Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Plank hulp  (gelezen 775 keer)

Offline vissertw

  • Lid
Plank hulp
« Gepost op: 2019/03/04, 18:52:30 »
Ik heb Plank, de dock, geïnstalleerd, als ik nu op de  whiskermenu knop klik popt er inderdaad een menu op onderaan het scherm maar ik kan er niets aan aanpassen.
Orage kalender, VLC, Risotto, en Firefox staan er in, die kan ik daaruit ook openen maar ik kan aan de dock zelf niets aanpassen.

Hoe los ik dat op?

Groeten,

Ton.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Plank hulp
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/04, 19:01:08 »
Het eerste ikoon, links dus, is het Plankikoon. Als je daarop rechtsklikt kan je alles instellen.

https://www.maketecheasier.com/download-install-configure-plank-dock-ubuntu/
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline vissertw

  • Lid
Re: Plank hulp
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/04, 19:10:28 »
Dat is dezelfde knop die in het Whiskermenu bij Hulpmiddelen staat om Plank te openen, maar die knop staat niet in de dock onderaan het scherm bij mij.

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Plank hulp
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/04, 19:16:24 »
Is dat Whiskermenu overigens ook te verplaatsen naar de linker onderhoek?

Offline vissertw

  • Lid
Re: Plank hulp
« Reactie #4 Gepost op: 2019/03/04, 19:28:55 »
Ik vond op een Engels forum Ctrl rechtsklikken op de dock opent een menu maar helaas, geen mogelijkheid daar om het Plank icoon toe te voegen.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Plank hulp
« Reactie #5 Gepost op: 2019/03/04, 19:36:05 »
Opgelost, klikken en slepen, hoe simpel kan het zijn, weer bedankt voor deze keer.

Groeten,

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Plank hulp
« Reactie #6 Gepost op: 2019/03/04, 19:54:21 »
Ik had opgelost al aangevinkt, te vroeg lijkt nu, dat icoon staat er nu maar opent niets, dat zou toch wel zo moeten zijn volgens mij.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Plank hulp
« Reactie #7 Gepost op: 2019/03/04, 20:44:21 »
Bij mij werkt plank onder Xubuntu als een speer.
Zodra er een programma is gestart, dan staat het icoon daarvan ook in plank.
Klik met de rechter-muistoets daar op en kies voor vastzetten in dock.
Instellen gaat vanuit de terminal met plank --preferences.
Hopelijk heb je hier iets aan........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Plank hulp
« Reactie #8 Gepost op: 2019/03/04, 21:38:54 »
Dat levert hetzelfde menu op als Ctrl rechts klikken in de dock Ron.
Wat ik niet begrijp, alle knoppen in de dock openen het bijbehorende programma maar juist de Plank knop, het anker opent niets.
Terwijl ik begrepen had juist daarmee de dock te kunnen aanpassen.

Ton.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Plank hulp
« Reactie #9 Gepost op: 2019/03/05, 09:31:27 »
Dat plank icoon dat je hebt toevoegt via slepen, dient om Plank op te starten. Het is dus normaal dat het niets doet als Plank al opgestart is. Om via dat icoon je Plank - voorkeuren te openen, dien je een aparte starter aan te maken, met een aangepast commando, nl "plank --preferences".

Voorkeuren voor een dock is nu niet iets waarvoor ik een icoon wil in de dock. Ik hou die ruimte liever voor wat er echt toe doet: mijn vaak gebruikte programma's. Het is gemakkelijk genoeg om de voorkeuren van de Doc op te roepen via Ctrl+rechts-klik voor die éne keer dat ik de werking van de dock nog wil aanpassen (of anders nog via de terminal). Of is er iets anders wat je met dat icoon wil bereiken?
« Laatst bewerkt op: 2019/03/05, 09:52:32 door vanadium »

Offline vissertw

  • Lid
Re: Plank hulp
« Reactie #10 Gepost op: 2019/03/05, 11:03:18 »
Goedemorgen, nee, het is mij nu wel duidelijk vanadium.

Ik overweeg ook mij gewoon bij het Whiskermenu te houden maar dan zou ik het graag willen verplaatsen naar de linkeronderhoek en dan dus ook de hele werkbalk naar beneden verplaatsen, is dat ook mogelijk?

Groeten,

Ton.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Plank hulp
« Reactie #11 Gepost op: 2019/03/05, 11:05:22 »
Ja. Rechtsklikken op de statusbalk, werkbalkvoorkeuren, vergrendeling uitzetten en dan kun je de statusbalk gewoon beetpakken met je muis alsof het een venster is en het naar beneden schuiven. Als het op de gewenste plaats staat, zet je de vergrendeling weer aan. Klaar!

Offline vissertw

  • Lid
Re: Plank hulp
« Reactie #12 Gepost op: 2019/03/05, 11:26:31 »
Helaas Bloom, ik krijg een rode stippellijn om de balk maar kan hem niet met de muis oppakken en verplaatsen.
Ik kan hem alleen verplaatsen via de modus knop maar dan alleen naar links met de keuze onderwerpen rechtop of gekanteld.
Naar beneden of eventueel naar rechts is niet mogelijk.

Groeten,

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Plank hulp
« Reactie #13 Gepost op: 2019/03/05, 11:36:39 »
Ook opgelost, ter algemene informatie:

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/xfce-werkbalk.html

Groeten,

Ton.