Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: twee versies met dezelfde home dir?  (gelezen 499 keer)

Offline ctammes

  • Lid
twee versies met dezelfde home dir?
« Gepost op: 2012/12/24, 08:27:38 »
Ik heb een pc met daarop Ubuntu 12.04 geinstalleerd met een aparte /home partitie. Ik wil Mint ernaast zetten, op een eigen 10Gb partitie. Het idee is dat ik dan kan vergelijken en kan kiezen, zoals wanneer ik Gnome en KDE gebruik.
Kan ik dan dezelfde /home gebruiken of moet ik conflicten verwachten, bijv. bij config bestanden in /home.

Offline Ramana

  • Lid
Re: twee versies met dezelfde home dir?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/24, 08:54:02 »
Je kunt wel meerdere mappen, dus ook home-mappen van verschillende distro's op een partitie zetten, maar niet een en dezelfde gebruiken voor verschillende distro's.  Dit omdat er verschillende configuratiebestanden voor een systeem in staan.  Je kunt dus conflicten verwachten

Voor Ubuntu zou je /home/ctammes kunnen hebben op een partitie, voor mint iets anders, bv. /home/ctmint op dezelfde partitie
« Laatst bewerkt op: 2012/12/24, 08:55:57 door Ramana »

Offline ctammes

  • Lid
Re: twee versies met dezelfde home dir?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/26, 12:16:46 »
Ik heb de oude home partitie met een symlink in mijn nieuwe homedir gehangen en dat werkt goed. Ik kan nu gebruik maken van de gegevens op mijn oude homedir, zonder die te hoeven overzetten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: twee versies met dezelfde home dir?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/26, 14:24:57 »
Dat kan inderdaad goed werken, maar er is geen garantie dat dit foutloos zal blijven gaan voor alle programma's. Je rijdt voor eigen rekening hier.

Offline ctammes

  • Lid
Re: twee versies met dezelfde home dir?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/26, 18:28:42 »
Garantie heb je nergens   ;-)

Offline h2o

  • Lid
Re: twee versies met dezelfde home dir?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/26, 18:32:01 »
Het kan heel goed met meerdere distributies op één /home directory. Je moet er wel wat werk voor verrichten maar het is de moeite waard.

Allereerst bevat je eigen home directory een verzameling instellingen, voornamelijk van programma's en desktop omgevingen. Verder bevat de home directory je gewone data.

Wat je moet doen is die gegevens apart neerzetten. Maak een directory /data aan en een paar andere directories. Zelf heb ik de volgende:
.data.gebruiker (de pogramma bestandenals instellingen van Iceweasel, Icedove, Libreoffice e.d.)
.Desktop.gebruiker (de bureaublad bestanden)
data (de gewone data als foto's, brieven, documenten e.d.)

Wat je vervolgens doet op een paar bestandscontainers aanmaken van ongeveer 500 MB per stuk.
Dit doe je via de terminal als volgt:

sudo dd   if=/dev/zero   bs=1M   count=500   of=wheezy(voor de leesbaarheid heb ik tussen alle onderdelen wat extra spaties gemaakt)
Ik heb hier een bestand aangemaakt van 500 MB voor de bestanden van Wheezy.
Dit moet je dus voor IEDERE distributie aanmaken.

Vervolgens zet ik die bestanden om naar het ext4 bestandsformaat:
sudo mkfs.ext4 wheezyUiteraard doe je dit dus voor ieder bestand.

Wat je nu moet doen doe je met het ROOT account. Uitloggen en inloggen als ROOT. Gaat dat niet, dan herstarten in de herstelmodus.
Hernoem de eigen home directory naar naam.oud
Pas het bestand /etc/fstab aan met de volgende regel:

Citaat
/home/wheezy      /home/naam     ext4     loop    0   0
mount -a
chmod 0755 naam /home/naamchown naam /home/naamchgrp naam /home/naam
Ik heb nu het bestand wheezy aan /home/naam gekoppeld. Ook heb ik alle rechten aan de gebruiker toegewezen die nodig zijn. De laatste drie commando's pas je ook toe op de /home/data, /home/.data.naam en /home/.naam.Desktop directories toe.

Dat is het eerste deel.

Het vervolg is wat makkelijker maar ook bewerkelijker. Je moet nu herstarten en inloggen op je eigen account. Wat je nu doet is alle data uit .mozilla .thunderbird (of .icedove) .libreoffice .wine en .dropbox (ikwerk met wine en dropbox) verplaatsen van je naam.oud directory naar de .data.naam directory en alle bureaublad bestanden naar de .naam.Desktop verplaatsen.
Vervolgens ga je nu alles symlinken naar je nieuwe /home directory.

Als het goed is heb je nu een bestand waarin de normale bestanden staat, een directory met de data van iceweasel/firefox, icedove/thunderbird, wine, dropox en een directory met de desktopbestanden. De gewone data verplaats je naar de directory data. Die ga je ook symlinken naar je eigen home directory.

Dan ben je met één distributie klaar, en moet je dezelfde werkwijze toepassen op iedere distributie. Het verschil is nu wel dat de data nu wel goed is verdeeld en je eigenlijk alleen met het fstab bstandje en symlinken + de rechten toepassen sneller klaar bent.

Een heel verhaal, maar ik het het zelf met succes toegepast met Debian + Linux Mint DE + Ubuntu.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: twee versies met dezelfde home dir?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/27, 12:44:29 »
Garantie heb je nergens   ;-)
Je stelt de vraag, wij geven naar eer en geweten antwoord. Wat je er mee doet, is jou keuze.

De eerder gecompliceerde aanpak van h2o bevestigt dat verhaal: dat is een methode om de configbestanden van de verschillende distro's niet met elkaar te mengen. Werkt met containerbestanden, wat minder "definitief" is dan partitioneren. Maar het komt neer op hetzelfde als partitioneren: de configdata voor iedere distributie worden in een afzonderlijk bestandssysteem gezet.

Mocht ik ooit zin hebben om meerdere OS'en te onderhouden, dan zou ik het eenvoudiger doen door elk systeem elk in zijn kleine / partitie te installeren, en er één grote data partitie op na te houden. De /home van iedere installatie is op dezelfde root partitie. Dan link je selectief door vanuit die homefolders naar je datapartitie. Op iedere distro zorg je ervoor dat je dezelfde userid hebt. Je kan ook dezelfde username aanhouden, maar dat maakt niet uit of je dat doet.

- In elke installatie wordt de data partitie gekoppeld aan /mnt/data met behulp van /etc/fstab
- De relevante data worden doorgelinkt:
   -  gebruikersdata:
vb voor een ubuntu installatie:
~/Documents wordt vervangen door een symlink naar /mnt/data/Documents, ~/Movies, ~/Pictures etc; analoog
   - configdata:
selectief doorlinken naar de datapartitie (vb Firefox, thunderbird)
   - tijdelijke data:
/tmp en /var/tmp zou ik doorlinken via een mount bind naar de data partitie, om te vermijden dat de kleine systeempartitie volloopt door tijdelijke bestanden.

Offline h2o

  • Lid
Re: twee versies met dezelfde home dir?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/27, 15:57:26 »
Inderdaad is mijn aanpak wat gecompliceerd. Je kunt verschillende scenario's bedenken.
Als ik een splinternieuwe installatie uitvoer is dat het makkelijkste.
Maak dan een aparte partitie aan voor de data en zorg ervoor dat de /home directory op iedere / van elke distributie staat.
Dan is het simpel data naar de /data directory verplaatsen en de hele handel symlinken. De instellingen van iedere distributie staan dan in hun eigen omgeving en de data is gelinkt naar de /home/gebruiker directory.
Overigens blijf ik erbij om de volgende directories ook op de data partitie te zetten: .mozilla .libreoffice .thunderbird (.icedove) enz. Ook deze symlinken.

Voor een bestaande situatie is het veel meer werk en is de aanpak met de datacontainers makkelijker. Dat is de aanpak die ik de vorige keer heb geschetst.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex