Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 20.04 Focal Fossa  (gelezen 116239 keer)

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #125 Gepost op: 2020/04/03, 15:26:35 »
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #126 Gepost op: 2020/04/03, 17:50:43 »
Ik begrijp niet zo goed waarom Canonical Ubuntu 20.04 Beta al heeft vrijgegeven als extensies in Gnome nog niet instelbaar zijn.
In feite kan men nog niets naar eigen smaak inrichten. Zelfs de bureaublad iconen zouden met deze instelling niet zichtbaar mogen zijn:



Ik neem aan dat Focal Fossa Beta met andere  desktops wel redelijk werken.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #127 Gepost op: 2020/04/03, 19:54:31 »
Ook geprobeerd net. Maar wat vermoeiend zeg. Chrome is niet 'normaal' te installeren. Daarvoor heb ik althans gdeb voor nodig. Wat met die vervelende tar.gz kan ik niet uit de voeten. Alleen staat gdeb niet in de software. Dat geldt ook voor synaptic manager. Kortom: Ubuntu maakt het steeds lastiger voor de 'gewone' gebruiker. 

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #128 Gepost op: 2020/04/03, 21:36:39 »
Google Chrome kan nog steeds geïnstalleerd worden in Focal Fossa, met de instructies van deze website https://linuxconfig.org/how-to-install-google-chrome-web-browser-on-ubuntu-20-04-focal-fossa
Ik heb dit met succes kunnen uitvoeren in de bèta versie van Xubuntu 20.04.
Ook synaptic kan nog steeds worden geïnstalleerd. En wel via terminalvenstercommando
sudo apt install synaptic [Enter]
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #129 Gepost op: 2020/04/04, 01:32:17 »
Kortom: Ubuntu maakt het steeds lastiger voor de 'gewone' gebruiker.

Canonical verdient aan de commerciële ondersteuning van Ubuntu. Vandaar dat het als een zakelijke distributie is ingericht.
Je moet dus extra moeite doen om het aan te passen.
En dat maakt het inderdaad niet simpel toegankelijk voor de gewone gebruiker: en zeker niet voor Linux beginners.


Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #130 Gepost op: 2020/04/04, 07:03:19 »
Ubuntu is nog steeds veel gemakkelijker voor beginners dan Fedora, daar moet je door meerdere hoepels springen om überhaupt codecs en andere software te kunnen installeren. Het is bij Fedora wat meer zoekwerk wat het voor een beginneling niet makkelijk maakt als je niet weet waar je moet kijken.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/04, 07:05:06 door Maik »

Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #131 Gepost op: 2020/04/04, 10:20:12 »
Google Chrome kan nog steeds geïnstalleerd worden in Focal Fossa, met de instructies van deze website https://linuxconfig.org/how-to-install-google-chrome-web-browser-on-ubuntu-20-04-focal-fossa
Ik heb dit met succes kunnen uitvoeren in de bèta versie van Xubuntu 20.04.
Ook synaptic kan nog steeds worden geïnstalleerd. En wel via terminalvenstercommando
sudo apt install synaptic [Enter]

Zeker. Maar daarover ging het even niet. Het valt me een beetje tegen, dat toepassingen zoals Synaptic - die zo'n beetje iedereen gebruikt - niet standaard in de softwarepakketten van Ubuntu staan.

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #132 Gepost op: 2020/04/04, 13:12:57 »
In principe kan synaptic pakketbeheer nog steeds geïnstalleerd via Gnome-software. Als je daarin klikt op het vergrootglas linksboven, en in het zoekveld typt synaptic, dan verschijnt daaronder onder andere synaptic pakketbeheer.

Vroeger zat synaptic pakketbeheer in de main pakketbronnen, maar werd later vervangen door Ubuntu Softwarecentrum en daarna Gnome-software. En kwam synaptic pakketbeheer terecht in de universe pakketbronnen, die uitsluitend ondersteund wordt door de Ubuntu gemeenschap. Synaptic pakketbeheer is niet meegegaan met de tijd.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #133 Gepost op: 2020/04/04, 15:29:36 »
Gister 3-4-20, update van 18.04 naar 20.04
Duurt even een klein half uurtje.
2 uitgeschakelde pps-en (Multisystem en Google-Chrome) weer ingeschakeld
30 minuten totaal, klaar, inclusief de laatste updates en apt autoremove.

Door Canonical is beloofd dat deze huidige beta update naar de reguliere 20.04.
Tot nu niets vreemds aan ontdekt, behalve dat sommige NL-vertaling nog wat fine tuning behoeft.
Ook de WiFi rtl8821cu versie van brektrou werkt uitstekend. 72 Mb/s (2,5 GHz) en 434 Mb/s (5,2 GHz)

« Laatst bewerkt op: 2020/04/04, 15:31:49 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #134 Gepost op: 2020/04/04, 16:06:36 »
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #135 Gepost op: 2020/04/04, 17:23:10 »
Heb dat artikel eens doorgekeken en gelukkig geen special nieuws bekent voor Xubuntu 20.04 Lts ,prima zo.
Wat dat wetbewerp voor de Xuby  wallpapers betreft tsja die verwijder ik sowieso .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #136 Gepost op: 2020/04/05, 18:36:10 »
Beste Mensen

Ik heb op mijn computer ubuntu 20.04 gezet. Alles werkt prima. Alleen bij ubuntu software staan alleen snap programma's in gewone software zie ik niet.
Ik heb wel synaptic geinstalleerd. En het programma xf burn erop gezet. Maar dit lijkt niet de goede manier. Is hiervoor eventueel een oplossing

Met vriendelijke groet,
Sjaak

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #137 Gepost op: 2020/04/06, 08:49:54 »
Op een bepaald ogenblik waren er in de 20.04 twee software centers, één "gewoon" en één met enkel Snaps. Bevat die echt al alle software die ook in de repositories zit? Dan willen ze blijkbaar snel vooruit naar een systeem waar alleen het besturingssysteem via APT onderhouden wordt (door henzelf), en de gebruikerssoftware systematisch bijgeïnstalleerd wordt via Snap (waar de programmaontwikkelaar verantwoordelijk is voor het onderhoud van de snap).

In ieder geval blijft "sudo apt get install" een goede manier, dus ook Synaptic installeren en dat gebruiken is een goede manier om software te installeren. In de verdere toekomst lijkt het erop dat gebruikerssoftware in de pakketbronnen niet meer bijgehouden zal worden, dus gaandeweg zal verdwijnen  en enkel nog via Snap zal aangeboden worden.

Offline wilfried

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #138 Gepost op: 2020/04/06, 09:17:08 »
Wat ik gedaan heb is met synaptic via zoeken ubuntu software ( utillity for browsing, installing and removing software)  geinstalleerd
je krijgt dan het zelfde software center erbij als in 1804 dit leek aanvankelijk niet te helpen heb hem via synaptic geprobeerd te verwijderen maar dat ging niet, gelukkig maar want nu vanmorgen zie ik dat hij alle vertrouwde programma' s uit ubuntu focal universe  wél geladen heeft en weer gewoon beschikbaar zijn maar dan in dat oude vertrouwde ubuntu software.
vlg omgubuntu is het idd zo dat het software centr is vervangen door het snap store.
overigens staat bij Kubuntu Muon ontdekken alles wél zoal je gewend was in één applicatie.
wat mij betreft jammer dat ubuntu deze keus gemaakt heeft
leek mij beter om deze stap te maken wanneer alle pakket op de snap manier geleverd zouden worden. nu wordt het lastiger . misschien wordt dit nog opgepakt voor de final release.
voor de rest vind ik deze Focal Fossa  erg mooi en voelt heel soepel aan loopt als een speer.

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #139 Gepost op: 2020/04/06, 16:57:25 »
Sinds de meest recente updates is het weer mogelijk om extensies in te stellen.
Op een paar schoonheidsfoutjes na is gelukkig veel weer mogelijk.  :)

Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #140 Gepost op: 2020/04/06, 18:19:20 »
En in één klap vallen de puzzelstukjes weer keurig op de goede plaats.

Gekozen is voor de minimale installatie:
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #141 Gepost op: 2020/04/07, 15:09:17 »
Vandaag Kubuntu weer vers op mijn notebook gezet. Gelijk weer SnapD en alle gerelateerde meuk permanent van mijn installatie afgegooid.

Alle programma's die enkel via Snapd te krijgen zijn worden geboycot. Flatpack heb ik toegevoegd maar die installeer ik pas als ik geen alternatief voor een programma heb.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline wowo

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #142 Gepost op: 2020/04/07, 23:41:50 »
Ik heb Ubuntu 20.04-beta geïnstalleerd.
Ik begrijp dat er nu voor de gebruikerssoftware voor gekozen wordt om de snap store te promoten.
"Ervaren" gebruikers zullen echter nu nog niet vaak van snaps gebruik maken om verschillende redenen.

Nu mijn opmerking:
Wanneer ik in deze beta versie op het icoon van het geleverde software centrum klik, wordt de snapwinkel geopend en zie je in starter onder het icoon van het softwarecentrum nog 1 icoon: het icoon van de "oude" snapstore.
Ik vind dat wel wat verwarrend.
Zie ook de afbeelding.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #143 Gepost op: 2020/04/08, 00:37:36 »
Jammer dat men de 32bit versies niet meer kan upgraden naar de nieuwe LTS. 18.04 is dus de laatste en houdt het op voor de 32 bit netbooks, latops en PC's. Dit blijkt vanaf versie 19.10 al zo het geval te zijn. Dat 32 bit uitefaseert gaat worden verloopt vlugger dan verwacht.

Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #144 Gepost op: 2020/04/08, 06:30:01 »
Wat ik gedaan heb is met synaptic via zoeken ubuntu software ( utillity for browsing, installing and removing software)  geinstalleerd
je krijgt dan het zelfde software center erbij als in 1804 dit leek aanvankelijk niet te helpen heb hem via synaptic geprobeerd te verwijderen maar dat ging niet, gelukkig maar want nu vanmorgen zie ik dat hij alle vertrouwde programma' s uit ubuntu focal universe  wél geladen heeft en weer gewoon beschikbaar zijn maar dan in dat oude vertrouwde ubuntu software.
vlg omgubuntu is het idd zo dat het software centr is vervangen door het snap store.
overigens staat bij Kubuntu Muon ontdekken alles wél zoal je gewend was in één applicatie.
wat mij betreft jammer dat ubuntu deze keus gemaakt heeft
leek mij beter om deze stap te maken wanneer alle pakket op de snap manier geleverd zouden worden. nu wordt het lastiger . misschien wordt dit nog opgepakt voor de final release.
voor de rest vind ik deze Focal Fossa  erg mooi en voelt heel soepel aan loopt als een speer.
bedankt dat was voor mij de beste oplossing die het best werkt :D
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #145 Gepost op: 2020/04/08, 08:44:31 »
Ik begrijp dat die snap store een "Snap" versie is van Software Centrum? Het is toch niet zo dat dat een Software Centrum is, waar enkel en alleen Snap versies van software aangeboden worden?

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #146 Gepost op: 2020/04/08, 17:34:08 »
Citaat
To be clear: this is not a new app store. It is the same Ubuntu Software store as currently shipped, and is still based on GNOME Software. It just packaged as a Snap application.
https://www.omgubuntu.co.uk/2020/02/ubuntu-snap-store-transition

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #147 Gepost op: 2020/04/08, 17:38:52 »
Dat was inderdaad wat ik vermoedde...

Er is dus niet veel nut aan het veranderen van dit programma, tenzij je Snap geheel verwijdert. Voor die keer dat je eens een extra programma wil installeren, is de iets langere opstarttijd wellicht geen probleem.

Offline wowo

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #148 Gepost op: 2020/04/09, 00:03:15 »
Je kunt het "gewone" Software centrum installeren mbv Synaptic (te installeren met: sudo apt-get install synaptic) of met: sudo apt-get install gnome-software
Je krijgt dan naast het reeds geïnstalleerde nieuwe Ubuntu Software centrum (wat nu dus uitsluitende snap store is), het oude vertrouwde Software centrum.
Hiermee kan je dan ook weer gemakkelijk zien welke core software er geïnstalleerd is.

NB De iconen zijn gewoon hetzelfde.
Zie afbeelding.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #149 Gepost op: 2020/04/09, 08:53:53 »
Je kunt het "gewone" Software centrum installeren mbv Synaptic (te installeren met: sudo apt-get install synaptic) of met: sudo apt-get install gnome-software
Je krijgt dan naast het reeds geïnstalleerde nieuwe Ubuntu Software centrum (wat nu dus uitsluitende snap store is), het oude vertrouwde Software centrum.
Ik dacht dat net hierboven deze mythe ontkracht werd? Het gaat eenvoudig om hetzelfde softwarecenter, het éne in snap versie, het ander in deb versie.

De verwarring komt doordat er tijdens de ontwikkeling van 20.20 inderdaad een moment geweest is, waar een snap versie werd toegevoegd, die op dat moment nog alleen Snap pakketten toonde. Ondertussen is die span versie volledig functioneel en vervangt de deb versie.