Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Swap partitie verdwijnt  (gelezen 3261 keer)

Swap partitie verdwijnt
« Gepost op: 2016/12/20, 12:04:20 »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/20, 12:09:57 »
Ik vind dat een slecht ontwerpbesluit. Jammer.   :(

Hopelijk draaien ze dat besluit weer terug voordat 18.04 LTS verschijnt.

Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/20, 13:04:50 »
Ik vind dat een slecht ontwerpbesluit. Jammer.   :(

Hopelijk draaien ze dat besluit weer terug voordat 18.04 LTS verschijnt.

Waarom slecht Pjotr?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/20, 13:23:43 »
Ik vind dat een slecht ontwerpbesluit. Jammer.   :(

Hopelijk draaien ze dat besluit weer terug voordat 18.04 LTS verschijnt.

Waarom slecht Pjotr?
Paar redenen: Ik houd de rotzooi liever buiten m'n rootpartitie. En bij slaapstand (suspend-to-disk) moet de volledige inhoud van je RAM altijd in de swap kunnen passen. Ook wordt het delen van een swap met meerdere distro's, hierdoor onmogelijk.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/20, 18:16:34 door Pjotr »

Frederik

  • Gast
Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/20, 13:49:17 »
Wat bedoel je nu met rotzooi ?
 Als het een Swapbestand wordt in plaats van partitie is het dus net zoiets als het Windows wisselbestand. Ik kan mij niet herinneren dat ik daar ooit slechte verhalen over heb gelezen of dat dit een gevaar zou inhouden. :P
Het wisselbestand kun je toch laten opschonen.

Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/20, 13:53:46 »
Paar redenen: Ik houd de rotzooi liever buiten m'n rootpartitie. En bij pauzestand (suspend-to-ram) moet de volledige inhoud van je RAM altijd in de swap kunnen passen. Ook wordt het delen van een swap met meerdere distro's, hierdoor onmogelijk.
Volgens mij bedoel je suspend-to-disk (slaapstand).
Bij suspend-to-RAM (pauzestand) heb je juist geen probleem.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/20, 13:59:03 door VuurVosje »

Offline jolo

  • Lid
Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/20, 16:11:50 »
Dat Ubuntu vanaf 17.04 een swap bestand aanmaakt, geldt blijkbaar alleen als je in een nieuwe installatie de harddisk indeling aan Ubuntu overlaat. Dit wordt dan de output in de pre alfa test
jolo@conroe:~$ swapon -s
Filename Type Size Used Priority
/swapfile                              file    2097148 0 -1

jolo@conroe:~$ ls -lh / | grep swap
-rw-------   1 root root 2,0G dec 20 15:14 swapfile

Als je harddisk al een swap partitie heeft, en je kiest als installatietype "Iets anders", dan maakt Ubuntu gewoon gebruik van die swap partitie. Dan wordt de output zoals we gewend zijn bijvoorbeeld
jolo@conroe:~$ swapon -s
Filename Type Size Used Priority
/dev/sda10                              partition 2048252 0 -1
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/20, 18:15:59 »
Paar redenen: Ik houd de rotzooi liever buiten m'n rootpartitie. En bij pauzestand (suspend-to-ram) moet de volledige inhoud van je RAM altijd in de swap kunnen passen. Ook wordt het delen van een swap met meerdere distro's, hierdoor onmogelijk.
Volgens mij bedoel je suspend-to-disk (slaapstand).
Bij suspend-to-RAM (pauzestand) heb je juist geen probleem.
Je hebt natuurlijk gelijk.  :P

Ik zal 't even verbeteren....

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/20, 21:39:45 »
Hoe eenvoudiger hoe beter, waarom 2 partities als het ook met 1 kan  :)

Ik gebruik al jaren een swapbestand in plaats van een extra swappartitie (wiki). Grappig dat een swapbestand vanaf 17.04 Zesty Zapus standaard wordt.

bij slaapstand (suspend-to-disk) moet de volledige inhoud van je RAM altijd in de swap kunnen passen.
De slaapstand is standaard uitgeschakeld in Ubuntu: https://help.ubuntu.com/lts/ubuntu-help/power-hibernate.html
Ook wordt het delen van een swap met meerdere distro's, hierdoor onmogelijk.
Bij meerdere distro’s kies je vaak al bij de partitieindeling voor “iets anders” en kan je zelf een swappartitie maken om te delen met meerdere distro’s  ;)
« Laatst bewerkt op: 2016/12/20, 21:53:40 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #9 Gepost op: 2016/12/20, 21:50:15 »
Hallo, ik zie niet de voor- of nadelen van een wisselpartitie versus wisselbestand bij gebruik van een enkel besturingssysteem. De afgelopen tien jaar heb ik een swap-partitie van 1 of 2 GB nooit als storend of belemmerd ervaren (maar dat kan anders zijn als je zes distro's gebruikt die allemaal een enkele swap willen gebruiken).

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #10 Gepost op: 2016/12/20, 23:25:09 »
Windows met een bijna volle disk onbruikbaar door swap bestand, en is eerder vol dan de aangegeven vrije ruimte doet vermoeden. Krijgen we die problemen nu ook in Linux?
Ubuntu + afgeleiden heeft er al een handje van bij automatische installatie GEEN aparte /home aan te maken.
In de toekomst dan alleen EFI en / ??
Krijg daar de kriebels van.
Heb hier een testdisk met 12 geïnstalleerde distro's, 12x / , 12x /home, 1x swap. E.e.a. hardstikke handig om bij gewenste herinstallatie alleen een systeem te hoeven installeren.
Iedere partitie met passend label en op een toekomstige PC zal daar waarschijnlijk een keer EFI bijkomen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline aartje

  • Lid
Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #11 Gepost op: 2016/12/21, 11:01:13 »
En denk ook eens aan de grootte van je backup van je root-partitie (mbv. Clonezilla of "dump")
Daar komt dan ook zo'n onnodige swapfile in te staan.

Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #12 Gepost op: 2016/12/21, 12:21:27 »
Zoveel mensen, zoveel wensen.
Gelukkig hebben we bij Linux de mogelijkheid zelf anders te kiezen als we dat willen.

Ik kan mij aardig voorstellen dat een apparte Swap partitie voor veel mensen overbodig of zelfs verwarrend is.
Een voordeel van een Swap bestand is dat het makkelijker groter of kleiner te maken is.

Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #13 Gepost op: 2016/12/21, 13:49:42 »
En denk ook eens aan de grootte van je backup van je root-partitie (mbv. Clonezilla of "dump")
Daar komt dan ook zo'n onnodige swapfile in te staan.
Is dat zo?
Ik zou mij kunnen voorstellen dat een swap-file 'dynamisch' is en bij het afsluiten nihil.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #14 Gepost op: 2016/12/22, 18:51:44 »
Citaat
Ik zou mij kunnen voorstellen dat een swap-file 'dynamisch' is en bij het afsluiten nihil
Bij win blijft ie groot.............
Als je deze verwijdert, duurt het opstarten knap langer.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #15 Gepost op: 2016/12/23, 10:30:19 »
Citaat
Ik zou mij kunnen voorstellen dat een swap-file 'dynamisch' is en bij het afsluiten nihil
Bij win blijft ie groot.............
Als je deze verwijdert, duurt het opstarten knap langer.
Ik heb het over Linux.  ;)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #16 Gepost op: 2016/12/23, 12:18:26 »
Citaat
Als je deze verwijdert, duurt het opstarten knap langer
Citaat
Ik heb het over Linux.  ;)

Ook bij Linux duurt het opstarten langer als iedere keer een dynamische swapfile moet worden aangemaakt. Zo ook afsluiten als deze file eerst leeggeschreven en dan moet worden verwijdert.
Een bestaande swap partitie of file kan direct worden gebruikt.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #17 Gepost op: 2016/12/23, 14:32:09 »
Ook bij Linux duurt het opstarten langer als iedere keer een dynamische swapfile moet worden aangemaakt. Zo ook afsluiten als deze file eerst leeggeschreven en dan moet worden verwijdert.
Een bestaande swap partitie of file kan direct worden gebruikt.
Dat vraag ik mij nu juist af....  :|
Bij normaal gebruik is mijn swap(partitie) altijd leeg (4GB RAM,  lage swapiness en alleen gebruik van suspend to RAM); dan valt er niets weg te schrijven. Sterker nog ik vermoed dat ik mijn swap al jaren niet meer heb gebruikt.

Of heeft de swapfile altijd dezelfde grootte ongeacht hoeveel je werkelijk gebruikt?  ???

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #18 Gepost op: 2016/12/23, 17:25:43 »
Ik zou zeggen, probeer het eens uit ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline MKe

  • Lid
Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #19 Gepost op: 2016/12/23, 19:13:39 »
Ik ben ook niet voor. Ik hou ook liever alle typen data gecheiden en een swap hoort niet in de root. Dit geldt natuurlijk ook voor de home die gewoon op een eigen partitie hoort.

Offline aartje

  • Lid
Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #20 Gepost op: 2016/12/24, 09:28:05 »
Ik ben ook niet voor. Ik hou ook liever alle typen data gecheiden en een swap hoort niet in de root. Dit geldt natuurlijk ook voor de home die gewoon op een eigen partitie hoort.
Precies ! Ik heb mijn root-partitie op een SSD en mijn swappartitie op een HD. Die swappartitie wordt
eigenlijk nooit gebruikt, maar als het geheugengebruik door onverwachte zaken (bugs?) uit de hand
dreigt te lopen kan ik het systeem altijd nog netjes down brengen zonder de stekker er uit te trekken
(bij wijze van spreken(.
De root-partitie hoort nooit vol te raken, daarom geen home en swap op mijn rootpartitie.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/24, 09:30:24 door aartje »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #21 Gepost op: 2016/12/24, 10:26:32 »
Bij normaal gebruik is mijn swap(partitie) altijd leeg (4GB RAM,  lage swapiness en alleen gebruik van suspend to RAM); dan valt er niets weg te schrijven. Sterker nog ik vermoed dat ik mijn swap al jaren niet meer heb gebruikt.
Volgens mij heb ik ook nooit gebruik gemaakt van swap. Dus dat de  Swap partitie verdwijnt is ook wel logisch,  pc's met te weinig RAM geheugen die swap nodig hebben zijn zo goed als uitgestorven.


Offline koos4401

  • Lid
Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #22 Gepost op: 2016/12/24, 12:06:55 »
Citaat
Volgens mij heb ik ook nooit gebruik gemaakt van swap. Dus dat de  Swap partitie verdwijnt is ook wel logisch,  pc's met te weinig RAM geheugen die swap nodig hebben zijn zo goed als uitgestorven.
Ik gok erop dat je ook nog nooit gebruik gemaakt hebt van "lost+found". Die laat je toch ook staan in je home-map? Waarom  dan aan de swap iets veranderen?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #23 Gepost op: 2016/12/24, 14:09:09 »
pc's met te weinig RAM geheugen die swap nodig hebben zijn zo goed als uitgestorven.
Nee, het gaat er om hoeveel software je in dat ram probeert te proppen. Op mijn pc zie ik via de (permanent draaiende) gkrellm-monitor dat mijn swap geregeld wordt aangesproken - en dat met 8GB ram. Om dat voor elkaar te krijgen is het voldoende om wat 16-bits foto's met enkele lagen open te hebben in Gimp, plus een raw-convertor zoals RawTherapee, plus de standaardprogramma's Firefox (met tig of meer tabs open), Thunderbird en een imageviewer.

Offline Tom

  • Lid
Re: Swap partitie verdwijnt
« Reactie #24 Gepost op: 2016/12/24, 14:14:33 »
pc's met te weinig RAM geheugen die swap nodig hebben zijn zo goed als uitgestorven.
Nee, het gaat er om hoeveel software je in dat ram probeert te proppen. Op mijn pc zie ik via de (permanent draaiende) gkrellm-monitor dat mijn swap geregeld wordt aangesproken - en dat met 8GB ram. Om dat voor elkaar te krijgen is het voldoende om wat 16-bits foto's met enkele lagen open te hebben in Gimp, plus een raw-convertor zoals RawTherapee, plus de standaardprogramma's Firefox (met tig of meer tabs open), Thunderbird en een imageviewer.

Vraag mij af wie werkt er met Gimp en een raw-convertor en dan nog tig tabs open bij Firefox dat alles te gelijk ,Thunderbird erbij en een imageviewer pffff
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.