Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.  (gelezen 4417 keer)

lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Gepost op: 2015/10/12, 18:21:36 »
Eens in de zoveel tijd duikt er weer de vraag op welke linux distributie nog op een oude pc wil werken. Een serie antwoorden zijn dan meestal wel voorhanden (Lubuntu, Antix, Bodhi, Puppy, etc). Naast Lubuntu en Bodhi zien we zelden tot nooit 1 met een Ubuntu motor. Dat is eigenlijk jammer, want ze bestaan wel. Nu dacht ik dat het leuk was om een lijstje te maken met alternatieven, d.w.z. een lijstje met linux distibuties die dus wel een Ubuntu motor hebben, maar geen Desktop Manager.  Vaak scheelt dit nog een slok op een borrel en kan een oudje nog wel een paar jaar langer mee voor bepaalde zaken. 

Hier het lijstje van wat ik heb kunnen vinden:

Lubit -> Openbox (Nadeeltje, het is een Italiaanse distributie, maar zeker om te zetten naar het Nederlands d.m.v. taalmodules)
http://lubitproject.com/

Madbox -> Openbox (Franstalige site, distributie is in te stellen in Nederlands)
http://madbox.tuxfamily.org/

SalentOS -> Openbox (Nadeeltje, Libre Office is niet echt lichtgewicht, maar kan ingeruild worden voor Abiword etc).
http://salentos.it/

ToriOS -> JWM (lijkt een beetje op Gnome 2)
http://torios.org/

WattOS (microwatt) ->i3 (tiling WM)
http://www.planetwatt.com/

Opvallende afwezigen qua werkomgeving zijn IceWM en Fluxbox. Jaren geleden bestond er wel zoiets (zelfs Mint had een prachtige Fluxbox editie).
Ik weet niet of er nog anderen zijn om het lijstje compleet te krijgen, maar dit lijkt mij al een aardig alternatief tegenover de Puppy´ s :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline MKe

  • Lid
Re: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/13, 13:56:28 »
Ik denk dat Fluxbox voorbij is gestreefd door Openbox. Wel opvallend dat er nu een i3 gebaseerde distro is, al begrijp ik dat dit slechts een bijproduct is van een een distro die eigenlijk lxde gebruikt. Helaas laat hun documentatie zwaar te wensen over.

Een Ubuntu gebaseerde distro met fluxbox is overigens Greenie:
http://distrowatch.com/table.php?distribution=greenie

Het is bedoeld voor slovaakse gebruikers, dus ik weet niet hoe intenationaal de distro is....
« Laatst bewerkt op: 2015/10/13, 13:59:54 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/13, 15:53:33 »
Peppermint OS is een op de LTS versie gebaseerde distro, met LXDE als desktop.
De makers willen een alternatief bieden voor  Ubuntu Netbook Remix, Google Chrome OS, en Moblin.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/13, 21:09:06 »
Voor zover ik gelezen heb (via andere sites, mijn Slowaaks is net zo goed als mijn Russisch), gebruikt Greenie nu LXDE en was de Fluxbox versie al iets van een poosje geleden. Wat betreft Microwatt is het idd niet erg duidelijk qua documentatie, op Youtube is wel wat uitleg te vinden.

Pepermint is zeker licht, maar heeft wel een volledige desktop manager. Zonder LXDE scheelt het nog een beetje (het geheugengebruik zit dan net boven de 60mb).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

drum

  • Gast
Re: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/14, 07:23:46 »
gobang draait ook lekker licht, is openbox
http://gobanglinux.org/about/

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/14, 09:05:46 »
Peppermint OS is een op de LTS versie gebaseerde distro, met LXDE als desktop.
De makers willen een alternatief bieden voor  Ubuntu Netbook Remix, Google Chrome OS, en Moblin.

Ik heb peppermint in het verleden wel eens gebruikt, prima distro en ook behoorlijk licht. Op een gegeven moment komt er altijd de keuze tussen nog lichter en werkbaarheid. Peppermint heeft wel een aardige balans.

Andere optie is natuurlijk een Ubuntu blokkendoos installatie zoals forum lid Bloom vaak voorstelt.

Re: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/14, 13:33:43 »
@Drum GoBang is een leuke vondst en kende ik nog niet.

@Valk, vaak valt het met de werkbaarheid van linux distributies zonder complete desktop wel mee. AntiX en Puppy hebben veelal hun distributies afgewerkt met tools waarbij deze soms vergelijkbaar is met Lubuntu. Over de standaard thema's etc kan men twisten, dat is een kwestie van smaak denk ik.  De standaard Lubuntu is ook niet echt een plaatje, op die manier blijft er ook genoeg over voor de gebruiker om het helemaal naar hun hand te zetten :)

De blokkendoos van Bloom ken ik (Debian + Min. XFCE). Zelf heb ik ook een aantal in huis (2 met Ubuntu/IceWM , 2 Ubuntu/JWM,  1 Ubuntu/Openbox en de laatste is met fluxbox). Iets met tijd teveel en ruimte tekort :P  Blokkendozen zijn leuk en heel leerzaam, maar voor sommigen een brug te ver.  Vandaar deze vraag ook, wanneer iemand eens met de vraag komt naar een lichte distro dan is het denk ik het beter om ze te kunnen verwijzen naar een lichtere Ubuntu achtige dan naar een compleet andere distro. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/14, 18:05:55 »
beter om ze te kunnen verwijzen naar een lichtere Ubuntu achtige dan naar een compleet andere distro. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening.
Daar ben ik het mee eens.
Alleen op de erkende afgeleiden kunnen we hier ondersteuning geven, onder de lichte versies is dat dus Lubuntu.
Van de anderen zijn er mogelijk wel ervaren gebruikers, maar de "standaard" oplossingen kunnen best wel afwijken bij "vreemde" distro's ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Reactie #8 Gepost op: 2015/10/14, 20:01:56 »
Telt Semplice eigenlijk als lichte distro voor dit topic? Vera is technisch gezien geklassificeerd als werkomgeving, maar aan de andere kant is Vera gebaseerd op Openbox, dus ik twijfel...

Re: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Reactie #9 Gepost op: 2015/10/14, 20:28:53 »
Telt Semplice eigenlijk als lichte distro voor dit topic? Vera is technisch gezien geklassificeerd als werkomgeving, maar aan de andere kant is Vera gebaseerd op Openbox, dus ik twijfel...

Semplice zie ik als het broertje (of zusje) van Ubuntu :) Het heeft Ubuntu niet als basis maar Debian. Ik heb dezelfde twijfel als jij wat betreft de benaming van Vera. In het begin dat ik ook dat het gewoon openbox en tint2 was :)  Een prachtig lichtgewicht alternatief die zeker niet zou misstaan tussen de ander *buntu's :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/03, 14:18:55 »
Ik mis hier eigenlijk Xubuntu.

De 14.04 versie is uitermate geschikt voor de wat oudere PC/laptop, zelfs beter dan Mint XCFE 13 / 17
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline sidonia

  • Lid
Re: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Reactie #11 Gepost op: 2015/11/03, 14:55:44 »
Linux Lite is ook een ubuntu gebaseerde OS

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Reactie #12 Gepost op: 2015/11/03, 15:36:16 »
Ik mis hier eigenlijk Xubuntu.
Het gaat om Ubuntu achtigen, en Xubuntu is een volwaardige Ubuntu, zonder achtig ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Reactie #13 Gepost op: 2015/11/03, 15:59:59 »
Ik mis hier eigenlijk Xubuntu.
Het gaat om Ubuntu achtigen, en Xubuntu is een volwaardige Ubuntu, zonder achtig ........

Je hebt gelijk.
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Re: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Reactie #14 Gepost op: 2015/11/03, 17:41:34 »
Zowel Xubuntu en Linux Lite gebruiken volledige desktop managers (XFCE en LXDE). Het is de bedoeling om een lijstje te krijgen van distributies die Ubuntu als basis hebben, maar een window manager gebruiken. Een complete desktop is in veel gevallen zwaarder dan een distributie die alleen een window manager gebruikt. Als deze lijst compleet is dan hebben we een aardig alternatief voor degene die anders genoodzaakt was om bijvoorbeeld Puppy Linux te installeren. ook is het maar zeer de vraag wat de opvolger van LXDE gaat brengen, zoals het nu lijkt gebruikt LXQt zelfs meer geheugen dan XFCE (zelfs met Openbox WM om maar te zwijgen over Kwin). Kortom er zit wel een idee achter dit lijstje.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Reactie #15 Gepost op: 2015/11/03, 18:34:37 »
Als deze lijst compleet is dan hebben we een aardig alternatief voor degene die anders genoodzaakt was om bijvoorbeeld Puppy Linux te installeren.
Puppy is heel leuk, maar die krijgt (dacht ik) geen updates, dus veiligheids-gaten worden niet gedicht.
De enige manier van updaten was (dacht ik weer) een nieuwere versie installeren.
Dat zie ik toch scherp?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Reactie #16 Gepost op: 2015/11/03, 19:00:47 »
Puppy is heel leuk, maar die krijgt (dacht ik) geen updates, dus veiligheids-gaten worden niet gedicht.
De enige manier van updaten was (dacht ik weer) een nieuwere versie installeren.
Dat zie ik toch scherp?

Puppy is inderdaad leuk, maar net wat je zegt qua veiligheid en updates is het niet alles. Het was zeker in het begin dus ook zo dat je regelmatig een nieuwe versie kon downloaden  en na de 1 2 3 en 4 series was ik het wel kwijt.  Er zijn aanhangers van de oude versie 2.xx en maken daar weer versies van  (legacy os bijvoorbeeld) en van de 4.xx zijn Slacko en Tahr bekenden. Nu zou een knutselaar daar ongetwijfeld wel een nieuwere kernel in kunnen zetten en wat dingen updaten, maar voor een normale gebruiker lijkt mij dat een brug te ver.  Oh en het altijd root zijn, is niet altijd een voordeel, alhoewel dat ook weer aan te passen valt. Maar goed eerlijk is eerlijk, voor de rest is het knap in elkaar gezet. JWM is razendsnel en licht (ongeveer 3 mb) en daarmee lichter dan IceWM, Openbox en ook Fluxbox.
En dat  de community daar wat leuks van kan maken blijkt wel uit het volgende plaatje.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

FrSu

  • Gast
Re: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Reactie #17 Gepost op: 2015/11/07, 10:12:20 »
Sorry, mijn hier eerder geplaatste tips voldoen niet aan de vraag van de TS.

« Laatst bewerkt op: 2015/11/07, 10:15:04 door FrSu »

Re: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Reactie #18 Gepost op: 2015/11/08, 23:48:11 »
Sorry, mijn hier eerder geplaatste tips voldoen niet aan de vraag van de TS.

Meedenken is altijd goed :)
De bedoeling van dit lijstje is om een  Ubuntu-achtig alternatief te kunnen aanbieden aan degene die het nodig is voor een bepaald stuk hardware waarbij een complete desktop net niet lekker genoeg loopt.
Om het heel kort te houden, wie zou men hier eerder en makkelijker kunnen helpen? Degene die Archbang op zijn computer heeft staan of Madbox? Beide gebruiken gewoon openbox als WM, maar de een heeft Archlinux als motor en de andere Ubuntu :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Reactie #19 Gepost op: 2015/11/09, 11:13:59 »
Ik heb hier een oude, maar heel frisse Dell Latitude CPi laptop liggen. Er draaide W**** XP en 2000 op. Maar: slechts een Pentium II als processor. Vast en zeker geen PAE en zo. Ik heb er tot nu toe niks op kunnen zetten. De laatste poging was met Antix. Dat lijkt te gaan lukken. Nog even het laatste stukje W*** wegwerken.

Bij het opstarten wordt er gemekkerd over de NTLDR die niet te vinden is. Prima, die is al weg. Nou nog even dit uit de weg :D zodat het ding wel doorstart. Met parted en gparted kan ik wel uit de weg. Misschien is er toch een partitie met de Windows boot zooi blijven hangen.

Maar liever had ik natuurlijk een Ubuntu-achtige voor die Pentium II. Via de PLOP CD kan ik er wel vanaf USB op installeren. Suggesties?

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: lichtgewicht Ubuntu-achtigen.
« Reactie #20 Gepost op: 2015/11/09, 14:17:54 »
Ik heb hier een oude, maar heel frisse Dell Latitude CPi laptop liggen. Er draaide W**** XP en 2000 op. Maar: slechts een Pentium II als processor. Vast en zeker geen PAE en zo. Ik heb er tot nu toe niks op kunnen zetten. De laatste poging was met Antix. Dat lijkt te gaan lukken. Nog even het laatste stukje W*** wegwerken.

Bij het opstarten wordt er gemekkerd over de NTLDR die niet te vinden is. Prima, die is al weg. Nou nog even dit uit de weg :D zodat het ding wel doorstart. Met parted en gparted kan ik wel uit de weg. Misschien is er toch een partitie met de Windows boot zooi blijven hangen.

Maar liever had ik natuurlijk een Ubuntu-achtige voor die Pentium II. Via de PLOP CD kan ik er wel vanaf USB op installeren. Suggesties?

AntiX is een prima distro en zit vol lichtgewicht handigheidjes (op libreoffice na dan). Tori OS is nog gebaseerd op Ubuntu 12.04 maar laat zich prima updaten naar versie 14.04. Dit is dus een Ubuntu achtige met JWM als Window manager. De bovenste paneel heeft wat weg van de bekende Gnome 2.xx

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint