Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP LP1000R server op de kop getikt.. Nu nog installen...  (gelezen 1077 keer)

Gast

  • Gast
HP LP1000R server op de kop getikt.. Nu nog installen...
« Gepost op: 2006/08/25, 18:23:11 »
Heb kortgeleden een HP LP1000R server gekocht.

'T ding is voorzien van een dual PIII 1.13 Ghz CPU, 1 GB ram, en een Raid controller (HP NetRaid) met 3  stuks 18,2 Gb disks eraan.

De schijven zijn al in de Raid manager gedefinieerd als logical drive, en ik ben nu aan't vechten met diverse distributies om die Raid controller te herkennen.

Heb mezelf op advies van een vriend (linuxkenner zegt ie) Fedora gedownload. Wat ik daar ook doe, ik krijg constant een melding dat er geen volumes gevonden konden worden waarop Fedora kon worden geinstalled.

Nu ben ik zeg maar een weekje bezig, waarin ik begon met Windows 2003 (in het kader van wat de boer niet kent gebruikt ie niet, linux dus), maar uiteindelijk toch maar met linux begonnen, omdat ik in IIS 6 problemen had met PHP en MySQL.

De server moet over een poosje een 1u gat gaan bezetten in een datacenter, en daar vrolijk de paar sites gaan serven die ik onder m'n beheer heb.

De server moet zo stabiel mogelijk draaien, en zo min mogelijk overhead hebben. Linux dus. G

Foilzone.com

  • Gast
HP LP1000R server op de kop getikt.. Nu nog installen...
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/25, 18:24:20 »
Ah, d

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
HP LP1000R server op de kop getikt.. Nu nog installen...
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/26, 06:04:55 »
Mark,

Je zegt "ik krijg constant een melding dat er geen volumes gevonden konden worden waarop Fedora kon worden geinstalled". Betekent dat dat je ook met LVM aan het stoeien bent? LVM is wel een complicerende factor. Ik zou eerst even kijken naar het RAID verhaal.

Ik heb Fedora Core 2 al een hele tijd geleden aan de praat gekregen op een Dell server met hardware raid. De RAID controller "biedt" een virtuele HD aan die er uitziet als een gewone SCSI disk, dus /dev/sda zeg maar. Hoe het er onderhuids uitziet weet FC2 niet eens.

Kun je proberen om te kijken wat de installatie aan hard disks "ziet"? Helaas heb ik geen ervaring met jouw hardware ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Foilzone.com

  • Gast
HP LP1000R server op de kop getikt.. Nu nog installen...
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/26, 13:36:22 »
Citaat van: tukcedo
Mark,

Je zegt "ik krijg constant een melding dat er geen volumes gevonden konden worden waarop Fedora kon worden geinstalled". Betekent dat dat je ook met LVM aan het stoeien bent? LVM is wel een complicerende factor. Ik zou eerst even kijken naar het RAID verhaal.

Ik heb Fedora Core 2 al een hele tijd geleden aan de praat gekregen op een Dell server met hardware raid. De RAID controller "biedt" een virtuele HD aan die er uitziet als een gewone SCSI disk, dus /dev/sda zeg maar. Hoe het er onderhuids uitziet weet FC2 niet eens.

Kun je proberen om te kijken wat de installatie aan hard disks "ziet"? Helaas heb ik geen ervaring met jouw hardware ...
Nou, ik dus niet met Linux.. :P

Ik weet bijvoorbeeld niet eens wat een LVM is... Linux Volume Manager???? Ik gok maar hoor!

Wat ik gedaan heb is dit:

Machine gekocht
De RAID bios setup gedraaid om een volume aan te maken (raid 5, 3 disks van 18.3 gig).
Hiermee heb ik dus als het goed is een logical drive (die virtuele HD die jij noemt, toch?)
Windows 2003 server R2 erop gezet, zonder enig probleem overigens. Problemen met IIS6 en PHP/MySql die ik niet opgelost kreeg.
Dus toen maar Linux gedownload (fedora) waarmee eenvoudige webserver configuratie beloofd werd met Apache/Php/Mysql. Ideaal dacht ik.
CD erin, booten maar, kiezen voor de default install, hardware probing vindt van alles, maar herkent blijkbaar geen geschikte volumes om t spul op te installen.
Nogmaals booten, nu met linux noprobe
Nu met de hand de megaraid mbox geinstalleerd, no go helaas, weer geen volumes gevonden om 't spul op te installen. Hierna alle overige varianten van die megaraid driver geprobeerd. Steeds zelfde melding, g

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
HP LP1000R server op de kop getikt.. Nu nog installen...
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/28, 16:54:16 »
Hadie mark, nou, je gokkie over LVM klopt hoor!

Ik begeef me nu even een beetje op glad ijs, maar je opmerking "k
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline woteb

  • Lid
HP LP1000R server op de kop getikt.. Nu nog installen...
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/28, 17:04:02 »
Citaat van: Mark Pronk
Heeft er iemand ervaring met een HP LP1000R en Ubuntu-Server? Heeft iemand 't goed en stabiel draaien? Welke acties waren er nodig? Of werkt 't gewoon out of the ISO (zeg maar). Moeten er eventueel aparte drivers worden geinstalleerd?

Alle hulp en advies is m
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Foilzone.com

  • Gast
HP LP1000R server op de kop getikt.. Nu nog installen...
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/28, 17:53:21 »
Erm, cool... :-)

Er is dus gerede kans dat 't kan! :D

Wor ik al blij van zeg maar... Kon me al niet voorstellen dat't niet kon.

Maargoed, HOE regel je dan de partitionering van

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
HP LP1000R server op de kop getikt.. Nu nog installen...
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/31, 15:39:26 »
He Mark, bennik weer!

Hmmm, aan Grub of LILO ben je inderdaad nog niet toe. Dat zie je pas als-ie na installatie niet weer zou willen starten. Je eerste probleem is dus dat de RAID controller geen kant-en-klaar herkenbaar device aanlevert.

Zoals ik al eerder zei had ik zelf hiermee geen probleem, maar je zou eens kunnen Googlen op een boot-string die je meegeeft aan de install, welke het mogelijk maakt om de RAID te herkennen. Ik weet dat in elk geval Fedora dat soort opties kent bij opstarten. En ik zou het in elk geval toch met die Server editie proberen hoor.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl