Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost ]graag wat advies voor een pent4- 256mb desktopcomputer  (gelezen 1054 keer)

Ik heb een systeem - pentium4 1.60 Ghz met 256mb Ram geheugen- dat ik zou willen veranderen in een Xubuntu omgeving.

Bij het 'uitproberen' van Xubuntu liep de zaak al vast; wel een desktop, maar ik kon niets uittesten noch configureren.

De installatie-CD is echter goed = die heb ik uitgeprobeerd en gebrand op mijn hoofdlaptop en dat verliep vlekkeloos.

Ik vroeg me af: is Xubuntu 11.10 dan toch niet té zwaar voor die PC of is het door een beperkt RAM geheugen dat dat 'uitproberen' mislukte.

Het ding is wel, dat alle hardware herkend was en dat zelfs de grafische toestanden goed verliepen.

Het doel is: gewoon een goed lopende desktop te hebben en gewoon wat surfen (incl youtube-filmpjes kunnen afspelen) en misschien wat mailen.

De XP-home die er op staat doet het eigenaardig genoeg wel 'goed' in die zin dat alles wel werkt, maar youtube filmpjes konden niet bekeken worden. Ik heb de flash-player nagekeken van die installatie en dat is een recente versie.

Heeft iemand ervaring met zo'n oude computer en Xubuntu ?

Graag wat advies. Ik dacht ik installeer het gewoon, maar als het dan niet werkt is de schade te groot; dan is ie zijn XP ook kwijt (30Gb harddisk kan niet dualbooten omdat de schij vol staat)
« Laatst bewerkt op: 2011/12/23, 11:13:29 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: graag wat advies voor een pent4- 256mb desktopcomputer
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/23, 10:45:44 »
Neem Lubuntu. Xubuntu is hiervoor te "zwaar". Beter nog: prik er wat geheugen bij, dan vallen alle bezwaren weg....

Re: graag wat advies voor een pent4- 256mb desktopcomputer
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/23, 10:50:28 »
ok Pjotr, dan is mijn vermoeden toch juist.

Maar een eventuele RAM upgrade zou dan wel soelaas bieden voor Xubuntu ? Of heb ik dat verkeerd begrepen ?

Groet.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: graag wat advies voor een pent4- 256mb desktopcomputer
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/23, 11:05:03 »
Voor Xubuntu was (dacht ik) 350 MB het minimum.
Meer een 1GB plaatje kost niet veel meer.
Een 1600MHz systeem is best nog een uitgave waard, deze zijn (zeker met Xubuntu) goed bruikbaar :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: graag wat advies voor een pent4- 256mb desktopcomputer
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/23, 11:12:17 »
ah ok, thx femke voor de info.

@Ron, maar dan blijft het nog een vraagteken of die youtube-filmpjes kunnen weergegeven worden ...., ik denk dat ik best voor die jongen eens een goede vervanger ga zoeken op een occasie-site of iets dergelijks.

De prijs van 1Gb RAM DDR is al gauw 25€, en dan blijf je met die oude hardware zitten eh (alles evolueert, bedoel ik maar) ;)

Lubuntu is geen optie voor die jongen; hij kent absoluut niks van computers en ik denk dat Lubuntu gewoon te moeilijk is voor hem.

Dus bij deze op zoek naar een goede vervanger ...........

Thx voor de info en adviezen !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [Opgelost ]graag wat advies voor een pent4- 256mb desktopcomputer
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/23, 11:26:22 »
Lubuntu is niet moeilijk, hoor.... Als jij het voorbereidende werk voor 'm doet (afwerking na installatie), is-ie net zo makkelijk als elke andere Ubuntusoort. Dan hoeft de eigenaar alleen maar de updates binnen te halen, als die worden aangeboden... verder niks. Het menu is een eitje; dat spreekt voor zich.

Wat tips voor Lubuntu:
http://forum.ubuntu-nl.org/tips-trucs/tip-lubuntu-11-10-opfrissen/

Nog een tip: de achteraf te installeren multimediazooi voor Lubuntu, heet (weinig verrassend):
lubuntu-restricted-extras

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [Opgelost ]graag wat advies voor een pent4- 256mb desktopcomputer
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/23, 12:04:07 »
Een kleine kanttekening:
Mijn "oude" PC is een P3 met 1GB geheugen, 2x 40GB HD en een oude Nvidea Gforce video kaart.
Op dit systeem werkt alles naar behoren, niet abnormaal traag.
Hierop werd tot 10.04 gewoon met Ubuntu (classic) gewerkt en nu gebruik ik Xubuntu 11.10, tot volle tevredenheid.
Voor de meeste Linux versies hoeff je geen high-end PC te hebben.

Mijn test-laptop is een (dual-core) 1800MHz systeem, en mijn werkpaard een (dual-core) 2000MHz AMD64 systeem.
Niets hier is (nog) high-end, maar het is de moeite niet op te upgraden !

Op mijn werk MOET ik met een ander OS werken, met de daarbij behorende filewal en anti virus toestanden.
Op papier zijn deze een stuk sneller, in de praktijk zou ik niet willen ruilen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: [Opgelost ]graag wat advies voor een pent4- 256mb desktopcomputer
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/23, 13:38:39 »
dus in feite zou ie met Lubuntu goed uit zijn dan ? Maar die youtube filmpjes heb ik mijn twijfels over; zelfs in die geïnstalleerde XP-home werken die totaal niet. Vandaar dat ik even twijfel.

Thx Ron en Pjotr voor de verheldering.


Lubuntu is dan ook op het randje en dan denk ik dat gewoon hardware upgraden het beste is (een pent4 / 1Gb Ram / 3Ghz ofzo)

Citaat
To use the graphical installer from the Live-CD (Desktop ISO), you need at least 256 MB of memory to use the "Install Lubuntu" entry when you boot from the Live-CD. It's recommended to have 384 MB at least to install using "Try Lubuntu without installing" entry on the boot menu. You maybe able to use the previous mentioned features with less memory (less than 256 MB) but the overall response will be very slow.

Dus ik haak af met die PC

EDIT: ik ga toch (op aanraden van Femke en Ron) eens eerst proberen met een geheugen upgrade.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/23, 15:17:17 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [Opgelost ]graag wat advies voor een pent4- 256mb desktopcomputer
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/23, 14:02:08 »
Dus ik haak af met die PC
Daar zou ik liever voor een paar Euri wat RAM voor aanschaffen (persoonlijke mening).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: [Opgelost ]graag wat advies voor een pent4- 256mb desktopcomputer
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/23, 15:15:37 »
ah ok; dan ga ik toch eerst eens uitkijken naar wat occasie geheugen en het proberen.

het is voor iemand met weinig financiële middelen, vandaar.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort