Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een aparte partitie voor /home  (gelezen 2411 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Een aparte partitie voor /home
« Gepost op: 2009/03/14, 22:00:58 »
Af en toe zie ik de vraag hoe er NA de installatie alsnog een aparte partitie gebruikt kan worden voor de /home map.

Dit is niet zo moeilijk, als je weet hoe! Er zijn veel Engelstalige how-to's en forum berichten over dit onderwerp.

Er is een Nederlandse wiki over het gebruik van een aparte /home partitie TIJDENS de installatie, maar nog geen artikel over de mogelijkheden NA installatie. Of heb ik die over het hoofd gezien?

Er zijn "meerdere wegen die naar Rome leiden", en hierbij wil ik mijn motivatie geven voor de gemaakte keuzes in dit artikel http://wiki.ubuntu-nl.org/community/AparteHomePartitie.
Doel was een zo eenvoudig mogelijke beschrijving te maken die in de alle gevallen goed werkt.

Het artikel gebruikt de Ubuntu Live-CD. Veel gebruikers zullen deze CD in bezit hebben omdat daar de installatie mee is gedaan. Het zal ook werken met een andere 'bootable' CD maar daar gaat dit artikel niet over.
Met de Live-CD kan 'partitiebeheer' (GParted, Partion Editor) gebruikt worden om eventueel een bestaande partitie te verkleinen en/of een nieuwe aan te maken.

Door gebruik te maken van de 'recovery mode' zal de /home map NIET in gebruik zijn of (per ongeluk) gebruikt worden tijdens het kopieeren. Dit vergroot de kansen op een complete en succesvolle kopie en voorkomt vreemde meldingen tijdens het verplaatsen van de /home map.

Nadeel van de 'recovery mode' is de beperkte keuze voor een editor om /etc/fstab aan te passen.

Omdat ik niet verwacht dat een gebruiker, als van de Live-CD wordt gestart, eerst de extra taalondersteuning zal installeren heb ik op plaatsen de taal gebruikt van het Nederlands van de Live-CD (Gparted in plaats van 'partitiebewerker').

Is dit een artikel om verder mee te gaan?
Opmerkingen zijn welkom.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een aparte partitie voor /home
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/14, 22:11:34 »
Het ziet er mooi uit, ik heb verder niet op de syntax gelet.
Wel zou ik, voordat je /etc/fstab gaat aanpassen iets doen als cp fstab fstab.oud doen, dan heb je een backup.
Het aanpassen van systeem bestanden is tenslotte gevaarlijk, op deze manier is er nog een (simpele) weg terug.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Een aparte partitie voor /home
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/14, 22:31:58 »
Ron,
Mee eens hoor. Zo zou ik het ook doen als ik niet precies weet waar ik mee bezig ben. Een hele goede gewoonte.

Ik heb sterk getwijfeld omdat ik:
 - de wiki zo compact mogelijk wil houden
 - de aanpassing toch ook eenvoudig met nano is terug te draaien.
Maar je hebt uiteindelijk wel gelijk dat dit de beschrijving nog veiliger maakt en ik heb de cp opdrachten toegevoegd om toch eerst een kopie in  /etc/fstab_OUD te maken.
Bedankt voor je toevoeging!
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Dave

  • Lid
Re: Een aparte partitie voor /home
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/14, 22:34:19 »
De vraag komt egelmatig terug.
Heb het nog niet zelf hoeven te doen (of bij een ander) maar zal dit topic even bookmarken.

Offline Rulus

  • Lid
Re: Een aparte partitie voor /home
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/15, 10:49:19 »
Het ziet er heel mooi uit! Ik ga er zo even in detail naar kijken, maar het ziet er erg goed uit :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Een aparte partitie voor /home
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/15, 12:15:30 »
Zeer goed idee om hier eens een goede nederlandstalige handleiding voor te maken.

Citaat
als voordelen dat persoonlijke instellingen, bestanden en het bureaublad niet wijzigen (of verdwijnen!) bij een her-installatie of bij de installatie van een andere distributie.
Er lopen hier al een paar andere draadjes over. Dat werkt in de praktijk voor 99.9%, maar er is geen enkele garantie. Ik zou dat dan ook niet promoten in "officiële" documentatie. Enkel als je dezelfde distro herinstalleert, zit je 100% veilig. Een andere distributie (vb Fedora Core, Opesuse) dezelfde /home laten gebruiken is al helemaal uit den boze. Je hebt het wellicht niet zo bedoeld, maar het staat er met de huidige formulering wel zo. [edit]Je blijkt wel zover te gaan, lees ik wat verder!!

Voor een desktop systeem zijn voordelen van een aparte home 1) data integriteit en 2) als je /home volloopt, gaat je systeem niet onderuit.

Is het enkel omdat je "zeker wil zijn dat /home niet gemount is" dat je in recovery mode start? Ik zou het niet aanraden om gebruikers in die wat griezelige, duistere omgeving te sturen. Het is ook niet consistent met het gedeelte ervoor: ook daar ga je ervan uit dat geen enkele partitie op je harde schijf gemount is!

rsync -avx /home/ /media/nieuw

In de beruchte "psychocats" handleiding staat een obscuur "cpio" commando. Ik heb mij altijd afgevraagd of er geen equivalente "modernere" manieren bestaan. Wellicht moet rsync inderdaad wel een mogelijkheid zijn. Volgens mij moet je er toch wel de -H (en mogelijk -A) opties aan toevoegen als je een volledig identieke kopie van de oorspronkelijke /home wil hebben.

Op je handleiding compact te houden, zou ik enkel de hedendaagse manier van mounten aanbevelen, t.t.z. via UUIDs en niet met device names. Laat je toe enkele paragrafen te schrappen.

Verder ziet het er kort en krachtig uit.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Een aparte partitie voor /home
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/15, 14:15:21 »
Citaat
als voordelen dat persoonlijke instellingen, bestanden en het bureaublad niet wijzigen (of verdwijnen!) bij een her-installatie of bij de installatie van een andere distributie.
Er lopen hier al een paar andere draadjes over. Dat werkt in de praktijk voor 99.9%, maar er is geen enkele garantie. Ik zou dat dan ook niet promoten in "officiële" documentatie.
Mee eens. Vandaar dat ik de mogelijkheid wel noem maar daar beslist geen uitwerking in wil geven in DIT artikel. Zie de regel: "Een /home map op een aparte partitie kan ook gedeeld worden met andere distributies die zijn of worden geïnstalleerd (zogenaamde 'multi-boot' installaties). Dit valt verder buiten dit artikel."

De 1e regel is gewijzigd in: "als voordelen dat persoonlijke instellingen, bestanden en het bureaublad niet wijzigen (of verdwijnen!) bij een her-installatie." ? Het laat in het midden welke distro gebruikt wordt voor de her-installatie.


Is het enkel omdat je "zeker wil zijn dat /home niet gemount is" dat je in recovery mode start? Ik zou het niet aanraden om gebruikers in die wat griezelige, duistere omgeving te sturen.
Ja. Het is geen "leuke" omgeving, de recovery mode. En het werkt zeker ook als je gewoon een terminalscherm opent voor rsync. Maar, er komen dan mogelijk foutmeldingen over zaken die niet gekopieerd kunnen worden zoals over .gvfs mappen. Zeker ook in een serveromgeving met bijvoorbeeld samba: als  /home in gebruik is kan dat een onvolledige kopie geven.
En ook het hernoemen van de /home map lukt gewoon vanuit een terminalscherm. Maar als dan, voordat de nieuwe partitie wordt gemount een programma gestart wordt (bijvoorbeeld firefox om nogmaals dit artikel door te lezen) zal dit een foutmelding geven en het programma NIET starten. Deze situaties worden voorkomen door gebruik te maken van de 'recovery mode'. Volgens mij kan alleen dan de zekerheid gegeven worden van een altijd succesvolle actie.

Het is ook niet consistent met het gedeelte ervoor: ook daar ga je ervan uit dat geen enkele partitie op je harde schijf gemount is!
Hoe bedoel je? Tijdens de start van de Live-CD is geen enkele partitie op de harde schijf gemount. Bij een start in de 'recovery mode' zal de root (en swap) gemount zijn.


rsync -avx /home/ /media/nieuw

In de beruchte "psychocats" handleiding staat een obscuur "cpio" commando. Ik heb mij altijd afgevraagd of er geen equivalente "modernere" manieren bestaan. Wellicht moet rsync inderdaad wel een mogelijkheid zijn. Volgens mij moet je er toch wel de -H (en mogelijk -A) opties aan toevoegen als je een volledig identieke kopie van de oorspronkelijke /home wil hebben.
Bedankt. De -H optie heb ik (nu) getest en er onstaan inderdaad 2 bestanden in plaats van 2 hard links. Deze optie zal ik toevoegen!
Net als de -A optie voor ACL, ik was van mening dat dit door de -a optie wordt meegenomen maar dat blijkt NIET zo, deze optie zal ik ook toevoegen!

Het moet ook mogelijk zijn met de volgende opdrachten in plaats van rsync:
sudo -i
cd /home
$find . -depth -print0 | cpio --null --sparse -pvd /media/nieuw
Ten eerste gebruik ik rsync regelmatig en cpio niet. Maar dat mag geen reden zijn. De keuze voor rsync is gemaakt omdat:
 - cpio van ontworpen voor het maken van backups op tape of diskette. Rsync is speciaal ontwikkeld voor disk-to-disk back-ups.
 - de syntax is eenvoudiger (1 regel vs 3 regels)
 - ik weet dat rsync herstart kan worden, of een herstart goed uitpakt bij cpio weet ik niet (zal wel?).


Op je handleiding compact te houden, zou ik enkel de hedendaagse manier van mounten aanbevelen, t.t.z. via UUIDs en niet met device names. Laat je toe enkele paragrafen te schrappen.
Ook hierin moet ik u gelijk geven. Zeker voor een /home partitie is een UUID aan te bevelen. De discussies op het forum over deze keuze hebben meestal betrekking op systeemdisken.
Maar... een UUID (goed) intypen is niet voor iedereen even eenvoudig? Laten we in ieder geval zeggen dat de kans op typefouten groter is. Vandaar dat ik beide mogelijkheden heb opgenomen en een advies voor het gebruik van een UUID. Wat is wijsheid?


Verder ziet het er kort en krachtig uit.
Bedankt en u bedankt voor de opbouwende opmerkingen!
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Rulus

  • Lid
Re: Een aparte partitie voor /home
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/17, 20:37:00 »
Is het enkel omdat je "zeker wil zijn dat /home niet gemount is" dat je in recovery mode start? Ik zou het niet aanraden om gebruikers in die wat griezelige, duistere omgeving te sturen.
Ja. Het is geen "leuke" omgeving, de recovery mode. En het werkt zeker ook als je gewoon een terminalscherm opent voor rsync. Maar, er komen dan mogelijk foutmeldingen over zaken die niet gekopieerd kunnen worden zoals over .gvfs mappen. Zeker ook in een serveromgeving met bijvoorbeeld samba: als  /home in gebruik is kan dat een onvolledige kopie geven.
En ook het hernoemen van de /home map lukt gewoon vanuit een terminalscherm. Maar als dan, voordat de nieuwe partitie wordt gemount een programma gestart wordt (bijvoorbeeld firefox om nogmaals dit artikel door te lezen) zal dit een foutmelding geven en het programma NIET starten. Deze situaties worden voorkomen door gebruik te maken van de 'recovery mode'. Volgens mij kan alleen dan de zekerheid gegeven worden van een altijd succesvolle actie.

Kan je in plaats van via de recovery mode ook niet tijdens de live sessie kopiëren? Men is op dat punt toch al opgestart van de live cd om de partitie te verkleinen en/of te formatteren, en tijdens de live sessie is de harde schijf ook niet gemount. Dat is misschien handiger en minder afschrikwekkend, tenzij ik iets over het hoofd zie?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Een aparte partitie voor /home
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/18, 07:47:23 »
Kan je in plaats van via de recovery mode ook niet tijdens de live sessie kopiëren?
Dat dan zeker en is een 100% alternatief. Ik heb geprobeerd om hiervan een beschrijving te maken maar de procedure wordt er juist onduidelijker op.
Voordeel van de 'recovery mode' is dat het zeker is dat de huidige /home op /home te vinden is (en NIET op /mnt/partitie_oud/home ofzo).
Die extra partitie-namen en mounts maken het onoverzichtelijk.
Klik links bovenin op Documentatie