Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 beeldschermen met HDMI-splitter  (gelezen 4328 keer)

Offline KeesS

  • Lid
2 beeldschermen met HDMI-splitter
« Gepost op: 2018/11/03, 17:21:57 »
ca-laptop met LinuxMint 18.3 cinnamon 64 bit.
Als ik onze oude vakantie-foto's en-filmpjes wil laten zien gebruik ik mijn Sony-TV-scherm als 2e beeldscherm omdat dat beeld lekker groot is.
Ik sluit mijn laptop dan met een HMDI-kabel aan de TV en kies daar poort HDMI-2. Hiermee heb ik beeld op de laptop én op het TV-toestel.
Open ik op de laptop Menu> Systeeminstellingen> Beeldscherm> dan zie ik daar de 2 schermen "Sony-TV" en "Laptop LVDS1"
Ik kan beide schermen apart instellen en de knoppen "Aan" en "Instellen als primair" werken. Ook "Schermen detecteren" en ook "schermen spiegelen" is mogelijk.
Kortom, alles op de laptop werkt naar behoren en ik kan mijn filmpjes kijken op 2 schermen.

Desktop-PC met LinuxMint 18.1 cinnamon 64 bit
Nu wil ik dat ook graag doen met mijn desktop-PC. Helaas zit daarop maar één HDMI-poort waar mijn Medion-monitor op aangesloten is.
Daarom heb ik een HDMI-splitter aangeschaft met 1 HDMI-ingang en 2 HDMI-uitgangen.
De splitter verbind ik met de HDMI-uitgang van de Desktop-PC
Aan HDMI-1 van de splitter komt mijn Medion-monitor (bedoelt als 'primair')
Aan HDMI-2 van de splitter komt het beeldscherm van mijn Sony-TV.

Nu mijn probleem:
Via de splitter heb ik op beide schermen hetzelfde beeld van mijn Desktop-PC.
Open ik op de desktop: Menu> Systeeminstellingen> Beeldscherm> dan zie ik daar slechts één scherm, namelijk mijn Medion-monitor
De knoppen "Aan" en "instellen als primair" zijn grijs (niet bruikbaar) en "spiegelen" is niet mogelijk. Ook klikken op "schermen detecteren" doet niets.

Mijn vraag:
Hoe krijg ik beide schermen zichtbaar op mijn monitor en hoe krijg ik de knoppen "aan" en "instellen als primair" en "spiegelen" werkend, zodat ik beide beeldschermen afzonderlijk kan instellen.?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: 2 beeldschermen met HDMI-splitter
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/03, 19:31:07 »
Ik vrees dat aparte aansturing nu zo met splitter niet gaat werken omdat de pc nog steeds maar 1 beeldscherm ziet en er niets te selecteren valt. Maar dat kan ik fout hebben.

Heb je misschien nog een vga aansluiting? (ouderwetse blauwe beeldschermaansluiting)
Misschien is desktopscherm met vga, en tv met hdmi een optie?

Of een kaartje met een extra hdmi erbij prikken.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/03, 19:33:39 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline DeBaas

  • Lid
Re: 2 beeldschermen met HDMI-splitter
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/03, 22:51:08 »
Een splitter geeft het aangeboden signaal van de primaire monitor door aan een tweede aansluiting zonder enige check of aanpassing.
Voor de leverende PC, deze ziet alleen de primaire monitor.

Een DVI aansluiting (rechthoekige, vaak witte, aansluiting) is digitaal compatibel met HDMI, zonder geluid.

Heeft je video kaart ook deze DVI aansluiting, kun je daar, middels een verloopsteker naar HDMI,  de tweede monitor op aansluiten.

De DVI aansluiting kan, al naar gelang de uitvoering en fabrikant specificaties, al of niet ook voor VGA, met verloopsteker, en/of HDMI met geluid gebruikt worden.

Evenzo zijn er monitoren met ingebouwde speakers die HDMI met geluid leveren, DVI al of niet met geluid of geluid via een aparte 3.5mm plug, en al of niet VGA met 3.5mm plug.

Succes met uitproberen.


Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline KeesS

  • Lid
Re: 2 beeldschermen met HDMI-splitter
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/03, 23:58:53 »
Citaat
partyrabbit link=topic=104498.msg1024100#msg1024100 date=1541269867]
Ik vrees dat aparte aansturing nu zo met splitter niet gaat werken omdat de pc nog steeds maar 1 beeldscherm ziet en er niets te selecteren valt. Maar dat kan ik fout hebben.

partyrabbit, ik heb zojuist ontdekt dat als ik de TV-aansluiting loskoppel van de splitter, ik het dan aangesloten beeldscherm (Medion-monitor) kan instellen op de gewenste resolutie.
Hetzelfde kan ik dan ook doen met de aansluiting van de PC-monitor. Kabel loskoppelen van de splitter en aangesloten TV- beeldscherm resolutie instellen.
Na alles weer aansluiten heb ik beeld en geluid via HDMI op beide systemen.

Citaat van: partyrabbit
Heb je misschien nog een vga aansluiting? (ouderwetse blauwe beeldschermaansluiting)
Misschien is desktopscherm met vga, en tv met hdmi een optie?
Er zitten op de PC én de monitor én op de TV ook DVI- en vga-aansluitingen, maar ik wilde juist van al die stugge kabels af en heb daarom gekozen voor HDMI voor beeld én geluid.

Citaat van: partyrabbit
Of een kaartje met een extra hdmi erbij prikken.
Als ik een kaartje met extra hdmi in mijn PC erbij zou (laten) prikken. (ben zelf zo handig niet meer :'( ) ;krijg ik dan dezelfde (beeld + geluid)-situatie  als met de laptop ??
Dus een HDMI-kabel van PC-HDMI-1 naar de Medion-monitor en
een HDMI-kabel  van PC-HDMI-2 naar de Sony-TV ? En dan de splitter laten vervallen ?
Heb ik dan op beide systemen beeld en geluid via HDMI ??
En (hoe) kan ik op mijn PC  beeld- en geluid- afzonderlijk instellen?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: 2 beeldschermen met HDMI-splitter
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/04, 00:37:14 »
Een splitter geeft het aangeboden signaal van de primaire monitor door aan een tweede aansluiting zonder enige check of aanpassing.
Voor de leverende PC, deze ziet alleen de primaire monitor.

Een DVI aansluiting (rechthoekige, vaak witte, aansluiting) is digitaal compatibel met HDMI, zonder geluid.

Heeft je video kaart ook deze DVI aansluiting, kun je daar, middels een verloopsteker naar HDMI,  de tweede monitor op aansluiten.

@DeBaas, dank voor Uw reactie.
Als ik de splitter weglaat, en op de desktop-PC met een verloopstekker van DVI naar HDMI de tweede monitor (= Sony-TV) met een HDMI-kabel aansluit, werkt dat dan hetzelfde als bij mijn laptop die rechtstreeks met HDMI-kabel aan de TV verbonden is ??
Heb ik dan hetzelfde beeld en geluid op beide schermen ? Kan ik dan van beide schermen afzonderlijk de resolutie ed. instellen ? Kan ik dan schermen spiegelen ?

Citaat van: DeBaas
De DVI aansluiting kan, al naar gelang de uitvoering en fabrikant specificaties, al of niet ook voor VGA, met verloopsteker, en/of HDMI met geluid gebruikt worden.

Evenzo zijn er monitoren met ingebouwde speakers die HDMI met geluid leveren, DVI al of niet met geluid of geluid via een aparte 3.5mm plug, en al of niet VGA met 3.5mm plug.

Succes met uitproberen.

Mijn monitor (Medion MD 40600 pda) heeft 2 ingebouwde speakers die HDMI-geluid leveren.
Mijn monitor heeft, net als mijn PC, maar één HDMI-aansluiting
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline DeBaas

  • Lid
Re: 2 beeldschermen met HDMI-splitter
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/04, 00:53:40 »
je PC heeft maar een aansluiting (HDMI) ?
Zit er geen 2e of 3e video aansluiting op ? Dat kan HDMI, DVI of VGA zijn.
Zoniet ben je gehouden aan de HDMI splitser die de resolutie overneemt van het primaire scherm.
(eventueel connectoren verwisselen om de juiste monitor als primair in te stellen)
Kies dan handmatig een resolutie die er op beide schermen nog redelijk uitziet dat wordt waarschijnlijk een van de TV resoluties.

Mogelijk doe je een foto van de achterzijde van de PC speciaal de Video connector(en)
« Laatst bewerkt op: 2018/11/04, 00:55:14 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline DeBaas

  • Lid
Re: 2 beeldschermen met HDMI-splitter
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/04, 01:07:28 »
In een eerdere post vertel je dat de PC ook een DVI aansluiting heeft,
Met een verloopsteker kan je daar ook HDMI op aansluiten.
Ook een compleet snoer DVI aan de ene zijde en HDMI aan de andere kant is mogelijk.
Bij Alie in diverse lengtes
Deze kabels zijn niet dikker dan HDMI, eerder minder.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/04, 01:11:03 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline KeesS

  • Lid
Re: 2 beeldschermen met HDMI-splitter
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/04, 02:08:36 »
In een eerdere post vertel je dat de PC ook een DVI aansluiting heeft,
Met een verloopsteker kan je daar ook HDMI op aansluiten.
Zowel de PC als de monitor hebben maar één HDMI-aansluiting. Maar op beide zitten ook een vga- en een  DVI- aansluiting, alsmede wat van die kleine ronde pin-aansluitingen voor geluid.
Mijn PC staat onder in een kast en daar kan ik met mijn oude kromme lijf helaas niet meer bij komen. Een foto daarvan gaat  niet meer lukken.

Citaat van: DeBaas
Ook een compleet snoer DVI aan de ene zijde en HDMI aan de andere kant is mogelijk.
Bij Alie in diverse lengtes
Deze kabels zijn niet dikker dan HDMI, eerder minder.
Bij Alie (buitenland) kopen lijkt me te ingewikkeld, maar de leverancier van de splitter (allekabels.nl) zal me die vermoedelijk ook wel kunnen leveren.
Maar dan de aansluiting ??
Van PC-HDMI rechtstreeks naar het HDMI-2 van het TV-beeldscherm ?
Van PC-DVI met verloopkabel (de kortste) naar de HDMI-aansluiting van mijn Medion-monitor ?
Wat kan ik dan verwachten? Heb ik dan dezelfde situatie als op mijn laptop, waar ik naast het laptop-beeldscherm, een tweede beeldscherm heb op de Sony-TV ??
En kan ik dan op mijn PC beide schermen spiegelen en afzonderlijk de resolutie ed instellen ??
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: 2 beeldschermen met HDMI-splitter
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/05, 20:18:07 »
En kan ik dan op mijn PC beide schermen spiegelen en afzonderlijk de resolutie ed instellen ??
Nee.
Dat kan nooit: spiegelen is twee maal exact hetzelfde. Je krijgt dus de laagste resolutie ook op het scherm dat een hogere resolutie aankan.
(waarom zou je dat willen trouwens...  ???  )

Opties:
1. Schakel het scherm met de lage resolutie uit.
2. Gebruik HDMI en DVI/VGA (al dan niet met verloop) voor twee verschillende schermen/resoluties. Mits je graka dit aankan.
2b. Volgens mij kun je dit zo instellen dat de 'schermen overlappen', dan heb je wat jij wilt. Maar dat weet ik niet zeker, is al weer een tijdje geleden dat ik daar mee heb geexperimenteerd... En optie 1. is makkelijker... 
« Laatst bewerkt op: 2018/11/05, 20:22:55 door VuurVosje »

Re: 2 beeldschermen met HDMI-splitter
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/05, 22:41:08 »
partyrabbit, ik heb zojuist ontdekt dat als ik de TV-aansluiting loskoppel van de splitter, ik het dan aangesloten beeldscherm (Medion-monitor) kan instellen op de gewenste resolutie.
Hetzelfde kan ik dan ook doen met de aansluiting van de PC-monitor. Kabel loskoppelen van de splitter en aangesloten TV- beeldscherm resolutie instellen.
Na alles weer aansluiten heb ik beeld en geluid via HDMI op beide systemen.

Mooi dat het je gelukt is.
Ik denk alleen dat je nog niet net als met je laptop (Fn+beeldschermentoets) kunt switchen tussen twee schermen om er maar 1 te kijken en de andere uit te schakelen? Toch?

Citaat van: partyrabbit
Heb je misschien nog een vga aansluiting? (ouderwetse blauwe beeldschermaansluiting)
Misschien is desktopscherm met vga, en tv met hdmi een optie?
Er zitten op de PC én de monitor én op de TV ook DVI- en vga-aansluitingen, maar ik wilde juist van al die stugge kabels af en heb daarom gekozen voor HDMI voor beeld én geluid.

Dan zou ik toch DeBaas zijn tips opvolgen en één van die aansluitingen gebruiken. Geluid van je pc-monitor behoeft maar 1 dun 2.5-jack kabeltje van een paar euro.

Citaat van: partyrabbit
Of een kaartje met een extra hdmi erbij prikken.
Als ik een kaartje met extra hdmi in mijn PC erbij zou (laten) prikken. (ben zelf zo handig niet meer :'( ) ;krijg ik dan dezelfde (beeld + geluid)-situatie  als met de laptop ??
Ja. Je kunt dan twee beeldschermen via HDMI aansturen.

In elk geval kun je nu al kijken. Dat heb je al verdiend. Succes verder.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline KeesS

  • Lid
Re: 2 beeldschermen met HDMI-splitter
« Reactie #10 Gepost op: 2018/11/06, 01:46:46 »
Citaat van: partyrabbit
Mooi dat het je gelukt is.
Ik denk alleen dat je nog niet net als met je laptop (Fn+beeldschermentoets) kunt switchen tussen twee schermen om er maar 1 te kijken en de andere uit te schakelen? Toch?

@partyrabbit, ik gebruik een oud toetsenbord waar géén Fn beeldschermtoetsen op zitten, maar wel lekker typed. Dus switchen tussen de schermen is niet mogelijk.

Het is me inmiddels door alle goede adviezen duidelijker geworden hoe het werkt.
Verloopstekers en/of verloopkabels zijn voor mij moeilijk te plaatsen. Ten eerste wil het lijf niet meer en ten tweede heb ik achter de PC te weinig ruimte voor uitstekende stekkers en al die kabels. Ik houd het maar op het gebruik van de HDMI-splitter.

Om de zaak naar wens in te stellen doe ik het volgende.
Ik sluit de splitter aan op de HDMI-uitgang van mijn PC.
De Medion-monitor koppel ik aan poort-1 van de splitter.
Dan kan ik van dat beeldscherm de resolutie instellen.
Hierna koppel ik de Sony-TV (poort HDMI-2) aan poort 2 van de splitter.
Dan kan ik van het TV-scherm de resolutie instellen.
Als ik film en/of foto op de TV wil kijken hoef ik alleen kanaal HDMI-2 van de TV te kiezen.
Op beide schermen heb ik dan beeld en geluid van de PC via HDMI.
Is mijn 'filmvoorstelling' afgelopen trek ik de HDMI-kabel uit de TV en schakel de TV weer over op HDMI-1 voor het normale TV-beeld.
 De splitter geeft dan aan dat alleen kanaal 1 in gebruik is met de Medion-monitor.

Het is misschien geen super de luxe oplossing, maar ik ben er tevreden mee  :D
Voor mij is dit topic hiermee gesloten.
Dank aan allen die me hiermee hebben geholpen!!!






VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: 2 beeldschermen met HDMI-splitter
« Reactie #11 Gepost op: 2018/11/07, 13:48:11 »
Citaat van: partyrabbit
Mooi dat het je gelukt is.
Ik denk alleen dat je nog niet net als met je laptop (Fn+beeldschermentoets) kunt switchen tussen twee schermen om er maar 1 te kijken en de andere uit te schakelen? Toch?

@partyrabbit, ik gebruik een oud toetsenbord waar géén Fn beeldschermtoetsen op zitten, maar wel lekker typed. Dus switchen tussen de schermen is niet mogelijk.

Op je laptop toch wel?? Dat bedoelde ik, op je desktop zoals op je laptop.
Ook op een desktop kun je switchen, alleen wat onhandiger door ontbreken van de Fn funties.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline DeBaas

  • Lid
Re: 2 beeldschermen met HDMI-splitter
« Reactie #12 Gepost op: 2018/11/07, 14:21:01 »
@KeesS
Je bent wel in staat om regelmatig de HDMI steker uit je TV te halen met als risico dat op een verkeerd moment te doen met statische schade aan zowel TV als PC tot gevolg.
Je bent niet in staat een correcte kabelverbinding tussen de 2 monitoren en PC te realiseren waarvan een HDMI-HDMI en een DVI-HDMI kabel.

Be my guest..........
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline KeesS

  • Lid
Re: 2 beeldschermen met HDMI-splitter
« Reactie #13 Gepost op: 2018/11/08, 15:56:29 »
@KeesS
Je bent wel in staat om regelmatig de HDMI steker uit je TV te halen met als risico dat op een verkeerd moment te doen met statische schade aan zowel TV als PC tot gevolg.
DeBaas, statische schade is voor mij onbekend terrein; wat houdt dat precies in ?
Dat 'regelmatig de stekker eruit halen' is zeer betrekkelijk.  Hooguit één of twee maal per jaar heb ik film-kijkers op bezoek. Na de 'voorstelling' schakel ik de TV uit en trek daarna pas de HDMI-stekker uit het toestel. Daar kan ik heel makkelijk bij.


Citaat van: DeBaas
Je bent niet in staat een correcte kabelverbinding tussen de 2 monitoren en PC te realiseren waarvan een HDMI-HDMI en een DVI-HDMI kabel.

Be my guest..........
Wat zo'n correcte kabelverbinding betreft heb ik nog een vraag.
Ik ben zelf niet meer in staat mijn PC  onder uit de kast te halen om kabels of stekkers  daaraan te verbinden. Medebewoners van het seniorencomplex waar ik woon zijn ook allemaal 80+ of 90+; daar hoef en/of wil ik niet om hulp vragen. Andere hulpverleners zijn niet onmogelijk, maar niet direct voor handen en die wil ik ook niet lastig vallen als het niet dringend nodig is.
Vraag: Op mijn PC én op mijn Monitor zitten 1 HDMI-poort én 1 DVI-poort.
Als de PC middels HDMI-kabel is aangesloten met de Monitor, kan ik dan de TV (HDMI-2 poort)verbinden met een DVI-kabel of verloopsteker DVI-/-HDMI óók aan de monitor?
De monitor is namelijk door mij goed bereikbaar. Heb ik dan ook beeld en geluid, of moet die kabel absoluut van de PC af komen?
Aanvullende vraag:[/]
kan zo'n correcte verbinding aan de TV blijven zitten ook als ik die niet gebruik?
« Laatst bewerkt op: 2018/11/08, 16:02:39 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg