Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt  (gelezen 4922 keer)

Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Gepost op: 2019/09/18, 11:16:13 »
Vandaag getracht Ubuntu 18 naast Windows 10 te installeren.
Installatie verloopt goed.
Na reboot komt Windows 10 gewoon terug.
Het keuze menu van grub komt er niet tussen.
Wat nu?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

swake

  • Gast
Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #1 Gepost op: 2019/09/18, 15:20:16 »
Snel opstarten uitschakelen en Ubuntu opnieuw installeren is de beste oplossing .
Zo schakel je snel opstarten uit .
https://webwereld.nl/software/106251-zo-schakel-je-snel-opstarten-uit-onder-windows-10

nahjo

  • Gast
Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #2 Gepost op: 2019/09/18, 17:41:59 »
Controleer in de BIOS of je daar de bootvolgorde kunt wijzigen (windows naar beneden verplaatsen). Die mogelijkheid heb ik op mijn HP notebook.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #3 Gepost op: 2019/09/18, 21:40:07 »
Indien Windows in UEFI modus is geïnstalleerd, MOET je ook Ubuntu als zodanig opstarten cq. installeren.
Dit kun je bij het UEFI Bootmenu zien aan de vermelding naar de USB. Zodra je in het bootmenu zit zie je (als CSM is ingeschakeld) je USB 2x vermeld, als USB en als UEFI USB. Boot dus de UEFI USB.
Heb je dit correct gedaan en wil e.e.a. nog steeds geen Linux starten, kijk dan in het UEFI Bios naar de opstartvolgorde, zet Windows onderaan.
Vergeet niet in BIOS fastboot uit te zetten.
Vergeet niet in Windows in een, als administrator, cmd terminal de opdracht " powercfg -H off " te geven VOOR je Linux gaat installeren.
In UEFI BIOS eerst de optie securityboot uitzetten vergemakkelijkt het leven bij sommige opstartproblemen.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/18, 21:45:02 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #4 Gepost op: 2019/09/19, 10:04:15 »
Snel opstarten uitschakelen en Ubuntu opnieuw installeren is de beste oplossing .
Zo schakel je snel opstarten uit .
https://webwereld.nl/software/106251-zo-schakel-je-snel-opstarten-uit-onder-windows-10
Dat werkte niet... Windows10 komt gewoon terug...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

swake

  • Gast
Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #5 Gepost op: 2019/09/19, 10:14:22 »
Is het mogelijk om eens een schermafdruk te plaatsen met een schijfoverzicht >> Gparted
Dikwijls zit de herstelpartitie in de weg en moet je die verwijderen . Maak wel eerst herstelschijfjes of USB stick want op die herstelpartitie bevinden zich de drivers voor windows 10 van de fabrikant .

Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #6 Gepost op: 2019/09/19, 10:20:00 »
Controleer in de BIOS of je daar de bootvolgorde kunt wijzigen (windows naar beneden verplaatsen). Die mogelijkheid heb ik op mijn HP notebook.
Dit is zeer ingewikkeld, want er wordt een reeks opstartmogelijkheden gegeven. Ik heb UEFI USB key gekozen en dan start Ubuntu 18 van de USB, maar Windows10 komt daarna gewoon op...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

swake

  • Gast
Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #7 Gepost op: 2019/09/19, 10:30:56 »
Na het installeren van Ubuntu , schakel eens volledig de PC  volledig uit , niet laten heropstarten . Wacht  een 20-30 tal seconden en zet de PC terug aan . Laat eens weten of de GRUB wel verschijnt .

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #8 Gepost op: 2019/09/19, 10:36:38 »
Is bij de installatie wel de goede HD opgegeven voor de installatie van grub?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

swake

  • Gast
Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #9 Gepost op: 2019/09/19, 10:38:03 »
Citaat
k heb UEFI USB key gekozen en dan start Ubuntu 18 van de USB, maar Windows10 komt daarna gewoon op...
Start die dan op in live modus met het ISO bestand of ????
Je hebt toch ubuntu toevallig niet op de stick geïnstalleerd ?

Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #10 Gepost op: 2019/09/19, 10:59:12 »
Na het installeren van Ubuntu , schakel eens volledig de PC  volledig uit , niet laten heropstarten . Wacht  een 20-30 tal seconden en zet de PC terug aan . Laat eens weten of de GRUB wel verschijnt .
Instructie uitgevoerd: Windows10 verschijnt weer... geen GRUB voorbijgekomen...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #11 Gepost op: 2019/09/19, 11:11:12 »
Indien Windows in UEFI modus is geïnstalleerd, MOET je ook Ubuntu als zodanig opstarten cq. installeren.
Dit kun je bij het UEFI Bootmenu zien aan de vermelding naar de USB. Zodra je in het bootmenu zit zie je (als CSM is ingeschakeld) je USB 2x vermeld, als USB en als UEFI USB. Boot dus de UEFI USB.
Heb je dit correct gedaan en wil e.e.a. nog steeds geen Linux starten, kijk dan in het UEFI Bios naar de opstartvolgorde, zet Windows onderaan.
Vergeet niet in BIOS fastboot uit te zetten.
Vergeet niet in Windows in een, als administrator, cmd terminal de opdracht " powercfg -H off " te geven VOOR je Linux gaat installeren.
In UEFI BIOS eerst de optie securityboot uitzetten vergemakkelijkt het leven bij sommige opstartproblemen.
Hier kom ik helemaal niet uit... Sinds 2006 gebruik geen Windows meer; ik weet ook niet hoe ik als administrator onder Windows moet werken: sudo helpt niet.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #12 Gepost op: 2019/09/19, 11:13:35 »
Dit geef ik op! Ik neem de PC mee naar een NLLGG bijeenkomst in Utrecht. Daar zitten de experts bij elkaar, hoop ik.
Allen bedankt voor het meedenken.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

swake

  • Gast
Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #13 Gepost op: 2019/09/19, 11:55:30 »
Citaat
Hier kom ik helemaal niet uit... Sinds 2006 gebruik geen Windows meer; ik weet ook niet hoe ik als administrator onder Windows moet werken: sudo helpt niet.
Windows is geen Linux ! In windows is het rechtsklikken en uitvoeren als administrator . Is het administratorsaccount niet voorzien van een wachtwoord kan iedereen zomaar op je windows PC uitvoeren wat hij wil, OOK VIRUSSEN !
Als je geen windows wil gebruiken, waarom vernietig je dan alle windows 10 partities en installatie  niet en dan kun je Ubuntu probleemloos installeren .


Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #14 Gepost op: 2019/09/19, 12:24:16 »
Citaat
Hier kom ik helemaal niet uit... Sinds 2006 gebruik geen Windows meer; ik weet ook niet hoe ik als administrator onder Windows moet werken: sudo helpt niet.
Windows is geen Linux ! In windows is het rechtsklikken en uitvoeren als administrator . Is het administratorsaccount niet voorzien van een wachtwoord kan iedereen zomaar op je windows PC uitvoeren wat hij wil, OOK VIRUSSEN !
Als je geen windows wil gebruiken, waarom vernietig je dan alle windows 10 partities en installatie  niet en dan kun je Ubuntu probleemloos installeren .
Beste swake, mijn TomTom (origineel Linux!) moet alleen maar met Windows aanvullingen eten. En omdat ik geen betere navigator voor de auto kan vinden dan TomTom, houdt ik Windows op de achtergrond als slaaf aan het werk. Door Ubuntu18 moet ik mijn oude 32bitters omruilen voor 64bitters. Maar nu loop ik weer zo'n warhoofd tegen het lijf als Windows10 die van truukjes aan elkaar hangt. Maar ik vind het wel...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail


Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #16 Gepost op: 2019/09/19, 13:21:04 »
Aan allen: ik ben verstandig geworden. In 2006 heb ik Windows als herinnering in stand gehouden en draait nu alleen op de Fujitsu laptop nog mee voor de TomTom.
Ook mijn nieuwe desktop is nu op krachten met Ubuntu 18, zonder hulp van Windows in de kelder...
Dit probleem is dus nu opgelost!


 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #17 Gepost op: 2019/09/19, 13:54:04 »
@ DickStomp,

hoe / op welke wijze heb je dit probleem nu aangepakt / opgelost ???
Ik ben nieuwsgierig naar de oplossing die jij toegepast hebt.
Bericht me.
Met dank.

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #18 Gepost op: 2019/09/19, 14:09:38 »
@ DickStomp,

hoe / op welke wijze heb je dit probleem nu aangepakt / opgelost ???
Ik ben nieuwsgierig naar de oplossing die jij toegepast hebt.
Bericht me.
Met dank.

Groet,
spievensterke.
Zoals ik hiervoor al gemeld heb: Windows definitief verwijderd als het niet op een PC hoeft te staan voor werk.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #19 Gepost op: 2019/09/19, 20:11:05 »
En nu hoe met de Tomtom?
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #20 Gepost op: 2019/09/19, 20:14:30 »
Aan allen: ik ben verstandig geworden. In 2006 heb ik Windows als herinnering in stand gehouden en draait nu alleen op de Fujitsu laptop nog mee voor de TomTom.
Ook mijn nieuwe desktop is nu op krachten met Ubuntu 18, zonder hulp van Windows in de kelder...
Dit probleem is dus nu opgelost!
Oké nu begrijp ik  het.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #21 Gepost op: 2019/09/19, 20:38:26 »
En nu hoe met de Tomtom?
Ik heb op de laptop Fujitsu nog Win7Pro voor de TomTom zitten. Geen probleem. Overigens hoor ik van andere TomTom bezitters, dat ze nooit de TomTom updaten. Maar ik vind het wel prettig om, zolang de huidige TomTom Start26 het bij mij uithoudt, een paar maal per gratis nieuwe kaarten binnen te krijgen. En dat kan alleen via Windows... Ik heb het via Ubuntu en Wine bijna voor elkaar om langs die weg kaarten te kunnen ophalen.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #22 Gepost op: 2019/09/19, 21:11:30 »
Ik zou inderdaad maar in Utrecht naar een oplossing vragen.
(als dat nog actueel is)
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #23 Gepost op: 2019/09/19, 21:20:58 »
Ik heb afgelopen weekend mijn TomTom Start20 software geupdate op Pjotr zijn manier:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/virtualbox.html
Ik heb enkel de software geupdate, dus geen kaart, omdat hij niet meer werkte vanwege de "GPS Week Number Rollover".
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Ubuntu 18 naast Windows 10 mislukt
« Reactie #24 Gepost op: 2019/09/19, 21:24:06 »
Ik heb afgelopen weekend mijn TomTom Start20 software geupdate op Pjotr zijn manier:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/virtualbox.html
Ik heb enkel de software geupdate, dus geen kaart, omdat hij niet meer werkte vanwege de "GPS Week Number Rollover".
Ik zal dat in een ander draadje (Ubuntu en TomTom) opnemen.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail