Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatieproblemen Ubuntu 18.04 en HP Pavillion  (gelezen 3520 keer)

Offline livino

  • Lid
Installatieproblemen Ubuntu 18.04 en HP Pavillion
« Gepost op: 2019/04/13, 09:42:59 »
Goedemorgen,

ik heb een gloednieuwe laptop (HP Pavilion 17-ab469nb) gekocht en wil daar Ubuntu 18.04 op installeren als enige besturingssysteem (wat moet een mens met Windows 10, niks toch? ;-) )

Maar je hoort 'm al komen, dat loopt niet van een leien dakje.

Kort gezegd: als ik Ubuntu 18.04 wil installeren vanaf cd, loopt hij vast. Ook Ubuntu uitproberen vanaf cd lukt niet. Nochtans lijkt er niets mis met de schijf: ik heb een test laten lopen en daarin geeft hij aan dat er geen fouten op de schijf zitten.

Na wat opzoekwerk op het internet, las ik over iemand die een gelijkaardig probleem had op een Asus en dat het bij hem is opgelost door eerst Ubuntu 16.04 te installeren en dan te gaan voor een upgrade vanuit 16.04 (dus geen clean install).

Nu lees ik vaak over problemen wanneer je van de ene versie naar de andere gaat via een Upgrade, dat het beter is om een clean install te doen. Dus dat heb ik nog niet geprobeerd.

Wel heb ik 16.04 geïnstalleerd en dat lijkt gelukt te zijn, maar daar duikt een ander probleem op nl. dat ik geen internetconnectie krijg via Wifi. Dit zou, volgens alweer een andere post, een bug zijn die wel vaker voorkwam bij installatie van Ubuntu 16.04.

Edoch, met 16.04 als enige besturingssysteem (geïnstalleerd op de SSD) blijft het probleem bestaan: Ubuntu 18.04 installeren lukt niet (de boel loopt gewoon vast nog voordat ik een communicatiescherm krijg) en ook 'try ubuntu' lukt niet. Ik heb dit geprobeerd met de originele 18.04 en met de 18.04.2.

Zijn er mensen die gelijkaardige problemen hebben gehad en hier een oplossing voor gevonden hebben?

Lieven

Offline jolo

  • Lid
Re: Installatieproblemen Ubuntu 18.04 en HP Pavillion
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/13, 12:34:36 »
Dat wifi niet werkt met Ubuntu 16.04 is waarschijnlijk omdat je HP Pavilion 17-ab469nb zo te zien een 2018 model is. En daardoor te nieuw voor Ubuntu 16.04. Wellicht ook te nieuw voor Ubuntu 18.04.

Wellicht zou je het nog kunnen proberen met de nomodeset boot optie. Info daarover is te vinden in deze hyperlink https://help.ubuntu.com/community/BootOptions waarbij het belangrijk is dat je het tweede en derde screenshot te zien krijgt. Als dat niet werkt kun je altijd nog andere boot opties proberen. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline livino

  • Lid
Re: Installatieproblemen Ubuntu 18.04 en HP Pavillion
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/13, 15:03:21 »
Bedankt voor de reactie. Dat mijn pc te nieuw zou zijn voor Ubuntu, is een verfrissende gedachte ;-) . Maar het maakt de zaken er natuurlijk niet eenvoudiger op :-p

Wellicht zou je het nog kunnen proberen met de nomodeset boot optie. Info daarover is te vinden in deze hyperlink https://help.ubuntu.com/community/BootOptions waarbij het belangrijk is dat je het tweede en derde screenshot te zien krijgt. Als dat niet werkt kun je altijd nog andere boot opties proberen.

Nieuw probleem: ik vind die nomodeset-optie niet. In de link die je vermeldt, herken ik het startscherm met de keuzes bij het booten van cd, maar op mijn scherm (zie hieronder) heb ik de opties F1 tot F6 niet.



Van hieruit kan ik wel de 'e' of de 'esc' proberen, maar dan kom ik in deelschermen van het grub-menu waar ik liever niet in ga experimenteren.

Wat verder zoekwerk ('ubuntu 18.04 nomodeset') bracht me op deze site, waar iemand uitlegt hoe de serverversie te installeren om ze -als ik het goed begrijp- nadien vooral als desktop-versie te gebruiken.

Over 'nomodeset' schrijft hij:

Citaat
Hopefully you wont need this step!

You might need "nomodeset" until you get GPU drivers installed! You could have this problem during the install too. What I describe here will "usually" take care of this. It is one of the most common problems installing Linux on a system with an NVIDIA GPU installed.
When you reboot the system may come up into a corrupted screen or it may hang! This is because the proprietary driver is not installed for the NVIDIA card (which I presume you have in the system). This is most often caused by the system seeing your great video card and then trying to bring up a console in a "frame-buffer". RANT-ON There is no reason for that on a server install! ... RANT-OFF

Here's how you get around this if you encounter it,

When you get to the Grub selection screen type e That will let you edit the kernel boot parameter line (for this boot only). You need to find the line that starts "Linux" go to the end of that line and add nomodeset Then press F10 to boot. That should get you to a login screen. We will have everything installed including the NVIDIA driver before the next boot so this should be the only time you have to do this and there should be no reason to have to add nomodeset permanently.
Citaat

Het daarbij gepubliceerde screenshot wijkt af van wat ik zie, maar er is wel die ene lijn waar linux wordt vermeld.

Screenshot Puget Systems:



Mijn laptop:



Zou het kwaad kunnen als ik 'nomodeset' toevoeg aan de lijn op mijn scherm die begint met Linux? Zou hij dan verder gaan met installeren via de 'nomodeset', om nadien gewoon verder te gaan zoals -min of meer- beschreven door Donald Kinghorn?

Lieven

Re: Installatieproblemen Ubuntu 18.04 en HP Pavillion
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/13, 16:13:29 »
nomodoset werkt goed als een hardware onderdeel van de pc niet wordt ondersteund waardoor een 'normale' installatie niet lukt.
Ik heb ditzelfde gehad met een te 'oude'  Fujitsu Siemens laptop uit 2006. Door nomodoset te gebruiken verliep de installatie vlekkeloos.
Linux scharrelt dan zelf de benodigde stuurprogramma's bij elkaar voor een goed werkend systeem.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline jolo

  • Lid
Re: Installatieproblemen Ubuntu 18.04 en HP Pavillion
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/13, 20:44:09 »
Het was me even ontschoten dat als de computer opstart in UEFI mode, dat je dan een ander scherm te zien krijgt ten opzichte van Legacy mode. Zie https://help.ubuntu.com/community/UEFI
Die nomodeset toevoegen zoals in jouw screenshot, is inderdaad correct. Daarna kun je zoals in je tweede screenshot ook al staat, verdergaan via de functietoets F10.

Als het goed gaat, dan kom je uit op screenshot 3 uit de handleiding https://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopBionic
Hoe je daarna verder gaat hangt af van je eigen keuzes. Zowel dualboot als alleen Ubuntu is mogelijk.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline livino

  • Lid
Re: Installatieproblemen Ubuntu 18.04 en HP Pavillion
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/15, 12:30:10 »
Het was me even ontschoten dat als de computer opstart in UEFI mode, dat je dan een ander scherm te zien krijgt ten opzichte van Legacy mode. Zie https://help.ubuntu.com/community/UEFI
Die nomodeset toevoegen zoals in jouw screenshot, is inderdaad correct. Daarna kun je zoals in je tweede screenshot ook al staat, verdergaan via de functietoets F10.

Als het goed gaat, dan kom je uit op screenshot 3 uit de handleiding https://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopBionic
Hoe je daarna verder gaat hangt af van je eigen keuzes. Zowel dualboot als alleen Ubuntu is mogelijk.

Geen probleem. Ik heb de gok gewaagd en lijk gewonnen te hebben ;-)

t.t.z. Ik heb Ubuntu 18.04 kunnen installeren, maar heb nog geen tijd gehad om alle "to do's" achteraf door te voeren.

Ik heb gemerkt dat hij heel lastig draait, maar het lijkt me vooral een grafisch probleem (met onvolledig of erg traag beeld). Maar ik meen begrepen te hebben dat het initiële probleem te maken heeft met de Nvidia grafische kaart en ik gok dat ik de drivers voor die kaart nog zal moeten installeren. Ik herinner me iig dat dat in de 'direct doen'-lijstjes ergens aan bod komt.

Dus één dezer ga ik dat eens nader bestuderen.

Lieven
« Laatst bewerkt op: 2019/04/15, 14:02:54 door livino »

Offline jolo

  • Lid
Re: Installatieproblemen Ubuntu 18.04 en HP Pavillion
« Reactie #6 Gepost op: 2019/04/15, 19:45:47 »
Dat is omdat de nomodeset optie een slome vesa of fbdev draait. Mogelijk levert dat ook nog een lagere resolutie op. En is daarom dus alleen een workaround. Maar geeft je wel de mogelijkheid om een gesloten bron video driver te installeren. Zoals je zelf al zei, de nvidia videodrivers.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline livino

  • Lid
Re: Installatieproblemen Ubuntu 18.04 en HP Pavillion
« Reactie #7 Gepost op: 2019/04/16, 17:43:22 »
Dat is omdat de nomodeset optie een slome vesa of fbdev draait. Mogelijk levert dat ook nog een lagere resolutie op. En is daarom dus alleen een workaround. Maar geeft je wel de mogelijkheid om een gesloten bron video driver te installeren. Zoals je zelf al zei, de nvidia videodrivers.

Dat van die lage resolutie heb ik ook gemerkt :-0

Maar nu zit ik een beetje vast, denk ik, met die Nvidia-drivers.

Ik heb deze tips gevolgd, maar bij het heropstarten kreeg ik een melding ivm de MOK, die ik allicht verkeerd heb aangepakt. Ik heb een paswoord moeten ingeven om nadien nog stuurprogramma's van derden te kunnen installeren, maar ik vermoed dat ik, na het heropstarten, een andere keuze had moeten maken dan 'gewoon verder booten'.

(Ik heb dat MOK-scherm net na de installatie ook gezien en er toen niks mee gedaan)

Ik had gehoopt dat MOK-scherm opnieuw te krijgen bij een nieuwe opstart, maar dat gebeurt niet.

Is dit een herkenbaar probleem? En bestaat daar een gekende oplossing voor? (Ik geef eerlijk toe dat ik zelf nog niet veel tijd heb gehad om er naar op zoek te gaan)

Lieven

Offline EvC

  • Lid
Re: Installatieproblemen Ubuntu 18.04 en HP Pavillion
« Reactie #8 Gepost op: 2019/04/16, 19:04:55 »
MOK (Machine Owner Key) verschijnt blijkbaar omdat Secure Boot in de BIOS / UEFI staat ingeschakeld.
Wat gebeurt er als je Secure Boot uitschakelt?
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline livino

  • Lid
Re: Installatieproblemen Ubuntu 18.04 en HP Pavillion
« Reactie #9 Gepost op: 2019/04/17, 12:59:32 »
MOK (Machine Owner Key) verschijnt blijkbaar omdat Secure Boot in de BIOS / UEFI staat ingeschakeld.
Wat gebeurt er als je Secure Boot uitschakelt?

Dan krijg ik een quasi zwart scherm, waar verder niks mee gebeurt.



Ik heb Secure Boot dan maar weer ingeschakeld.

Lieven


Offline EvC

  • Lid
Re: Installatieproblemen Ubuntu 18.04 en HP Pavillion
« Reactie #10 Gepost op: 2019/04/17, 13:15:51 »
En wat gebeurt er als je Secure Boot uitschakelt en Ubuntu 18.04 herinstalleert?
Tijdens de installatie kun je aangeven dat je de hele schijf wilt gebruiken. De "oude installatie" verdwijnt dan.
Het partitioneren kun je ook aan Ubuntu over laten, dat is de keuze bovenaan het lijstje.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/17, 13:20:53 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

swake

  • Gast
Re: Installatieproblemen Ubuntu 18.04 en HP Pavillion
« Reactie #11 Gepost op: 2019/04/17, 14:41:31 »
Lees hier eens .https://wiki.ubuntu.com/UEFI/SecureBoot
Security implications in Machine-Owner Key management

Offline EvC

  • Lid
Re: Installatieproblemen Ubuntu 18.04 en HP Pavillion
« Reactie #12 Gepost op: 2019/04/17, 15:00:18 »
Het doorgronden van de MOK procedure met ingeschakelde Secure Boot is me nooit gelukt.
In dit topic stel ik het ter discussie.

Sindsdien schakel ik het uit, wat eigenlijk niet mijn wens is.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline livino

  • Lid
Re: Installatieproblemen Ubuntu 18.04 en HP Pavillion
« Reactie #13 Gepost op: 2019/04/17, 15:17:14 »
En wat gebeurt er als je Secure Boot uitschakelt en Ubuntu 18.04 herinstalleert?
Tijdens de installatie kun je aangeven dat je de hele schijf wilt gebruiken. De "oude installatie" verdwijnt dan.
Het partitioneren kun je ook aan Ubuntu over laten, dat is de keuze bovenaan het lijstje.

Als ik dat doe, kom ik eerst op het keuzescherm (livesessie, ubuntu installeren...). Dan kies ik voor de nomodeset en Ubuntu installeren en dan gebeurt er niks meer...

T.t.z. hij installeert de boel niet, lijkt een tijdje stil te liggen en start dan een live sessie op.

In de voorafgaande fase krijg ik wel informatie op mijn scherm:



Echter, ondertussen heb ik nog vaster gezeten en kreeg ik de boel niet meer opgestart, met o.a. deze melding.



Bij de laatste heropstart kreeg ik een melding dat er problemen waren met CMOS-systeem (?) en dat hij de oude instellingen zou herinstalleren (zo heb ik de boodschap toch geïnterpreteerd, het ging te snel om daar een foto van te maken). Nu blijkt de BIOS idd opnieuw aangepast te zijn, want de BOOT-volgorde (die ik had aangepast) staat terug op de standaardwaarden.

Ik sta niet echt te springen om de 'secure boot' uit te schakelen, al weet ik niet of het één met het ander te maken had.

--> Ik probeer het te installeren op de SSD (128 GB). Zou dat van belang kunnen zijn? <--

Lieven

Offline livino

  • Lid
Re: Installatieproblemen Ubuntu 18.04 en HP Pavillion
« Reactie #14 Gepost op: 2019/04/17, 15:22:00 »
Dit is overigens het 'boot option menu' na de reset van de CMOS (?) --> ik kan me niet herinneren dat windows er de vorige keren nog bij stond...


Offline EvC

  • Lid
Re: Installatieproblemen Ubuntu 18.04 en HP Pavillion
« Reactie #15 Gepost op: 2019/04/17, 15:36:55 »
Blijkbaar heb je de Windows partitie niet met GParted verwijderd.
Met nomodeset heb ik geen ervaring omdat mijn notebook een onboard Intel GPU heeft.
Wellicht kunnen anderen je bijstaan.

Ook weet ik niet of het BIOS / de UEFI een Legacy mode bevat.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Installatieproblemen Ubuntu 18.04 en HP Pavillion
« Reactie #16 Gepost op: 2019/04/17, 15:51:04 »
Met Windows partitie bedoel ik de Windows herstel partitie.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline livino

  • Lid
Re: Installatieproblemen Ubuntu 18.04 en HP Pavillion
« Reactie #17 Gepost op: 2019/04/17, 19:08:08 »
Mijn problemen met 'groot lettertype' en 'traag veranderen van scherm', lijken opgelost doordat ik de 'nomodeset' heb kunnen uitschakelen. Ik heb de boel niet opnieuw moeten installeren.

Hoe?

Bij de 'makkelijke linuxtips', ivm het optimaliseren van mijn SSD, was er een item over het 'veranderen van de scheduler'.

In het gedit-bestand dat ik daarbij moest openen (grub), stond onder de lijn over de scheduler, een lijn ivm de 'nomodeset'. --> GRUB_CMDLINE_LINUX="nouveau.modeset=0"

Het bracht me ertoe op zoek te gaan met als zoekopdracht 'change nomodeset after installing ubuntu 18.04' o.i.d. . Dat bracht me onder andere naar dit topic op AskUbuntu.

Het antwoord daar heeft me geholpen. Ik heb 'nomodeset' in grub vervangen door "nouveau.modeset=0" en plots draait hij geweldig! Voorlopig toch, ik hou een slag om de arm ;-)

Lieven