerste map gaan met de foto's die je wilt zien en dan Ctrl+N doen om een nieuwe instantie van dat programma te starten, waarna je naar de map fietst met de andere foto's die je met de eerste wilt vergelijken. (EDIT. En die twee programma-instanties dus naast elkaar op je scherm plaatsen, eind Edit). Hetzelfde verhaal voor vele andere fototoonprogramma's.

Je kunt ook de lichttafel van Digikam gebruiken (maar dat vind ik een draak van een ding).

Offline h2o

  • Lid
Re: Foto vergelijking
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/27, 21:38:08 »
Ik begrijp je vraag/probleem denk ik niet helemaal. Als je foto's uit twee verschillende mappen wilt vergelijken, kun je toch gewoon Geeqie starten en naar de eerste map gaan met de foto's die je wilt zien en dan Ctrl+N doen om een nieuwe instantie van dat programma te starten, waarna je naar de map fietst met de andere foto's die je met de eerste wilt vergelijken. (EDIT. En die twee programma-instanties dus naast elkaar op je scherm plaatsen, eind Edit). Hetzelfde verhaal voor vele andere fototoonprogramma's.
Je snapt mijn vraag misschien niet, maar je geeft mij wel precies wat ik nodig heb!!  =D =D =D :) :) :) :)
Met Geekie doe ik het volgende:
Beeld ==> Splits ==> Verticaal en dan kan ik twee verschillende directories bekijken. Ik klik dan op het linker venster naar de eerste foto, dan rechts de eerste foto (op dezelfde locatie en tijd gemaakt) en zie de verschillen tussen de mobiele telefoon en de camera. Dan links naar de tweede foto en rechts naar de tweede foto en ook hier het verschil te zien.



Bedankt voor de tip, want hierdoor kan ik al mijn foto's vergelijken. Bijvoorbeeld zomer-, winter-, lente-, en herfstfoto's van dezelfde plek.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/28, 15:16:08 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Foto vergelijking
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/27, 22:04:08 »
Mooi! Inderdaad ja, dat splitsen kan ook gewoon natuurlijk.
En de bedoeling is dan denk ik om de mooiste plaatjes uit te kiezen?

Re: Foto vergelijking
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/28, 13:13:48 »
De tip van Geeqie is, inderdaad, een heel goede!
Heb ik ook even geprobeerd, je kan zelfs splitsen in vier! Heel leuk.

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.