Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: flikkerende lijn op ubuntu desktop: dan crash (zie film)  (gelezen 695 keer)

flikkerende lijn op ubuntu desktop: dan crash (zie film)
« Gepost op: 2012/03/05, 20:27:50 »
Afgelopen week overgestapt van win 7 naar Ubuntu Gnome 11.10 64 bits. Na wat na-installatie gepuzzel (waarbij dit forum en andere engelstalige forums mij enorm geholpen hebben!) loopt mijn ubuntu soepel behalve..

Om de vijf opstarten ofzo flikkert er een klein typlijntje op mijn screen. Als ik dan typ verschijnen daar (vaag) tekens. Dan een crash, opnieuw inloggen, probleem verholpen.

Heeft iemand enig idee wat er fout kan zijn?

Omdat het een vrij specifiek probleem is heb ik er een filmpje van gemaakt: http://youtu.be/0-yLZiWqjEg

Verder heb ik een Ati radeonhd 6000 serie videokaart. Driver van AMD website is geinstalleerd, dual screen monitor werkt, ingesteld met catalyst.

Alvast bedankt voor reacties,
Jan



Re: flikkerende lijn op ubuntu desktop: dan crash (zie film)
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/05, 21:50:31 »
Vaag  :| Het lijkt wel een TTY (de pure command line interface die je krijgt met CTRL+ALT+F1 bijvoorbeeld) die door het grafische scherm heen floept, alsof X-server is uitgevallen. Ben dan toch geneigd het probleem bij de driver te zoeken. Nu moet ik er meteen bij zeggen dat ik van ATI-kaarten icm Linux niet veel weet maar Catalyst is de gesloten driver toch? Heb je daar de allernieuwste van? ATI heeft met updates nogal wat verbeterd laatst geloof ik (vooral met Gnome Shell waren er problemen maar jij draait zo te zien gewoon Unity). Voor ATI-kaarten zijn er ook open source drivers die best goed schijnen te zijn, maar dat kan ik niet uit eigen ervaring bevestigen. Eventueel wat meer info: https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver

Gelukkig zijn er ook mensen op dit forum die wel wat meer weten (ervaring hebben met) van ATI/AMD-videokaarten dus misschien is het beter op hun reactie te wachten voor je dingen gaat installeren / verwijderen.

Re: flikkerende lijn op ubuntu desktop: dan crash (zie film)
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/06, 10:43:14 »
Ik dacht ook dat het wel eens een grafisch probleem kon zijn en dat het misschien aan de ATI driver ligt. De geinstalleerde driver is vorige week van de AMD website gedownload, zou dan toch wel een goeie moeten zijn. Andere drivers (extra stuurprogramma's --> grafisch stuurprogramma FGLRX en FGLRX voor ATI/AMD staan uitgeschakeld. Ik heb dus enkel de driver van de AMD website geinstalleerd.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: flikkerende lijn op ubuntu desktop: dan crash (zie film)
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/06, 20:35:25 »
Hmm. Maf, ik zou de open bron drivers gebruiken. Die werken ook goed voor ATI :)