Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: harde schijf verdwenen  (gelezen 2459 keer)

scelle

  • Gast
harde schijf verdwenen
« Gepost op: 2008/01/27, 19:28:42 »
Ik probeerde zonet ubuntu te installeren maar dit heeft voor grote problemen gezorgd.
Op mijn pc heb ik 2 harde schijven van telkens 250GB.
Op mijn C schijf staat windows vista,Op mijn 2de schijf (D) stonden al mijn documenten en muziek.
Mijn 2de schijf had ik gepartitioneerd en had ik 20 GB voorzien om linux te instaleren.
Na de instalatie (was de bedoeling om dual boot te verkrijgen) krijg ik de keuze tussen vista en ubuntu (er staan er 3,ik denk ubuntu,ubuntu recovery en iets van memory test).
Als ik ubuntu kies krijg ik een zwart scherm en verder niets. Als ik terug met vista opstart heb ik het grote probleem dat ik zelfs via deze computer nergens nog mijn 2de schijf teruf vindt.
Wat liep er verkeerd ?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Offline skunkm

  • Lid
harde schijf verdwenen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/27, 19:49:46 »
kijk even bij vista bij schijfbeheer staat ie daarbij en heb je niet per ongeluk je complete 2e schijf voor ubuntu gebruikt want dan zie je em niet in windows omdat het ext3 en swap is... en van dat zwart beeld bij ubuntu kan k je niet helpen kben ook nog maar een noob eigenlijk

scelle

  • Gast
harde schijf verdwenen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/27, 19:54:00 »
Inderdaad. Daar zie ik ze wel. Al mijn muziek en data zal ik nu waarschijnlijk Kwijt zijn =(?
Ik ben al een hele tijd bezig met allerhande forums te lezen hoe ik het juist moet installeren maar ik geraak er niet echt wijs uit.
Kan iemand mij een link geven hoe ik een dual boot moet installeren van ubuntu en vista ?

Offline skunkm

  • Lid
harde schijf verdwenen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/27, 19:57:44 »
ik installeer met een alternate cd kweet niet precies hoe t zit met live cd maar je had 20 gb vrije ruimte op die schijf zo had ik t ook bij schijf beheer selecteerde ik dan die vrije ruimte en dan automatisch indelen van vrije ruimte en even later liet ie windows xp zien en dan is t goed.... maar je hebt nou toch ook een dual boot alleen werkt ubuntu niet...?

en over je schijf er zijn wel programmaś om je data te recoveren... ik heb bijvoorbeeld een cd genaamd ihavethepassword daar staan ook van die recover programmaś op die scannen dan en dan moet je alles selecteren wat je terug wilt halen

Offline Kev

  • Lid
harde schijf verdwenen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/27, 20:03:31 »
Ik zou zeggen je hebt een foutje gemaakt met het ingebruik nemen van de partities die je aangemaakt hebt, weet je zeket dat je aan Ubuntu een mountpoint toegekent hebt.
Steek eens een live-cd in je speler start opnieuw op en doe het over maar zorg dat er een gedeelte / is en een deeltje SWAP.
Dit mountpoint moet er zijn om juist te kunnen booten.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

scelle

  • Gast
harde schijf verdwenen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/27, 20:16:35 »
ik ben nu een nieuwe cd aan het downen (7.10 alternate amd64.iso). Wat bedoel je juist met "dat er een gedeelte / is en een deeltje SWAP"  ? Is de eerste keer dat ik iets probeer met linux en valt niet echt mee.
Is er ergens een site waar het stap voor stap uitgelegd staat ?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Offline Kev

  • Lid
harde schijf verdwenen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/27, 20:19:34 »
Ja hoor http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/

Dit is de link van ons eigen Nederlandstalige documentatieteam, hier zal je misschien al wat wijzer uit worden. Na de installatie kun je ook nog regelmatig naar hier terug keren voor andere belangrijke zaken die je later wilt installen.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.