Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken  (gelezen 1707 keer)

Offline soppel

  • Lid
Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Gepost op: 2022/05/09, 12:58:46 »
Ik stuit meer en meer op (overheids)instanties en bedrijven die niet te bereiken zijn per e-mail want dat is onveilig schrijven ze dan.
Maar je kan ze wel bereiken via facebook.

Facebook heb ik niet en wil ik ook niet juist omdat je gegevens daar niet veilig zijn.
Vraag ik me af: hoe onveilig is e-mail dan dat facebook een alternatief kan zijn?

En dan bedoel ik hoe onveilig e-mail zelf is.
Ik bedoel niet dat het onveilig is omdat medewerkers op linken klikken waarvan een kind begrijpt dat dat problemen geeft.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Bloom

  • Lid
Re: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 2022/05/09, 13:19:07 »
E-mail is standaard niet versleuteld. Het kan wel, maar dan moeten beide partijen dat ondersteunen en keys uitwisselen.
En voor bedrijven is het grootste probleem inzake e-mail inderdaad dat er malware in verstopt kan zitten. Ransomware of spyware, bijvoorbeeld. En als met Windows gewerkt wordt, heb je dan prijs he.
Dat ze Facebook in de plaats gebruiken is ronduit idioot, vermits dat bedrijf niks anders doet dan datagraaien. In dit geval dus zowel van het bedrijf als van degene die met hen probeert te communiceren.
De oplossing is uiteraard is dat bedrijven hun e-mail behoorlijk beveiligen en waar mogelijk Windows mijden vanwege... onveilig!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 2022/05/09, 13:40:52 »
Het is nog iets:
Email kent nog geen briefgeheim (dit ligt wel bij de 1e kamer), wat je stuurt is dus net zo openbaar als een briefkaart.
Belangrijke gegevens moet je dan ook nooit per email versturen.
De meeste overheden hebben tegenwoordig een contact formulier online, zodat ze alles in eigen hand hebben en er geen derden bij kunnen (hopelijk).

Van Facebook weet (bijna?) iedereen dat alles openbaar is, daar ben je zelf mee akkoord gegaan toen het account werd aangemaakt.
Dit kan echter alleen gebruikt worden voor meer algemene vragen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline bart85

  • Lid
Re: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: 2022/05/09, 14:21:13 »
Met zivver kan veilig worden gecommuniceerd.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: 2022/05/09, 18:02:31 »
Ach ja, de rechter accepteerd email wel als bindend.

Ik houd het daar waar mogelijk of noodzakelijk nog steeds gewoon bij papier. Lekker old school  ^-^
Het mooie is dat die instanties dat ook verplicht zijn dat te behandelen en op dezelfde wijze te antwoorden.

Verder ben ik al enkele decenia gek op communicatief spiegelen. ^-^
Degene die het daar niet mee eens is kan een klacht in dienen op ons klachten-email-adres. Kunt u dat zelf even zoeken want ik heb het even niet paraat? Vindt u op internet.
Autoreply: Wij zullen uw klacht zo snel mogelijk in behandeling nemen. Wacht u geduldig af.
Telefonisch zijn wij niet bereikbaar. Zakelijk bezoek uitsluitend op afspraak. U kunt een afspraak maken.
"Ow, wij hebben uw email niet ontvangen. Vermoedelijk is er iets mis gegaan in onze systemen. Zou u het ons nogmaals willen emailen?:evil:
Indien wij iets voor u moeten betekenen uitsluitend op uw wens en in uw belang, of door nalatigheid van uw kant, kan het zijn dat wij hiervoor gemaakte kosten in rekening brengen. Let u op want onze vordering kan aangevuld worden met kosten ter incasso en wettelijke rente.
Onlangs weer onkosten vergoed gekregen ... ROFLOL  =D

Werkt al jaren prima. En als ze lang blijven dwarsen vreet het in elk geval niet zomaar mijn kostbare tijd (lees: voor hun dure :evil:). Zo heb ik er nog wel wat want ik ben vanuit persoonlijke achtergrond zeer bekend met zakelijke communicatie (en recht) welke ik ook prive inzet.
Tip. Jezelf er niet over opnaaien maar gewoon op dezelfde manier terug pakken (=spiegelen). En reken maar dat je ze dan heel lekker terug pakt, want ze weten wat je ze flikt en vreten zich gigantisch op omdat ze weten dat ze net zo hard afgescheept of aan het lijntje gehouden worden.

Ontopic. Prima, dan geen email. Dan per brief (gaan ze niet blij mee zijn, wedden?), opgevolgd door snelle sommaties en indien nodig ingebrekestelling voorzien van waarschuwing 'onkosten'.
En dan een email er achteraan waarin "u een brief toegezonden, zie bijlage pdf voor kopie" (juridisch nog steeds geaccepteerd). Wordt helemaal leuk als deze allebei door aparte personen behandeld gaan worden (dus dubbel) ... wat jou dan weer extra tijd kost door hun toedoen ... waren gewaarschuwd, dus ... onkosten   :P ...
Kan even duren, maar geloof me ... tegen de tijd dat ze de rekening/aanmaning ontvangen hebben worden ze (vaak hoger management dan) ineens héél snel met contact opnemen en oplossen ^-^
Ja hoor, als het moet maak ik het hen net zo moeilijk als ze het mij maken.
« Laatst bewerkt op: 2022/05/09, 18:32:51 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline soppel

  • Lid
Re: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Reactie #5 Gepost op: 2022/05/12, 16:10:25 »
Sorry voor de laatste reactie, site was een dag ofzo onbereikbaar.

Dan is er dus niks gekkers dan dat ik dacht. Uiteraard is e-mail niet beveiligd, en zoals Ron omschrijft vergelijkbaar met een briefkaart.
Maar algemene vragen die via Facebook kunnen zijn dus niet gevaarlijker met e-mail.

Brieven vind ik toch wat onhandig en vooral duur (omgerekend hier een brief: €2,-) terwijl e-mail gratis is en sneller. Uiteraard blijft de behandelingstijd a-sociaal lang, maar daar helpt niks tegen.

De druppel dat ik hier de vraag deponeerde is dat ik een vraag heb aan het overkoepelende gezondheids instituut. (huisartsen, ziekenhuis etc vallen onder een hoofd bij de provincie)
Die willen dan dat je 'hun' formulier gebruikt. Om dat te gebruiken moet je wel accoord gaan met (privacy)regels. Bij nadere studie blijk je accoord te gaan met een extern bedrijf dat door de provincie ingehuurd is.
Uiteraard wil ik dat niet.
Via een omweg toch een e-mail adres gevonden, dus dat maar gewoon gebruikt.

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline rico70

  • Lid
Re: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Reactie #6 Gepost op: 2022/05/12, 16:54:50 »
Brieven vind ik toch wat onhandig en vooral duur (omgerekend hier een brief: €2,-) terwijl e-mail gratis is en sneller. Uiteraard blijft de behandelingstijd a-sociaal lang, maar daar helpt niks tegen.
Bij email heb je DSN (delivery status notification) en lees bevesting, al hebben sommige instanties s****t aan dat laatste.
In nl is de overheid verplicht om binnen 10 werkdagen een antwoord op je mail te sturen
https://www.overheid.nl/contact/e-mailgedragslijn-voor-overheden/

Wil je zeker zijn dat je brief aan komt zal je aangetekend moeten versturen, +/- €8

Offline soppel

  • Lid
Re: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Reactie #7 Gepost op: 2022/05/12, 17:07:07 »
Klopt die lever- en leesbevestiging wordt door veel bedrijven (en instanties!) niet verstuurd.

Aangetekende is hier omgerekend €21,- gaan we dus niet aan beginnen.
Ik hou het bij de e-mail. Meestal vind je via een omweg wel een e-mailadres. En een rappelletje is dan makkelijk verstuurd.
Als ik na een week een rappel stuur krijg ik vaak diezelfde dag een antwoord op de originele mail. Is echt toeval hoor :angel:
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline rico70

  • Lid
Re: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Reactie #8 Gepost op: 2022/05/12, 17:11:43 »
Aflever bevestiging is op server nivo, daar doet een gebruiker niets aan / mee.
Ik ben zelf in al de jaren dat ik DSN gebruik nog nooit 1 ontvanger tegen gekomen waar ik de bevestiging niet kreeg.
€21 voor een aangetekende brief? Welk land is dat?

Offline soppel

  • Lid
Re: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Reactie #9 Gepost op: 2022/05/12, 17:36:03 »
Oh inderdaad, het is de leesbevestiging die je kan uitzetten.

Het land is Noorwegen en die prijs is voor een binnenlandse aangetekende. Buitenland is wat duurder  :D
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Reactie #10 Gepost op: 2022/05/13, 01:09:02 »
Bij email heb je DSN (delivery status notification) en lees bevesting, al hebben sommige instanties s****t aan dat laatste.

Een rechter neemt ze toch echt wel serieus. Zelfs zonder leesbevestiging.
Overigens ook als het niet aangetekende brieven betreft. En fax al helemaal (want officieel document).
Bron: ik, ondersteund door meervoudige rechtbank.

Wil je zeker zijn dat je brief aan komt zal je aangetekend moeten versturen, +/- €8

In bepaalde gevallen is dat een schijntje vergeleken met de belangen. Ik heb er dan ook geen moeite mee ze te versturen als mijn belangen hoog zijn. Uiteraard niet voor kleine simpele gevalletjes.
Uiteraard de aangetekende (on)kosten meegenomen in de onkostenfactuur :lol: (en het mij dus niets kost)

En een aanmaning na factuur werkt altijd  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2022/05/13, 01:12:46 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Reactie #11 Gepost op: 2022/05/13, 10:59:45 »
Even een kanttekening:
Een leesbevestiging, of een ontvangstbevestiging bestaat niet.
Het enige dat gebeurt is, dat je weet dat het bericht geopend is, of afgeleverd.
Je weet niet waar en door wie.
Het kan dus ook een totaal verkeerd persoon, of computer zijn.
Het zegt dus eigenlijk niets................
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rico70

  • Lid
Re: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Reactie #12 Gepost op: 2022/05/13, 11:05:14 »
Geopend in de mailbox van de geadresseerde, dat zegt genoeg
Citaat
This is a Return Receipt for the mail that you sent to xxxxxxxxxxxx

Note: This Return Receipt only acknowledges that the message was displayed on the recipient's computer. There is no guarantee that the recipient has read or understood the message contents.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Reactie #13 Gepost op: 2022/05/13, 11:38:07 »
Geopend in de mailbox van de geadresseerde, dat zegt genoeg
Citaat
This is a Return Receipt for the mail that you sent to xxxxxxxxxxxx

Note: This Return Receipt only acknowledges that the message was displayed on the recipient's computer. There is no guarantee that the recipient has read or understood the message contents.
Helaas klopt dit niet, het "recipient's computer" kan in de praktijk iedere computer in de wereld zijn.
Het is een ontvangstbevestiging dat zegt dat het bericht op een (onbepaald lidwoord)  computer is aangekomen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rico70

  • Lid
Re: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Reactie #14 Gepost op: 2022/05/13, 11:55:15 »
De computer van de ontvanger is iets anders dan "iedere computer in de wereld"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Reactie #15 Gepost op: 2022/05/13, 14:46:12 »
De computer van de ontvanger is iets anders dan "iedere computer in de wereld"
Daarom klopt de tekst ook niet.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Reactie #16 Gepost op: 2022/05/13, 18:07:48 »
Even een kanttekening:
Een leesbevestiging, of een ontvangstbevestiging bestaat niet.
Het enige dat gebeurt is, dat je weet dat het bericht geopend is, of afgeleverd.
Je weet niet waar en door wie.
Het kan dus ook een totaal verkeerd persoon, of computer zijn.
Het zegt dus eigenlijk niets................

Het heet leesbevestiging. En is minstens een ontvangstbevestiging. Bewijs dat jij het verzonden hebt en dat het 'bij hen' aangekomen is.
Wie het leest of wie niet is hun verantwoordelijkheid. Jij bent er niet verantwoordelijk voor als hun administratie niet op orde is. Zelfs niet als het verloren geraakt is.
Juridisch zegt het simpelweg voldoende.
Sterker nog  =D Zelfs het feit dat jij verzonden hebt (naar een juist adres!) zegt vaak al genoeg. Niet afgeleverd komt namelijk automatisch terug. Niet terug, dus aangekomen.
Bron: ik, ondersteund door meervoudige rechtbank  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline soppel

  • Lid
Re: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Reactie #17 Gepost op: 2022/05/15, 19:41:18 »
De melding : "het bericht is gewist zonder te lezen"  is ook nog een optie. Die krijg je meestal na een jaar. Een prima moment om weer te gaan stangen of er ook al een oplossing is.


Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Reactie #18 Gepost op: 2022/05/15, 19:57:43 »
Die heb ik nog nooit gehad soppel. Wist niet dat die bestond. Weer wat geleerd  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline soppel

  • Lid
Re: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Reactie #19 Gepost op: 2022/05/15, 20:13:47 »
Tekst kan uiteraard een tikkie anders zijn, want ik vertaal 't ook maar een beetje vanuit mijn geheugen =D
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: Hoe (on)veilig is e-mail dat instanties facebook gebruiken
« Reactie #20 Gepost op: 2022/05/15, 22:40:10 »
  =D Correctie dan ;) Nog nooit iets ontvangen wat daar ook maar enigszins op lijkt. Zeker niet na een jaar.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore